Gå til innhold

Hva er forskjellen på brikkesettene?

Aomo

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på hva som var forskjell på de forskjellige brikkesett, skal kjøpe nytt hovedkort (AM2+) snart, men forstår ingenting hva som er forskjell på brikkesettene? Hva som er best mm.

Ser at AMD har kommet med en ny 790GX som har integrert skjermkort i seg, hvor kommer den opp i forhold de andre fra AMD. Har vel ikke direkte lyst på Nvidia, vet ikke helt hvorfor...

Vil dere satset på 790GX eller ville dere valgt en annen med eget skjermkort?

Trenger kun en allround hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD 790FX+SB750 og AMD 790GX+SB750 er per dags dato AMD's top hovedkort.

790FX har hakket kvassere ytelse, mens 790GX er mer et alt-i-et-kort.

Hva du skal velge avhenger av ditt bruksområde- Skal du kun bruke den til enkle arbeidsoppgaver hvor spilling ikke er en veldig stor prioritet, vil 790GX gi deg mest for pengene. Er Gaming en viktig faktor og du har eksempel planer om å kjøre Crossfire, så vil 790FX være det beste valget.

790GX er et nyere hovedkort, og har dermed full støtte for MAD's nyeste Phenom 9950 prosessor. Noen 790FX hovedkort har også støtte for denne prosesoren, men det er altså ikke alle, og man må da regne med å måtte ty til BIOS oppdatering for å kunne ta prosessoren i bruk.

790FX kjører Crossfire i full 16x16 modus, mens 790GX kjører Crosfire i 8x8 modus.

Lenke til kommentar

Vell, hos Intel er det hele mer komplisert, siden nVidia har vært tvunget å mekke egen minnekontroller så er de ikke topp valget hos Intel.

Når det er sagt, så er ikke Intel selv noe bedre på grafikk siden, det de selger er kort som hadde vært gode om GeForce 2 var det heteste vi fikk tak i idag, men en oppvekking til Intel er at de er 6-7 generasjoner for sene til festen.

Så Nvidia har de beste kortene naturligvis men kommer med problemer som er vanlige for nForce. (Bare ta ett kjapt forum søk på 780i og 680i problemer her på forumet så ser du ganske raskt, samme problemene har forplantet seg i samtlige nvidia brikkesett til Intel)

Om du skal ha en relativt god Integrert løsning så virker det som Intel taper terreng til AMD her i allefall.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Drar frem denne igjen jeg. Hva er den "laveste" modellen med AMD hovedkort som har integrert lyd, nettverk og grafikk? (Hvilket chipset).

Er ute etter en billig løsning til en mini-server.

Edit; Ser ut til at jeg fant det ut selv; 780G var vel først ute med alle disse funksjonaliteter.

Endret av QHamp
Lenke til kommentar

Endte opp med følgende oppsett;

ECS Elitegroup AMD690GM-M2, AMD 690G+SB600, DVI, PCI-E, AM2, mATX (AMD690GM-M2) 336,-

PointOfView V55 Micro ATX kabinett 350W svart/ sølv (R-CASE656179) 439

APACER Memory 4.0GB PC-667 DDR2 PC5300 (AU02GE667C5NBGC) 264,-

SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM (HD753LJ) 650,-

AMD SEMPRON LE-1250 2.2GHZ SKT AM2 512KB FSB800 45W PIB NS (SDH1250DPBOX) 270,-

SUM 1.959

Billig og greit, dekker serverbehovet i hvertfall

Lenke til kommentar

Tja, hva blir det verste som kan skje? At jeg må oppgradere bios? De tilfellene med unknown... jeg har hørt om med andre kort har ikke lagd store problmer.

(Men det kan jo bli interessant å måtte oppgradere bios med en helt ny rigg som dette (hvor jeg ikke har installert windows og kan kjøre winflash) og heller ikke eier en floppy til å kjøre flashing via. Dos)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...