siljebjornstad Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Tiden er kommet da jeg endelig skal oppdatere fra ultrazoom kamera til speilrefleks! Etter mye fram og tilbake har jeg bestemt meg for å kjøpe et Canon EOS 450D. Men etter å ha kikket litt rundt, er jeg mer forvirret enn noensinne. Alle butikkene selger kamerahuset med ulikt objektiv, til ulik pris. Hvilket skal jeg velge? Den vanligste kiten ser ut til å ha med en 18-55mm linse, og en slik pakke er også rimeligst. Andre igjen har 17-85mm, (disse er noen tusenlapper dyrere),i en tredje type følger det med både et 18-55 mm linse, og en 55-250mm linse (disse er selvfølgelig dyrest). Jeg tar stort sett bilder av mennesker, særlig barn(også profilbilder (har skjønt at det er nyttig med en "stor" linse da?)), både innendørs og utendørs, og noe naturbilder. Hvilket kit skal jeg velge? Siden jeg både er nybegynner på speilrefleks(ser ikke for meg at jeg kommer til å være flink til å skifte på objektivene hvis jeg har flere), og har et ganske begrenset budsjett er jeg frista til å velge 18-55mm, men samtidig ønsker jeg jo å kunne ta gode bilder i mange ulike situasjoner, og også å kunne zoome (har jeg forstått det riktig med at det ikke er mulig å zoome med en linse med maks 55mm brennvidde?). Blir veldig glad hvis noen har noen gode råd å gi meg! Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Canon 18-55/3.5-5.6 IS, kr 1450,-: http://www.photozone.de/canon-eos/181-cano...-review?start=2 Eller Tamron 17-50/2.8, kr 3000,-: http://www.photozone.de/canon-eos/289-tamr...-review?start=2 Ønsker du et billig fastobjektiv for portretter, er Canon 50/1.8, kr. 800,-, en god kandidat. http://www.photozone.de/canon-eos/160-cano...-review?start=2 En zoom er et objektiv med variabel brennvidde. Alle objektivene du nevner er zoomobjektiver. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hvis du er vant med zoom-kamera, bør du sjekke ut 18-200 IS til 450D. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Du skriver ikke hvor mye penger du vil bruke. Men ut fra bruken du beskriver, er her to gode alternativer. Presenter dem for ulike butikker og få dem til å gi deg et tilbud, eller sjekk bruktmarkedet på foto.no. Rimelig og god pakke: Canon EOS 450D, eller et rimeligere Canon EOS D. Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS Canon EF 50/1.8 Dyrere og bedre pakke: Canon EOS 450D, eller et rimeligere Canon EOS D. Tamron 17-50/2.8 Canon EF 85/1.8 , strålende portrettobjektiv. ( 3200,-nytt, fra 2000,-brukt ) Du trenger ikke filter til objektivene, kjøp heller solblender om det ikke følger med. Endret 7. november 2008 av Ronny1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå