phax Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 192 er godt nok. Må du for svarte gi deg med sånn tullprat! 192 er overkomprimert møkk. 320 duger. Og med tanke på hvor liten forskjell det er i størrelse på 192 og 320 iforhold til dagens lagringskapasitet så har det virkelig ingenting for seg å ødelegge musikken mer enn nødvendig. Lenke til kommentar
24355trfgdfgdf Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 En ting er sikkert. Klassisk. orkestermusikk er mye bedre med FLAC! Kanskje en innbling, men jeg føler nå det Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det er det, mp3 gir tap av lydinformasjon. Noe flac ikke gjør. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 En ting er sikkert. Klassisk. orkestermusikk er mye bedre med FLAC! Kanskje en innbling, men jeg føler nå det Heilt einig. Du får mykje større kontraster og gode vakre nøyanser. Eg vil tro ein høyrer bettre forskjell på eit stort orkester enn eit rockeband med eit trommesett, ein gitar og ein bass for å seie det slik. God lyd er godt Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg ville uten tvil brukt lame V0. Som nevnt er det ingen praktisk hørbar forskjell mellom 320 kbps og V0, så det er den perfekte balansen mellom filstørrelse og kvalitet. Men har du virkelig så liten diskplass at du ikke kan rippe samlingen i FLAC? Det er jo en del jobb å rippe CDer, iallefall om du skal gjøre det skikkelig. Litt synd å bruke så mye tid på et lossy format. Det er ikke noe problem å konvertere en FLAC-fil til mp3 når du trenger det, og om du benytter denne guiden til å sette opp EAC og ripper til FLAC vil du ha en 100% bitperfekt backup av CD-samlingen din. Er EAC et rippe-program? Koster det flesk eller kan man få det gratis? Skal rippe cd smalingen min til FLAC snart. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 EAC + Lame EAC + FLAC Alt gratis. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det er gratis ja. Det krever imidlertid en del instillinger for at alt skal være 100%. Følg denne guiden til punkt og prikke, så vi du få perfekte ripper. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Har nokon ein god flac avspeler til Mac forresten? iTunes er suveren på alle områder bortsett frå her. Eg har prøvd med ein plugin, men då kræsjer berre programmet. Kvar gong omtrent. Hjelp? Kanskje ein GOD plugin gjer susen? Eventuelt eit anna program. Gjerne i samme stil som iTunes. Elsker brukargrensesnittet. Edit: Skrivefeil. Endret 26. november 2008 av steffenz Lenke til kommentar
miCro Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Songbird er et kurant alternativ. Eventuelt kan du konvertere FLAC-filene til ALAC så kan du bruke iTunes uten å måtte styre med plugins. Begge formatene er lossless. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Supert! Korleis konverterer eg til ALAC? Prøver det i første omgang - eg vil ikkje bytte ut programmet. iPod støtter også lossless? AAC? (iPod Touch 2gen). Endret 26. november 2008 av steffenz Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Eg konverterer til Mp3 VBR V2, synest det fungerer supert. Høyrer på ingen måte forskjell på Flac og VBR på min Cowon D2 med Shure-pluggar. Mp3 er eit format som alt av avspelarar støtter, det er veldig lett å behandle med tanke på ID3-tag. Du kan rippe til VBR med EAC og LAME. Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Eg konverterer til Mp3 VBR V2, synest det fungerer supert. Høyrer på ingen måte forskjell på Flac og VBR på min Cowon D2 med Shure-pluggar. Mp3 er eit format som alt av avspelarar støtter, det er veldig lett å behandle med tanke på ID3-tag. Du kan rippe til VBR med EAC og LAME. Nå er det begrenset hva en bærbar avspiller og et par øreplugger klarer å gjengi av lydkvalitet, til tross for at det er bra utstyr i sin klasse. Bruker selv mye mp3 av samme grunner som du nevner. Kompabilitet og brukervennlighet. Bare så synd at det er et format som ikke har noen forbedringspotensialer iforhold til kvalitet. Det ligger vel i kortene at i fremtiden når nettbasert musikksalg tar mer og mer over vil man også kunne nyte mere høyoppløselig musikk med kvalitet over dagens CD-kvalitet. (Joda det finnes nå også men verken SACD eller DVD-audio er vel så superkommersiellt at det gjør noe..) Problemet er jo bare å lage et format som slår ann når "alle" holder seg til mp3 og synes det er greit nok. Både brukere og produsenter. Hadde de bare lansert noe som MP3-HD eller lignende fengende navn så hadde det kanskje gått.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Høyoppløyseleg musikk med kvalitet høgare enn CD? Kva slags størrelser i MB snakkar me om då? Eg har heile CD-samlinga i både Flac og Mp3 VBR. Flac som backup og utgangspunkt for konvertering samt avspeling på stereoanlegg via PC. Mp3-ene blir brukt på bærbare avspelarar, bilstereo, Eee og den slags. Endret 26. november 2008 av Zeph Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Høyoppløyseleg musikk med kvalitet høgare enn CD? Kva slags størrelser i MB snakkar me om då? Eg har heile CD-samlinga i både Flac og Mp3 VBR. Flac som backup og utgangspunkt for konvertering samt avspeling på stereoanlegg via PC. Mp3-ene blir brukt på bærbare avspelarar, bilstereo, Eee og den slags. Ja si det, en flac sang ligger vel på 20-30 mb i snitt så si at man tar det dobbelte da? Er jo ikke uoverkommelig om et par år når vi alle sitter på 50-100mb fiberlinjer og har noen tb lagringsplass. CD er jo også et komprimert format. I studio brukes det 24 bit også blir det mikset ned til 16 bit ettersom CD-formatet ikke støtter høyere kvalitet. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hehe, optimist er du i allefall. Tar meir enn eit par år å strekke ut fiber her i landet. Lagringsplassen vil gå oppover, men for dei som ikkje har tilgang til fiber vil ikkje netthastigheten auke stort. Lenke til kommentar
phax Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hehe, ja kanskje litt optimistisk og si alle. Men jeg tror nok at iløpet av de neste 2-3 årene så vil store deler av befolkningen ha tilgang på fiber eller lignende tjenester. (Husker ikke hva Get og disse kabelselskapene kaller sitt høyhastighetsnett.. det er vel i bunn og grunn fiber det og) Men nå synes jeg forsåvidt ikke at nedlastningshastigheten er en begrensning selv med dagens nett. Har man en 10mb linje f.eks så ville man kunne lastet ned et slikt album på under et kvarter. Det er da også raskt nok til å kunne streamet det direkte omså. Kanskje litt avsporing av temaet her nå.. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 De 24-bits albumene jeg har er i snitt på mellom 1 GB - 1,5 GB, så det blir en rimelig heftig størrelse med så mye informasjon i filen! Det er riktignok 24/96 vinyl-ripper. Høres helt orgasmisk bra ut da! Får en herlig analog lydkarakteristik, selv om filen i seg selv er digital. Supert!Korleis konverterer eg til ALAC? Prøver det i første omgang - eg vil ikkje bytte ut programmet. iPod støtter også lossless? AAC? (iPod Touch 2gen). Max kan fikse det for deg, eventuelt kan du bruke Fluke for å få støtte for FLAC i iTunes. Du kan forøvrig bruke et program som heter XLD til å rippe direkte til Apple Lossless i OS X. Programmet har kvalitetsmessig blitt tilsvarende bra som EAC og støtter cdparanoia III 10.2 kombinert med Accurate Rip, cache disabling osv. Her har du en god guide for hvordan du skal sette opp programmet skikkelig. Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Finnes det noen måte og få flac støtte i iTunes på pc? Fluke er vel bare for mac.. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Det eneste jeg vet om for windows er Xiph QuickTime Components, men det er visst ikke helt enkelt å få det til å fungere. Jeg tror heller ikke iTunes støtter album art via denne løsningen. Selv om det er litt tungvindt er trolig det å konvertete FLAC-filene til Apple Lossless den beste løsningen om man absolutt må bruke iTunes. I OS X liker jeg avspilleren ganske godt, men hvorfor vil du bruke iTunes når det finnes så mange gode alternativer til Windows? Du kan f. eks. bruke MediaMonkey med iTunes-skin. Da vil du få relativt likt utseende som iTunes, men med de gode mulighetene og støtten for formater som MediaMonkey har. Selv bruker jeg MediaMonkey til sortering og foobar2000 som avspiller. I utgangspunktet er foobar2k en ganske enkel avspiller rent utseendemessig, men mulighetene for skins er omtrent uendelige. Selv bruker jeg et ganske enkelt grensesnitt: Som musikkavspiller er det utrolig effektivt! Støtten for ASIO4ALL og WASAPI er også meget god, så om du er opptatt av lydkvalitet er definitivt foobar2000 tingen. Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Startet å bruke iTunes pga iPod, og har blitt til at jeg har holdt meg til det siden da ettersom jeg ikke har funnet noen programmer som har samme brukervennlighet. Samtidig som det kommer ferdig akkurat slik jeg vil ha det, trenger ikke tilpasse det med skins og slikt for å få det resultatet jeg er ute etter. Lydkvaliteten synes jeg også er god. liker veldig godt albumvisningen i iTunes: Veldig lenge siden jeg har testet foobar2000, kanskje verdt å ta en titt. MediaMonkey har jeg ikke prøvd. Men testet Media Jukebox for ikke så lenge siden da den så veldig lik ut som iTunes: Men da jeg hadde sittet i to dager å prøvd å finne ut hvordan i f*** man kunne klikke seg inn på et album for å se sangsporene så ga jeg opp og avinstallerte dritten. Ser ikke vitsen med å bruke noe annet bare for å bruke noe annet. Det må isåfall tilføre meg noe mer enn hva iTunes gjør, og hvertfall ikke noe mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå