Gå til innhold

OCZ lanserer ny SSD-serie

Anbefalte innlegg

Dette vil ihvertfall ta knekken på SSD priser når den kommer ut:

SanDisk Plans to Speed Up Solid State Drives by Up To 100 Times in 2009.

Kanskje bare nyheten er nok til å ryste litt på dagens SSD priser?.

Spørsmålet er jo 100 ganger bedre i forhold til hva, antakelig hundre ganger bedre enn den elendig random write ytelsen som de felste MLC flashdrev har hatt til nå. Det er jo bra det, men Intel har allerede kommet ut med flash-disker som har minst 100 ganger så god random write som de "vanlige" mlc-drevene.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette vil ihvertfall ta knekken på SSD priser når den kommer ut:

SanDisk Plans to Speed Up Solid State Drives by Up To 100 Times in 2009.

Kanskje bare nyheten er nok til å ryste litt på dagens SSD priser?.

Spørsmålet er jo 100 ganger bedre i forhold til hva, antakelig hundre ganger bedre enn den elendig random write ytelsen som de felste MLC flashdrev har hatt til nå. Det er jo bra det, men Intel har allerede kommet ut med flash-disker som har minst 100 ganger så god random write som de "vanlige" mlc-drevene.

AtW

Jepp. Skjønner ikke helt hvorfor de skryter av en oppgradering som allerede flere aktører har implementert. Som du sier har intel fikset dette (controller cashing), EasyCo har MFT som gir omtrent samme effekt (program som installeres og gjør om random write til sequential write), og ioDrive fra Fusion-IO har 400 MB/s+++ ved 100% random write @ 4kb (massiv paralellisering av lese/skrivelinjer, og overlegen onboard controller).

Å måtte bruke et eget filsystem for å få til noe liknende til det de 3 over allerede har på markedet er totalt unødvendig og skaper masse praktiske problemer med OS og slikt.

Til daglig hjemmebruk vil man ikke merke noen stor forskjell så lenge random write ved 4 kb er over 1 MB/s (250 IOPS), men når man installerer programmer og drivere vil det være betydelig forskjell.

Det som har mest å si så lenge random 4k write er over 1 MB/s, og les/skriv er over 100/80, er random read IOPS. Det er nettop der flaskehalsen fra lagringsmedia gjør seg oftest gjeldende.

Jeg så denne nye disken skrøyt av 104 MB/s random read og 26 MB/s random write, men var det 100% random, og ved hvilken størrelse?

Mine MTRON disker klarer 220 MB/s read og 80 MB/s write 100% random ved 512 KB, selv om de blir raidet fra hovedkortet...

Lenke til kommentar

OCZ Tony, har uttalt seg om disse V3 diskene, og sa følgende: "Controller has onboard cache and is not jmicron."

Da er det bare å vente på å kunne få kjøpt disse for min del, tipper de lykkes med denne og jeg er glad jeg ikke lot meg friste til å kjøpe V2 versjonen.

Håper de er omtrent på Intels nivå på det meste, og grisebanker dem på skriveytelse og pris.....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
OCZ Tony, har uttalt seg om disse V3 diskene, og sa følgende: "Controller has onboard cache and is not jmicron."

Da er det bare å vente på å kunne få kjøpt disse for min del, tipper de lykkes med denne og jeg er glad jeg ikke lot meg friste til å kjøpe V2 versjonen.

Håper de er omtrent på Intels nivå på det meste, og grisebanker dem på skriveytelse og pris.....

Onboard cache lover bedre random write, men dette er jo noe de fleste seriøse SSD produsenter har hatt i over et år nå...

At det ikke er jmicron betyr ikke at det ikke fortsatt er noe billig skit, men får la tvilen komme de til gode. Men som nevnt av noen tidligere, ikke kjøp dette før det har kommet flere seriøse reviews som friskmelder OCZ.

Jeg håper de har fikset det, og gleder meg til å se review.

Lenke til kommentar
At det ikke er jmicron betyr ikke at det ikke fortsatt er noe billig skit, men får la tvilen komme de til gode.

Merk at Jmicron ikke nødvendgvis betyr dårlig ytelse. Jmicron har nok jobbet intenst med å løse de problemene de første SSD-kontrollerne deres hadde.

Lenke til kommentar
At det ikke er jmicron betyr ikke at det ikke fortsatt er noe billig skit, men får la tvilen komme de til gode.

Merk at Jmicron ikke nødvendgvis betyr dårlig ytelse. Jmicron har nok jobbet intenst med å løse de problemene de første SSD-kontrollerne deres hadde.

Sant nok, men Jmicron sine kontrollere generelt har for å si det pent ikke akkurat vært topprodukter, så om ikke annet så er Jmicron-kontrollere grunn til bekymring i mine øyne.

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Til dere som har god peiling på dette...

Er v3 serien å få kjøpt nå?

Jeg vurderer å invistere i SSD på laptopen... hva er det beste valget jeg kan gjøre for 2500kr i dag? Vil det ha kommet noe VESENTLIG bedre i "februar" (sett inn det som passer)?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å invistere i SSD på laptopen... hva er det beste valget jeg kan gjøre for 2500kr i dag? Vil det ha kommet noe VESENTLIG bedre i "februar" (sett inn det som passer)?

Hovedprinsippet med SSD er jo den lave aksesstiden, og alle ssd disker har det, er vel noe forskjell men det er minimal, det eneste som er forskjell (tror jeg) er skrive og lese hastigheten(e), der er det "Store" skilnader :)

Lenke til kommentar

Greit nok alle har lav aksesstid, men aksesstiden "lyver" på mange disker når det er snakk om random write, og spesielt random write ved lave filstørrelser. Core 1 og 2 er prakteksempler på dette, og jeg ville ikke ha kjøpt versjon 3 uten å ha lest flere tester som friskmelder den.

Lenke til kommentar

Hovedprinsippet med SSD er jo den lave aksesstiden, og alle ssd disker har det, er vel noe forskjell men det er minimal, det eneste som er forskjell (tror jeg) er skrive og lese hastigheten(e), der er det "Store" skilnader :)

Det er derfor jeg kunne tenkt meg et litt mer håndfast svar fra noen med erfaring og kompetanse på området. :) 

Lenke til kommentar
Greit nok alle har lav aksesstid, men aksesstiden "lyver" på mange disker når det er snakk om random write, og spesielt random write ved lave filstørrelser. Core 1 og 2 er prakteksempler på dette, og jeg ville ikke ha kjøpt versjon 3 uten å ha lest flere tester som friskmelder den.

Aksesstid og Write/read er noe helt forskjellig (Meg bekjent).

Aksesstiden er vel som regel oppgitt til 0.1, og ligger som regel under 0.3 (etter hva jeg har sett), lavest.

Read og Write varierer veldig mye :)

Lenke til kommentar

Aksesstid og Write/read er noe helt forskjellig (Meg bekjent).

Aksesstiden er vel som regel oppgitt til 0.1, og ligger som regel under 0.3 (etter hva jeg har sett), lavest.

Read og Write varierer veldig mye :)

La oss si at en SSD skriver med 50MB/s. Da bruker enheten 1/12500 sekund på å skrive en 4kB-fil, altså 0,08ms. Legger vi til en søketid på 0,3ms er vi oppe i 0,38ms per skriveoperasjon. Dette gir i overkant av 2600 skriveoperasjoner per sekund (forenklet utregning).

På grunn av OCZ core sin elendige kontroller (jmicron) er man ikke i nærheten av dette, vi kan faktisk komme så langt ned som èn (1!!) skriveoperasjon per sekund på 4kB-filer. På grunn av dette anbefales ikke noen av OCZs Core disker. Hvordan det er med Value-serien vet jeg ikke, da denne er helt ny.

Ta en kikk her:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...?i=3403&p=8

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...