-stardust- Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 fikk frikort her i våres.. tok den i bruk..og har brukt den i 6 mnd nå. har en bruttoinntekt på 18500 ca..er opprinnelig i skatteklasse 2, og pleide å trekke 3000 i mnd.. hvor mye kan jeg forvente å få igjen baksmell i juni,juli? hvor mye tror du jeg må spare av pr mnd nå å klare å betale tilbake det her...? Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Frikortet går over hele året og er vel oppe i 40 000 nå? Om du bare har tjent 18500 har du vel mye igjen å gå på.. Lenke til kommentar
-stardust- Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Frikortet går over hele året og er vel oppe i 40 000 nå? Om du bare har tjent 18500 har du vel mye igjen å gå på.. nei...jeg har 18500 pr mnd.. Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Hvis du har brukt opp frikort og tjener mer enn 40.000 da må du betale 50% i skatt...Veldig smart av deg, istedenfor 35%.. Rett gjerne meg opp hvis jeg tar feil Endret 6. november 2008 av Fox Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Jeg er ikke sikker, men jeg har hørt at man kan betale 50% skatt på det som går over frikortet og dermed få det gyldig Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Man må ikke betale noe mer i skatt i form av noe straff eller noe slikt bare fordi man har gått over. Om du har betalt 0 i skatt så langt skylder du nok en god del til staten. Om du har tjent 18 000 per mnd skal du jo ha tjent 108 000 disse 6 mndene. Nå vet ikke jeg hva slags skatteprosent du har (det avhenger av mye - inntekt, lån, formue etc), men sett at du har 35% som er ganske vanlig, så skylder du vel rundt 23 000 i skatt nå ((108 - 40) x 0.35). Om du vil unngå en smell kan det vært lurt å få sjefen din til å betale inn mer enn 50% det resterende året. Jeg ville nok bedt han ta inn 50% denne måneden og 100% neste igjen, for å være på den sikre siden. Så fremt du ikke er klar for en smell da : ) Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hvilken luring kjører lønn der du jobber? Det der er ikke lovlig. Lenke til kommentar
datslo Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Vanskelig å si hva du skal betale uten å vite om evnt. fradrag du har. Men har kommet fram til at du ved inntekt 18500,- * 6 mnd, og innbetalt 0,- i skatt har et skyldigbeløp på 18 000. Kanskje noen hundrelapper til. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Er det ikke slik at hvis man går over fribeløpet så betaler man automatisk 50% skatt? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Er det ikke slik at hvis man går over fribeløpet så betaler man automatisk 50% skatt? Ja, hvis man bruker frikortet videre. Kommer man over fribeløpet så kan man hente et nytt skattekort hos likningskontor. Skattetrekket beregnes ut i fra forventet inntekt for det aktuelle skatteåret. Endret 7. november 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Fenixen Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 gå på skattekontoret sine hjemmesider.. der regner du jo kjapt og enkelt ut hvor mye du skylder.. osv.. Skriver hvor mye du har tjent.. hvor mye du har skattet, i ditt tilfelle 0%.. også skriver du forventet inntekt i år osv.. Lenke til kommentar
KennethDreyer Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Må jo få med fradragene han har rett på også da Fenixen.. om han har rett på noen! Lenke til kommentar
Fenixen Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 jepp jepp.. Tror de fleste fradrag kan skrives inn i de ulike fanene uuuurl til skatteberegningsskjerma en egen fane bare til fradrag der.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Må jo få med fradragene han har rett på også da Fenixen.. om han har rett på noen! Likningskontor tar hensyn til skattefradrag når et nytt skattekort skrives ut, sånn ca. Endret 7. november 2008 av Jarmo Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Dersom en går over grensen eller ikke leverer skattekort, så blir en trukket 50% i skatt ja, men du får da tilbake på skatten neste år. 50% i skatt er et sikkerhetsnett slik at du ikke skal komme skikkelig i uføre dersom du er sen å levere. Når ligningen skal gjøres, så regnes det ut hvor mye du har tjent og har i diverse gjeld og formuer og det regnes ut hvor mye du skal ha betalt i skatt. Dette beløpet sammenlignes med hva du har betalt i skatt og voila... du har skatt til gode eller restskatt... Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Om du har levert frikort, gått over frikortet, men fortsatt ikke skattet noe, så kan faktisk arbeidsgiver bli ansvarlig for restskatten din siden de ikke har trukket skatt iht skattekortet - hvilket er ulovlig. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Om du har levert frikort, gått over frikortet, men fortsatt ikke skattet noe, så kan faktisk arbeidsgiver bli ansvarlig for restskatten din siden de ikke har trukket skatt iht skattekortet - hvilket er ulovlig. Kilde? Høres for godt ut til å være sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå