olegunnaro Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Jeg fatter ikke hvorfor folk kjøper Apple produkt i det store og hele. Apple har mye bra, men de nekter deg muligheten til å bruke noe annet enn sine egne tilleggsprodukter og programvare, Hvor i allverden har du det i fra? Den eneste programvaren jeg bruker daglig som er fra Apple (utenom Finder/Safari/iTunes) er Aperture, ellers bruker jeg 90% open-source. Xcode følger med alle Macer som blir solgt, så alle kan utvikle programmer gratis til Mac/iPhone. Er heller ingen problemer med å bruke hardware som ikke er kjøpt fra Apple i de fleste tilfellene. Eneste som er vanskelig er skjermkort og hovedkort, da de ikke bruker standard firmware/bios. Ikke vil de gi deg reklamasjonsrett, og det er såvidt de gir deg noe som kan kalles garanti. Begynner å bli noen år siden iPod-problemsakene gikk rundt i media. Selv har jeg bare gode erfaringer med apple-support (fått bytta strømadapter til MBP, batteri til MB og skjermkort til Mac Pro) edit: I lie, bruker Mail.app og iCal også. edit2: vet ikke om du med apple-produkter mente iPod/Phone, if so, ignorer inlegget mitt. Endret 8. november 2008 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
Newton Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 @GLaDOS: Good for you. iRiver har uten tvil lagd en del spillere som er i toppklasse lydmessig, og som sikkert har sine fordeler for mange. @DrPaulus: Apple nekter da ingen å bruke tredjeparts tilleggsprodukt til iPod, tvert imot det er beviselig ingen andre mp3-spillere som har en slik mengde av spesialdesignede tilleggsprodukt fra ulike produsenter. Hvis du med programvare mener iTunes, så er det en integrert del av iPod-konseptet, ja. Men jeg har aldri sett at Apple har nektet noen å bruke tredjeparts programvare mot iPod, de legger bare ikke til rette for det siden de allerede leverer en komplett pakke, men det finnes jo likevel flere alternativ til iTunes. Påstandene dine om garanti og reklamasjonsrett er bare tull, selvsagt har man det! Hva som er problemet med å plugge en iPod inn i stereoanlegget til kompisen med en standard lydkabel med 3.5mm jack, for å høre på musikk sammen, det skjønner jeg ikke helt? Men for all del, kjøp/anbefal gjerne noe annet, om du mener det er bedre... @Lilac1: Clas Ohlsson? Du får nok ikke kjøpt det du trenger der, i alle fall... jeg tror faktisk ikke at det er mulig å få kjøpt akkurat det for penger... @Blåbær: Nå har vel Microsoft en atskillig større maktposisjon i verden enn Apple noen gang har hatt, og innen virksomhetsområder som er atskillig mer samfunnskritiske enn noen skarve musikkspillere. Har du sett at norske myndigheter noen gang aktivt har grepet inn og åpnet for bedre konkurranse innen datasystemer og programvare, for å svekke nesten-monopolet til MS? Er det ikke litt mer alvorlig at Microsoft låser kundene fast til sine plattformer? Hvis du først skal sette deg på din høye hest og leke frigjøringshelt, hvorfor ikke begynne i rett ende? Men, jeg er enig i at Apple burde kutte ut all DRM i musikken de selger. Det kan bety at de måtte kutte ut storparten av musikkutvalget, og miste milliarder i omsetning, fordi platselskapene nekter Apple å selge musikken uten DRM. For min støtter jeg plateselskapene som lar Apple selge DRM-fri musikk gjennom å handle fra DRM-frie iTunes Plus, og driter i å kjøpe musikken fra de andre. Så enkelt kan det gjøres: "put your money where your mouth is". Lenke til kommentar
iDude Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hvis du med programvare mener iTunes, så er det en integrert del av iPod-konseptet, ja. Men jeg har aldri sett at Apple har nektet noen å bruke tredjeparts programvare mot iPod, de legger bare ikke til rette for det siden de allerede leverer en komplett pakke, men det finnes jo likevel flere alternativ til iTunes.Litt av problemet er at databasen som ligger på ipod ikke er dokumentert - så å utvikle alternativ software for å oppdatere ipoden blir en øvelse i "reverse engineering". Som oftest går det greit å bruke 3.parts programvare, men det er problematisk fra tid til tid Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Påstandene dine om garanti og reklamasjonsrett er bare tull, selvsagt har man det! Man har det pga loven ja, men det er jo velkjent at Apple har gjort seg vansklige på dette og prøvd å snike seg unna reklamsjonsretten. AtW Lenke til kommentar
iDude Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Påstandene dine om garanti og reklamasjonsrett er bare tull, selvsagt har man det!Man har det pga loven ja, men det er jo velkjent at Apple har gjort seg vansklige på dette og prøvd å snike seg unna reklamsjonsretten. Det er vel neppe unikt for Apple. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Påstandene dine om garanti og reklamasjonsrett er bare tull, selvsagt har man det!Man har det pga loven ja, men det er jo velkjent at Apple har gjort seg vansklige på dette og prøvd å snike seg unna reklamsjonsretten. Det er vel neppe unikt for Apple. Hva så? AtW Lenke til kommentar
iDude Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Påstandene dine om garanti og reklamasjonsrett er bare tull, selvsagt har man det!Man har det pga loven ja, men det er jo velkjent at Apple har gjort seg vansklige på dette og prøvd å snike seg unna reklamsjonsretten. Det er vel neppe unikt for Apple. Hva så?Tolket svaret ditt som om du mente at Apple var mye verre enn andre på dette området. Jeg bare påpekte at å prøve å unnvike kjøpsloven er et ganske vanlig fenomen, og strengt tatt er det vanskelig å vite om Apple er så mye verre enn andre. Endret 8. november 2008 av iDude Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Påstandene dine om garanti og reklamasjonsrett er bare tull, selvsagt har man det!Man har det pga loven ja, men det er jo velkjent at Apple har gjort seg vansklige på dette og prøvd å snike seg unna reklamsjonsretten. Det er vel neppe unikt for Apple. Hva så?Tolket svaret ditt som om du mente at Apple var mye verre enn andre på dette området. Jeg bare påpekte at å prøve å unnvike kjøpsloven er et ganske vanlig fenomen, og strengt tatt er det vanskelig å vite om Apple er så mye værre enn andre. Jeg mener apple er verre enn amnge andre ja, selv om det finnes folk som helt sikekrt er like ille, det er en dårlig praksis uansett, at andre gjør det samme er ingen unnskyldning. AtW Lenke til kommentar
Qwertyytrewqx Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hvis Apple velger å trekke seg fra Norge, kommer mange fjortis-emoer jeg vet om til å bli lei seg. Stakkar, må de se seg om etter ting med kvalitet?... Eller kanskje de etterhvert vil innse at det er lettere å bare ta musikk fra hvor de vil, og legge inn fra hvilken PC de vil uten å måtte gjøre det verre enn å bruke en minnepenn?... Vel, fjortis-emo-vennene dine risikerer nok å måte lete både lenge og vel for å finne produsenter som jevnt over leverer bedre kvalitet over hele produktspekteret. Men du får kose med dem og trøste dem så godt du kan, mens du lærer dem å "ta" musikk og bruke minnepenn...å bruke nettverk og servere blir kanskje for avansert for dere? Ja, jeg er Apple hater. Men jeg har gode nok grunner. Fjerne firewire-porten fra MacBook f.eks. er noe av det Apple gjør som gjør til en hater. Stakkar! Så bitter, så full av hat...og så har Apple brutt seg inn på gutterommet ditt og stjålet FireWire-porten fra din MacBook? Eller kanskje er det slik at du ikke har en MacBook men bare lider av kronisk hat-syndrom? Ikke rart det blir krig i verden, når det skal så lite til for å hate... Jeg må få understreke at fjortis-emoene ikke er venner av meg. Og Creative Zen (f.eks.) leverer bra nok for hvem som helst av de folka. De er bare Apple-slaver som ikke vet om noe annet. Flere jeg gikk i klasse med har gitt opp iPod for godt etter de så Zen'en min, og prøvde den. "Går det an å ikke bruke program for å legge inn musikk?". Folk vet ikke dette, og det utnytter Apple seg av på det groveste. Og at man faktisk FÅR radio på spilleren OG opptaker? Oi. Jeg har forklart mange folk om at det faktisk ER andre spillere, OG overbevist mesteparten av dem. De som ikke er overbevist ennå, er de som setter utseende forran alt. Finn EN Apple spiller som klarer det samme som en Cowon Q5W. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Ligger ikke hele problemet her i at iStore eller hva de har valgt å kalle dette selger musikk i AAC format og ikke MP3 format? Siden når var det et krav å tilby formater som kan spilles av på hva som helst? Hvor var Betamax folkene når alt man fikk leie i videosjapper var VHS? Hvorfor saksøker ikke HD-DVD eiere Elkjøp fordi de bare selger Bluray? Man kan jo trekke dette enda lenger og. Kan jo begynne å saksøke bilfabrikker for at delene de selger ikke passer andre biler enn sine egne? Kan ikke folk bare konvertere filene til hva i faen det er de trenger for å spille det og holde kjeft? Begynner å bli helt amerikanske tilstander nå, med usansynlig mange tullinger som skal begynne å klage inn alt mulig tull for retten og ulike klageorganer. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Problemet er at Apple bruker AAC med FairPlay (DRM) siden en del plateselskaper krever det. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Ligger ikke hele problemet her i at iStore eller hva de har valgt å kalle dette selger musikk i AAC format og ikke MP3 format? Nei, eg siterer artikkelen: Forbrukerombudet har siden 2006 krevd at musikk kjøpt på Itunes Store må gjøres tilgjengelig også på andre avspillere enn Ipod. AAC er ikkje eit problem i så måte. Siden når var det et krav å tilby formater som kan spilles av på hva som helst? Er dette eit krav? Lenke til kommentar
crysys Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Det er vel plateselskapene/artistene som setter krav til at det må være DRM på låter i itunes? Kjipt hvis masse musikk blir tatt vekk. Nei, det er ingen av artistene eller plateselskapene som krever at musikken du kjøper via itunes store kun skal spilles av på ipod, dette er noe apple legger inn i DRMen selv. DRMen som følger med fra itunes store er rett og slett grusom. Oppgraderer du maskinen din for mye flere ganger, mister du tilgangen til musikken din. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Har du kilder på at det er Apple som er pådriver for DRM? Det har vært vist til mostridende kilder flere ganger i denne tråden. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Har du kilder på at det er Apple som er pådriver for DRM? Det var vel ikke det han hevdet? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 DRMen som følger med fra itunes store er rett og slett grusom. Oppgraderer du maskinen din for mye flere ganger, mister du tilgangen til musikken din.Feil. Musikk fra ITMS kan brukes på opptil 5 enheter som du velger selv. Om du oppgraderer "mye" kan det hende at du har autentisert fem ganger på samme maskin men med forskjellig konfigurasjon. Mulig det er dette som har skjedd i ditt tilfelle. De autentiserte maskinene kan uansett enkelt resettes i itunes Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 AAC format AAC er audiodelen av ISO-standardformatet mpeg4, altså den offisielle arvtageren til videoformatene mpeg1 og mpeg2 (mpg2) og audioformatet mpeg3 (mp3). Because of its exceptional performance and quality, Advanced Audio Coding (AAC) is at the core of the MPEG-4, 3GPP and 3GPP2 specifications and is the audio codec of choice for Internet, wireless and digital broadcast arenas. AAC provides audio encoding that compresses much more efficiently than older formats, such as MP3, yet delivers quality rivaling that of uncompressed CD audio. AAC was developed by the MPEG group that includes Dolby, Fraunhofer (FhG), AT&T, Sony and Nokia — companies that have also been involved in the development of audio codecs such as MP3 and AC3 (also known as Dolby Digital). Because of its incredible quality at a wide range of data rates and ratification as an industry standard, AAC audio is gaining wide adoption in the marketplace. AAC has been adopted by the major standards organizations including the ISO MPEG (MPEG-4), 3GPP and 3GPP2, DVB, as well as XM satellite radio. When compared side-by-side, AAC proves itself worthy of replacing MP3 as the new Internet audio standard. Take a look at these AAC advantages over MP3: • Improved compression provides higher-quality results with smaller file sizes • Support for multichannel audio, providing up to 48 full frequency channels • Higher resolution audio, yielding sampling rates up to 96 kHz • Improved decoding efficiency, requiring less processing power for decode Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 AAC format AAC er audiodelen av ISO-standardformatet mpeg4, altså den offisielle arvtageren til videoformatene mpeg1 og mpeg2 (mpg2) og audioformatet mpeg3 (mp3). Because of its exceptional performance and quality, Advanced Audio Coding (AAC) is at the core of the MPEG-4, 3GPP and 3GPP2 specifications and is the audio codec of choice for Internet, wireless and digital broadcast arenas. AAC provides audio encoding that compresses much more efficiently than older formats, such as MP3, yet delivers quality rivaling that of uncompressed CD audio. AAC was developed by the MPEG group that includes Dolby, Fraunhofer (FhG), AT&T, Sony and Nokia — companies that have also been involved in the development of audio codecs such as MP3 and AC3 (also known as Dolby Digital). Because of its incredible quality at a wide range of data rates and ratification as an industry standard, AAC audio is gaining wide adoption in the marketplace. AAC has been adopted by the major standards organizations including the ISO MPEG (MPEG-4), 3GPP and 3GPP2, DVB, as well as XM satellite radio. When compared side-by-side, AAC proves itself worthy of replacing MP3 as the new Internet audio standard. Take a look at these AAC advantages over MP3: • Improved compression provides higher-quality results with smaller file sizes • Support for multichannel audio, providing up to 48 full frequency channels • Higher resolution audio, yielding sampling rates up to 96 kHz • Improved decoding efficiency, requiring less processing power for decode Heh, det var da voldsomt til skryt AAC er uten tvil et mer fleksielt format, og bedre enn mp3 på lave bitrater. Men for typisk steromusikk på høye bitrater er det omtrent på det jevne. Forøvrig så har vel aldri iTnues sine AAC-filer fulgt standarden 100%, dog er de vel nærmere nå enn de var før. AtW Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Nei, eg siterer artikkelen: Forbrukerombudet har siden 2006 krevd at musikk kjøpt på Itunes Store må gjøres tilgjengelig også på andre avspillere enn Ipod. AAC er ikkje eit problem i så måte. Siden når var det et krav å tilby formater som kan spilles av på hva som helst? Er dette eit krav? Så de krever at det skal kunne spilles av på andre spillere, men de krever det ikke like vel? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Såvidt jeg har forstått kreves det en endring i drm-løsningen som lar filene brukes på andre spillere (som støtter aac) enn ipod, eller eventuelt fjerning av drm. Problemet her er hverken at det brukes drm eller hvilket format filene leveres i, men måten drm-løsningen er utformet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå