tom waits for alice Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Vi har et lite nettverk her hjemme med noen maskiner og en server. Alle koblet (kablet, ikke trådløst) til samme hub og via den til ADSL. De fleste maskinene kjører Windows XP, en kjører Vista og en kjører OSX. De har automatisk IP-tildeling, de får og alt fungerer tilsynelatende greit. Men nå prøver vi med Ubuntu på en av maskinene, og det går ikke like smertefritt. Når Ubuntu-maskinen startes stjeler den en av de allerede brukte IP'ene og Windows maskinen som hadde den detter selvsagt ut. Så prøver vi å sette en manuell IP (som er unik) på Ubuntu-maskinen. Og det løser problemet så lenge maskinen er i gang. Men så snart vi restarter den så resetter den til automatisk IP og vi får problemet på nytt. Så lager vi en ny manuell kobling og setter den default, men maskinen velger allikevel den automatiske. Så sletter vi den automatiske så vi bare har den manuelle og restarter, men når vi kommer inn har den generert en ny autmatisk og bruker den like forbannet. Slår vi av Ubuntu-maskinen så løser konflikten seg tilsynelatende etter et minutts tid og den andre maskinen er på nett igjen uten omstart. OSX-maskinen har som sagt ikke problemet (heller ikke en gammel maskin med Mac System 9, så vidt jeg kan se, men det har jeg ikke testet nærmere.) Noen som har kommentarer eller forslag? Geir Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Tja, prøvd og reinnstallere f.eks networkmanager? Kan du ha hatt en korrupt ISO som du brente fra? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Takk for svar. Det er ikke jeg som har installert Ubuntu, men jeg skal viderebringe svaret. I dag fikk den av en eller annne grunn en annen IP enn min maskin, håper bare den ikke crasher med en annen maskin istedet. Uansett ikke like kritisk siden jeg er utenlands noen dager fremover... Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå