Zelkin Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Hei, fikk et greit oppdrag om å oppgradere PC'en min fra øverste hold. Da jeg har bygget en del PC'r til hjemmebruk(spill, spill...spill), tenkte jeg at dette skulle gå fint. Men jeg ble litt mer usikker enn jeg trudde... Kriteriene jeg fikk er: - Billig - Ikke mer enn nødvendig, men heller ikke for lite Primær hovedoppgave: - Redigering av bilder til trykk/avis/magasiner - Brukes til å oppdatere hjemmesiden Sekundær -//-: - Skrive artikkler - m.m - Surfe/gjøre flere oppgaver Saken er at jeg har funnet det meste, som jeg tror vil funke bra til denne setningen. Men skulle gjerne hatt litt hjelp til valg av prossesor, ramm, og HK. Noen som kan anbefale noe til meg? Jeg tenker: - Prossesorkraft, eller antall kjerner? 3ghz Dual, eller 2,33 Quad - 4 gb, eller 6/8gb? DDr2/DDr3? - Stabilt HK, 35/43/45P? Har fra før funnet: - Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2, 16MB 7200RPM - Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU) - Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP - BenQ 24" LCD G2400WD TCO03 Black 1920x1200,2ms,4000:1,VGA/DVI/HDMI - Seasonic S12-II Strømforsyning 430W, 120 Vifte (Gjerne en kommentar på dette å, mottas med takk) Endret 6. november 2008 av Zelkin Lenke til kommentar
weebl Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 du kan vel kutte ned litt på skjermkortet du trenger ikke et 4850 til tekst og bilderedigering, kanskje heller kjøpt et nvidiakort med støtte for CUDA til photoshopping osv? til cpu hadde vel kanskje en e8400 vært grei og rammen så er vel 2*2gb ddr2 nok. om du skal slå på stortromma så kan du jo gå for 8gb men det er nok en god stund til det blir noe behov til kontorarbeide. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 - Redigering av bilder til trykk/avis/magasiner Akkurat det kan være svært ressurskrevende hvis det er snakk om store bilder og "profesjonell" bearbeidelse. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 - Redigering av bilder til trykk/avis/magasiner Akkurat det kan være svært ressurskrevende hvis det er snakk om store bilder og "profesjonell" bearbeidelse. Nei, dette blir aldri 100% proff Er snakk om enkel redigering i photoshop. Alt proff* gjør egne grafikkere, og de sitter med mac. Grunnen til at jeg ikke skal ha mac, er at internet biten krever windows. Kort fortalt, så bør jeg gå ghz over antall kjerner? Jeg er enig at Ram'n ikke bør være 8hb, men kan være kjekt likevel for en senere oppgradering. du kan vel kutte ned litt på skjermkortet du trenger ikke et 4850 til tekst og bilderedigering, kanskje heller kjøpt et nvidiakort med støtte for CUDA til photoshopping osv? til cpu hadde vel kanskje en e8400 vært grei og rammen så er vel 2*2gb ddr2 nok. om du skal slå på stortromma så kan du jo gå for 8gb men det er nok en god stund til det blir noe behov til kontorarbeide. Kan du anbefale et godt CUDA kort for meg? Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 *bump* Ingen med noen stabile HK tips til meg? Og hvilken chip.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 trenger ikke noe spesielt bra grafikkort til ditt bruk,dette skal være mer en godt nok for en bra pris. dette HKet skal bære stabilt og er billig. som kabinett hadde jeg sett på dette som leveres med en sinnsykt bra PSU for prisen samt det er et bra kabinett ellers også. Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 (endret) trenger ikke noe spesielt bra grafikkort til ditt bruk,dette skal være mer en godt nok for en bra pris. dette HKet skal bære stabilt og er billig. som kabinett hadde jeg sett på dette som leveres med en sinnsykt bra PSU for prisen samt det er et bra kabinett ellers også. Takk for tipseene! Veldig bra, det kabinettet skal jeg kjøpe. Herlig at en god PSU følger med. Sparte litt penger da... Ok, da minker jeg litt på skjermkort også. Sparer litt penger der å. Men, det jeg er spent på om skjermkortet klarer 1900*xxxx oppløsning som skjermen har native? Gigabyte er stabile HK's, har jeg selv lest meg frem til...skal vurdere det. Endret 7. november 2008 av Zelkin Lenke til kommentar
Zelkin Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Da endte jeg opp med dette. Tror det blir en fin arbeidsstasjon på jobben. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63471 edit* feil link Endret 9. november 2008 av Zelkin Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Jeg ville jeg pga bilderedigeringen og ergometri valg en Eizo skjerm, helst med S-PVA. 1920 x 1200 oppløsning kjører man glatt med et innebygd skjermkort når det gjelder 2D oppgaver. Personlig kjører jeg 3080 x 1050 (to skjermer) på et 2 år gammelt ATI 1950 Pro kort. Det går faktisk helt greitt på mitt gamle ATI 9800 Pro kort også. Det du skal gjøre på PC-en er nemlig særdeles langt fra krevende oppgaver. Du må ellers linke til rett versjon av handlevogna, Endret 8. november 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå