Deblin Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Jeg svarte deg på det tidligere - jeg mener at dette ikke kan sammenlignes med at alle norske skoler systematisk skulle mobbe ut alle muslimer. Dette er en mobbesak og bør derfor heller sammenlignes med andre mer reelle situasjoner som vi faktisk har - altså andre saker hvor de som er annerledes/i mindretall blir mobbet og ta situasjonen derfra. Når det gjelder det du sier om andre rasisme-saker, så forstår jeg rett og slett ikke hva du mener og vil frem til. Du skriver også til slutt igjen dette med å sende barna ut i egen krig og "bevisst traumatiserer barna sine". Har du lest den delen av artikkelen hvor moren sier akkurat det motsatte? Eller endrer du terrenget etter ditt eget kart i stedet? Du vet jo like godt som meg at i alle av tilfellene om rasisme i media så er det norske som får svi. Du er enig i det? Så er spørsmålet, hvorfor er det slik og er dette en reell beskrivelse av virkeligheten? Grunnen er jo opplagt. Det er den politisk korrekte rasismen som man ønsker å belyse, mens den politisk ukorrekte rasismen feies under teppet. Hvorfor feies den under teppet? Fordi muslimer ses på som en svak gruppe som man ikke kan forvente og kreve det samme av som norske. Hvis du er ærlig, hvordan hadde du reagert på om en skole systematisk mobbet vekk alle de små muslimske barna, ingen muslimske barn får bursdagsinvitasjon, det er helt umulig for muslimske barn å begynne på skolen, årskull etter årskull som begynner på skolen skjer det samme og skolen resignerte? Hadde kommentaren vært at "mobbing har vi overalt, husk på at barn med briller mobbes også?" Denne mora var fast bestemt på å sende barnet sitt ut i krigen på tross av advarsler, og det gikk to år med traumatisering før prosjektet ble avsluttet. Det er ille. Endret 8. november 2008 av Deblin Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg er ikke enig i måten du fremstiller ting på her. 1. Rasisme-begrepet blir noen ganger misbrukt og noen ganger brukt riktig. At det er mye i media om diskriminering av innvandrere (les: muslimer) er nok fordi slik diskriminering ofte skjer. Så, ja, jeg mener det er en reell beskrivelse av virkeligheten. Når det er sagt så er det selvsagt saker som aldri kommer frem i media, både på den ene og andre siden. Men det blir det litt unyttig å spekulere i siden vi ikke vet hvor mye det er snakk om. 2. Diskriminering som foregår andre veien blir jo nettopp IKKE feid under teppet i denne sammenheng. Tvert om - denne mobbesaken fikk jo til og med en egen dokumentar i tillegg til at det er nevnt i flere landsdekkende aviser. 3. Du insisterer på å bruke din retorikk omkring denne moren, så jeg ser at videre argumentasjon omkring dette (selv når det står direkte sitat fra henne som motiser deg) ikke vil nå frem. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg argumenterer jo ihvertfall for mitt synspunkt, når du snakker om konkret så snakker du om statistikk, men dette er totalt politisk ukorrekte temaer så det er selvsagt ingen statistikk på dette jeg sier, men jeg kommer med mine refleksjoner på hvorfor det er slik og argumenterer, så kan du være uenig, men når du ikke kommer med motargumenter så er det temmelig verdiløst. Statistiskk eller logisk resonnement. Du presenterer ingen av delene, men setter fingeren i været og konstaterer at vinden blåser stiv kuling mot øst, og at det blri regn ikveld. Det er ikke mulig å komme med motargumenter på slikt. Jeg kan selvfølgelig si at det ikke blåser i det hele tatt, men da kommer vi ingen vei siden det blir tom påstand mot tom påstand. Tråden handler først og fremst om foreldre som bevisst traumatiserer barna sine for sine egne flerkulturelle fantasier. Som mora selv sier; mitt forhold til det "multietniske" er akademisk. Jeg tror programmet får noen flere til å tenke seg om to ganger før de sender barna ut i sin krig, ispedd store doser naivitet om "fargerikt fellesskap", "berikelse" og alle andre propagandaord som har blitt brukt om dette prosjektet. Vi går mot parallellsamfunn og segregering i større og større grad slik situasjonen er nå. Og du mener det blir mindre segregering av å la et uskyldig barn bli til ti rasister på taket? Lenke til kommentar
Deblin Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Jeg er ikke enig i måten du fremstiller ting på her. 1. Rasisme-begrepet blir noen ganger misbrukt og noen ganger brukt riktig. At det er mye i media om diskriminering av innvandrere (les: muslimer) er nok fordi slik diskriminering ofte skjer. Så, ja, jeg mener det er en reell beskrivelse av virkeligheten. Når det er sagt så er det selvsagt saker som aldri kommer frem i media, både på den ene og andre siden. Men det blir det litt unyttig å spekulere i siden vi ikke vet hvor mye det er snakk om. 2. Diskriminering som foregår andre veien blir jo nettopp IKKE feid under teppet i denne sammenheng. Tvert om - denne mobbesaken fikk jo til og med en egen dokumentar i tillegg til at det er nevnt i flere landsdekkende aviser. 3. Du insisterer på å bruke din retorikk omkring denne moren, så jeg ser at videre argumentasjon omkring dette (selv når det står direkte sitat fra henne som motiser deg) ikke vil nå frem. Ærlig talt, det første punktet tror du ikke på selv engang. Rasisme fremstilles i all media, organisasjoner og annet, som noe norsk. Det er jo nettopp derfor spørsmålsstillingen til dette programmet er om det i det hele tatt finnes rasisme blant andre enn nordmenn. Spør deg selv hvorfor en slik spørsmålsstilling kommer opp. Spør deg selv også hvorfor et begrep som "omvendt rasisme" kan eksistere. Det henspeiler jo på at rasisme nettopp er noe som hvite bedriver, så derfor må man finne opp et nytt ord for rasisme den andre veien. La oss ta den famøse ambulansesaken. Massevis av eksempler på forferdelig dårlig behandling av norske pasienter blant helsepersonell og som aldri får oppmerksomhet, men et voldsomt mediekjør når en utlending blir dårlig behandlet og rasismebeskyldninger er der med en gang. La oss tenke oss at pasienten i denne saken var hvit og ambulansesjåføren var svart, media hadde skydd saken som pesten og det vet du godt. Det er jo også verdt å merke seg at personen som utøvde vold i den saken var en rasist fra Ghana som begrunnet sine voldshandlinger med at han fryktet somaliere, men det fikk ikke oppmerksomhet i det hele tatt. Anti-rasistiske organsisasjoner sier jo det samme; de sier klart og tydelig at de kun er interessert i rasisme fra norske, og ikke all rasisme. Det er jo det som er virkeligheten. Har du noengang sett en mediesak hvor media melder om rasisme mot norske? Du sier jo at andre grupper er like rasistiske som norske, så det bør jo da være veldig lett for deg å finne masse rasismesaker mot norske i media om du mener media beskriver virkeligheten korrekt. Slik mediadekning er ikke-eksisterende, derfor ønsket dette programmet med den rasistiske spørsmålsstillingen å belyse dette. Endret 8. november 2008 av Deblin Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Selvsagt tror jeg selv på det du skriver. Jeg er rett og slett ikke enig i din virkelighetsoppfatning. Jeg har aldri sagt at media beskriver virkeligheten korrekt, men at den er reell. Jeg sa jo nettopp i forrige post at det nok er saker på begge sider som ikke kommer frem i media. Det er litt slitsomt å måtte gjenta egne poenger fordi du overser dem og argumenterer videre på ting jeg allerede har svart på. Ang. ambulansesaken osv. så er det ganske utenfor topic her, saken her dreier seg om mobbingen av den ikke-muslimske gutten. Altså et konkret eksempel på at rasisme går alle veier (ingen har vel heller aldri trodd noe annet), og at man tar opp slikt også i media. Lenke til kommentar
Deblin Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Selvsagt tror jeg selv på det du skriver. Jeg er rett og slett ikke enig i din virkelighetsoppfatning. Jeg har aldri sagt at media beskriver virkeligheten korrekt, men at den er reell. Jeg sa jo nettopp i forrige post at det nok er saker på begge sider som ikke kommer frem i media. Det er litt slitsomt å måtte gjenta egne poenger fordi du overser dem og argumenterer videre på ting jeg allerede har svart på. Ang. ambulansesaken osv. så er det ganske utenfor topic her, saken her dreier seg om mobbingen av den ikke-muslimske gutten. Altså et konkret eksempel på at rasisme går alle veier (ingen har vel heller aldri trodd noe annet), og at man tar opp slikt også i media. Det er mange som tror at rasisme går bare en vei. SDet er derfor vi har et uttrykk som blir kalt "omvendt rasisme". Har du hørt dette uttrykket før Tabris? Du forstår at NRK tok opp denne problemstillingen nettopp fordi media ikke melder om rasisme mot norske? Du forstår at den rasistiske spørsmålsstillingen til programmet nettopp belyser denne situasjonen som vi har i media? Kan du tenke deg at et NRK program hadde kommet med en liknende spørsmålsstilling med referanse til svarte mennesker for eksempel? Når antirasistiske organisasjoner og holdningsarbeid sier at de kun fokuserer på norsk rasisme, forstår du hvilke konsekvenser dette har? At du ikke ønsker å snakke om medias dekning av ambulansesaken forstår jeg godt, da den saken forteller mye om media. Endret 8. november 2008 av Deblin Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) La oss ta den famøse ambulansesaken. Massevis av eksempler på forferdelig dårlig behandling av norske pasienter blant helsepersonell og som aldri får oppmerksomhet, men et voldsomt mediekjør når en utlending blir dårlig behandlet og rasismebeskyldninger er der med en gang. Enig med Tabris når hun sier at denne saken ikke er relevant for debatten, som enkeltsak. Det er den heller ikke. Men prinsippet er relevant for tråden. Selv om man skal være forsiktig med og sette svake gruppe opp mot hverandre er det ikke til og stikke under en stol at også Norske mennesker ofte har en dårlig opplevelse med helse Norge, uten at de blir førsteside sak i VG, selv om det også forekommer. Poenget er at mange nordmenn også føler seg dårlig behandlet med da dette (som oftest) ikke handler om "rasisme", blir det ikke en like spennende nyhetssak, dette viser at media i Norge er fulle av røde stemmer. Det er trist! Og Deblin, ja, rasisme går begge veier. Endret 8. november 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Men så handler ikke denne saken om rasisme, så jeg ser uansett ikke relevansen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Nei, jeg har registrert at noen her mener så... Selv er jeg usikker! Endret 8. november 2008 av roberteh™ Lenke til kommentar
Deblin Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Men så handler ikke denne saken om rasisme, så jeg ser uansett ikke relevansen. Temaet dette programmet hadde var rasisme, så det er relevant, spesielt med den rasistiske spørsmålsstillingen til programmet. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Jeg mener også at tråden har begynt å utarte seg. Tråden handler om mobbesaken, ikke om ulike andre perspektiver på rasisme. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Nå har ikke jeg sett programmet, men utifra artikkelen og saken som tråden omhandler, kan jeg ikke se et eneste tegn på rasisme. Det blir for dumt om ikke en "ekte" nordmann og en innvandrer kan ha en uenighet uten at det hyles opp om rasisme, uansett hvilken vei den går. Det virker på meg som om enkelte desperat prøver å finne en unnskyldning for å fremme sin agenda (evt. propaganda), heller enn å diskutere den faktisk saken. Lenke til kommentar
Deblin Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Jeg mener også at tråden har begynt å utarte seg. Tråden handler om mobbesaken, ikke om ulike andre perspektiver på rasisme. Denne saken er jo bare et utgangspunkt for en bredere debatt. Det var jo det programmet også gjorde, og som er helt normalt i enhver debatt. Dette burde jo være helt opplagt. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Men så handler ikke denne saken om rasisme Nei den handler om mobbing og diskriminering basert på religiøs tro. Muslimer kan til nød akseptere kristne (bokens folk), men vantro (kuffar) blir sett på som laverestående og fienden. Før noen kommer med at muslimer flest ikke har slike holdninger: basert på egne erfaringer med områder der de er i flertall (Furuset) så er min konklusjon at det er nettopp slike holdninger svært mange av de har. Disse holdningene får barna deres inn med morsmelken og tar med seg på skolen, legg så til konfliktsky lærere og skoleledelse og bildet er komplett. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Dette er jo ikke rasisme, siden barna ikke mobber den ikke-muslimske gutten fordi han tilhører en annen rase. På samme måte som det vel er få, om noen, i denne tråden som er kritisk til muslimer fordi de mener at muslimer tilhører en rase som er hvite folk underlegne. Dette er et spørsmål om mobbing og diskriminering, hvor en som er en "outsider" i denne sammenheng blir kraftig mobbet. Noe som ikke er uvanlig, men svært ille og må tas svært alvorlig. Og siden jeg også mener at muslimske foreldre skal tas like seriøst og kreves noe av som andre foreldre, så må saken tas opp som man gjør med andre mobbesaker. Lenke til kommentar
Deblin Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Nå har ikke jeg sett programmet, men utifra artikkelen og saken som tråden omhandler, kan jeg ikke se et eneste tegn på rasisme. Det blir for dumt om ikke en "ekte" nordmann og en innvandrer kan ha en uenighet uten at det hyles opp om rasisme, uansett hvilken vei den går. Det virker på meg som om enkelte desperat prøver å finne en unnskyldning for å fremme sin agenda (evt. propaganda), heller enn å diskutere den faktisk saken. Kall det systematisk diskriminering av barn på etnisk-religiøst grunnlag (barn kan uansett ikke ha noen religion), det er egentlig irrelevant for den bredere debatten. Det er ikke noen "uenighet" når barn etter blir systematisk fordrevet fra bestemte skoler pga sin bakgrunn. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 så må saken tas opp som man gjør med andre mobbesaker. Av erfaring, det nytter ikke. Stort sett møter ikke foreldrene til samtaler som skolen inkaller til, og hvis de gjør det skjønner de ikke problemstillingen eller innser ikke at det er et problem. Dette lar seg kun løse på høyere nivå, men det er visst ingen politisk vilje for det nå for tiden. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Mobbesaker er svært vanskelige, jeg er enig i det. Og det er jo flere tilfeller hvor man ikke klarer å løse det og det ender med at mobbeofferet må bytte skole. Mitt poeng er at dette må ses på som en mobbesak, evt. også som en kulturkonflikt som vi må ta tak i, men ikke bruke saken som skyts for å hause stemningen opp mot muslimer generelt. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Nei den handler om mobbing og diskriminering basert på religiøs tro. Heller kultur enn religiøs tro. Vi snakker om barn, ikke religiøse fanatikere. Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Mitt poeng er at dette må ses på som en mobbesak, evt. også som en kulturkonflikt som vi må ta tak i, men ikke bruke saken som skyts for å hause stemningen opp mot muslimer generelt. Det er jeg helt enig i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå