Gå til innhold

Påbud vernesko jobb

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt påbudt å gå med vernesko på jobb. Dette er jeg vel tydeligvis nødt til å underkaste meg, selv om jeg tar ett tungt løft hver fjerde time. Uansett, de verneskoene jeg har fått utlevert er vintersko, vonde å gå i, svette og jævlige. Jeg regner med du forstår hva jeg mener. Dette paret vintervernesko skal jeg gå med året rundt, argumentet for dette er at jeg jobber i nord. Det naturlige og selvsagte på tilsvarende identiske arbeidsplasser ellers i landet, er at det finnes to modeller av verneskoen, en sommer og en vinter. Jeg har bedt om å få sommersko, men får nei fra arbeidsgiver. Arbeidere som har blitt overført til min arbeidsplass sørfra som har tatt med seg arbeidsklærseffekter går med sommermodellen.

Jeg mener at siden jeg jobber innendørs på et kontor, bør jeg ha samme skotøy som kontorarbeidere, dvs alt mellom sokkelesten og pensko, det som passer til arbeidstøyet. Det eksisterer en slik penskomodell også som følger arbeidsantrekket, men dette skoparet er heller ikke utlevert på min arbeidsplass, samme gjelder her at de som er overført sørfra tar med seg sine sko og går med dem. Jeg nekter å gå med vintersko inne, på kontoret og lignende, og det passer meg mye bedre å gå med sommersko ute i kulda og fryse i fem minutter, enn å tilsvarende svette resten av dagen inne med vintersko.

På toppen av det hele er seff sjefen unntatt regelen (aka dispensasjon) pluss noen andre få, dette er bs siden det tydeligvis er greit at sjefen er unntatt regelen, men da bør ikke nevnte sjef gjøre det arbeidet som påkrever vernesko- jeg gir blaff i om hvor mye dispensasjon du har, knuse føttene dine gjør du likevel. Med andre ord er det snakk om generell feighet, man tør ikke å si fra og ta et vettugt valg- istedetfor har man litt vondt i foten og blabla og da er det plutselig greit.

Hvem skal jeg eposte dette til for å få et mer offisielt svar, noe i retning av LO eller arbeidsmannsforbundet eller noe? Jeg gidder ikke å krangle internt med mindre jeg må. Min arbeidsgiver er for cheap til å gidde å kjøpe tre par sko til hver ansatt og sørger heller for å fikse seg selv, selv om det trengs og er praksis på andre identiske arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta opp saken med styret i bedriften din evt tillitsmann eller verneombud.

Du kan faktisk ikke forlange nye sko pga at du svetter i de,får du vondt i beina kan du gå til lege og få det dokumenter og han kan lage et skriv der det står at du må få bedre sko.

Du får noen vernesko som er noe ala joggesko med vernetupp,det selger de hvertfall der vi kjøper skoene våre til vanlig.

Tess har også vanligvis mange gode vernesko.

Jeg jobber med vernesko selv og det er ikke mange årene siden vi ikke fikk velge sko selv,da fikk noen vonde alt-slags-vær støvler som var vonde å gå med.

Nå får vi gå på butikken å kjøpe de skoene vi vil :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Min mening på dette er at om man ikke liker et par sko, skal man ikke trenge å gå til en lege for å få skiftet de ut. Men jeg forstår at det er slik reglene er. Det hadde kanskje vert et trick å skifte sko før man har så vondt i beina at man må sjukmeldes og hele den pakka.

At man må kjøpe sko selv er vel greit nok (samstundes, hvorfor må man ikke da betale for buksa man arbeider i for eksempel?), men et dilemma hvis man ikke er snekker eller rørlegger og må gå i uniform...

Lenke til kommentar

Er du organisert?

Dette er noke som du burde ta opp med med organisasjonen din og/eller verneombud.

Du har nok ikkje rett til å få velge kva vernesko du vil bruke, men visst bruken vil kunne medføre sjukefråvær så burde ein nokenlunde oppegåande sjef ta iniativ og kjøpe inn eit alternativ.

Vist det er fleire som er i same situasjon som deg så stiller du langt sterkare.

Er også litt nyskjerrig på kva slags dispansasjon sjefen har fått, kva begrunner han denne dispansasjonen med?

Er det påbudt med vernesko så gjeld det alle.

Sjå berre når statsministeren er på besøk på oljeplatform eller gassanlegg, då må han fint ta på seg vernesko, hjelm og kjelledress over dressen.

Lenke til kommentar

En seriøs arbeidsplass lar deg nok velge sko selv. vernesko får du i alle varianter og fasonger. Så dette bør ikke være noe problem for arbeidsgiver om arbeiderene blir satt pris på. Bruker ikke vernesko selv, men vi kjøper sko selv og får refundert hele summen av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Takk for svar av god kvalitet!

For mange er vernesko vernesko, men i dette tilfellet skal det følge en salgs uniformskode, hvilket er hvorfor det er vanskelig å velge riktig sko, skal det være uniformt skal alt være likt spør du meg. Det blir jo på trynet når alle har forskjellige vernesko. Disp til å slippe å beskytte seg selv høres nå mildt sagt ut som en bjørnetjeneste. Da burde man kanskje gjøre noe annet.

Takk igjen, jeg har fått svar på det jeg lurte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...