Gå til innhold

Praha eller Riga?

sinus'

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver og jakter på bursdag / julepresang til min fru, og tenkte å kjøpe flybiletter til bursdagen, som er i desember, og overnatting/hotell i julegave. Pengeboka er ikke alt for tjukk om dagen, takket være renta, så jeg har sett på Riga og Praha (Vil egentlig helst til Tallinn, men var ingen billige flybiletter ledige på de rette dagene...)

Så da spør jeg, noen som har noen konkrete tips til hvilken av disse to byene jeg burde velge for en romantisk lang-helg (4 netter)?

Jeg trur kanskje hun har vært i Praha, men hun er bortreist akkurat nå, og det var ikke så lett å tilfeldigvis spørre om noe med Praha på telefonen gitt ;)

Takker for hjelp og tips !

-sinus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i begge og synes Praha har mest å by på hvis du skal være der i 4 døgn. Karlsbroa og generelt mye å finne på med rik kultur og bra priser på shopping. "Oldtown" i Riga er også flott, men når vi var der i 3 døgn så syntes vi liksom at det holdt. Uansett, god tur :)

Lenke til kommentar

Av Riga og Praha tror jeg definitivt Praha er et sikrere valg hvis dere skal på en romantisk langhelg. Ikke bare har Praha mye fantastisk arkitektur og historie, det er også en storby i lang større grad enn hva Riga er. Det betyr også sitt for variasjonen :)

Jeg opplevde også mye kriminalitet flere ganger på nært hold i Riga (både voldskriminalitet og vinningskriminalitet), noe jeg aldri var i nærheten av i Praha.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en bra gave ja :)

I Riga har jeg dessverre ikke vært enda, men kom hjem fra en weekend i Praha for en uke siden, og kan trygt anbefale en tur dit. Der kan man beskue utrolig godt bevarte byggverk og severdigheter, rusle rolig avsted og se på livet, shoppe, spise på en fin restaurant eller ta seg en utrolig god pils på en av mange barer. Om du skal ta taxi så gå for en gul en med "AAA" på, de andre har en tendens til å prøve å snyte deg. Vi bodde på et hotell litt utenfor sentrum, og vår guide sa at man burde betale ca 200 Korunas (ca dele på 3 = NOK). De to første jeg spurte sa henholdsvis 800 og 700... så avtal pris på forhånd!

Om du vil se noen bilder jeg tok i Praha så kan du se på min hjemmeside, her har jeg lagt ut noen bilder fra hotellet, sentrum og slottet/St.Vitus-katedralen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...