Gå til innhold

Synes det er ubehagelig å selge tobakk - Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Mulig denne er postet under feil kategori, men i så tilfelle kan tråd flyttes helt uten innvendinger fra meg :)

Har en jobb i kasse (vil ikke nevne butikk-kjede og sted), og trives egentlig med jobben.

Problemet er at jeg synes det er svært ubehagelig å selge tobakk til mennesker hvor jeg blir litt i tvil om deres alder. Jeg vet at man skal sjekke legitimasjon ved tvil, men noen ganger ser folk mer enn gamle nok ut, og utifra de andre varene de kjøper får man et inntrykk av at de er litt eldre enn 16-åringer som vil ha tak i røyk.

Jeg kjenner jeg blir smådårlig når det er lang kø, stressnivået er høyt, og du tar en avgjørelse og synes at vedkommende ser gammel nok ut, og så blir du i tvil etterpå. Jeg har hatt mange netter med søvnløshet på grunn av slike tilfeller.

Det må sies, at jeg er en pliktoppfyllende person som tar ansvar. I tillegg har jeg en noen ganger irriterende samvittighet, og jeg har aldri i mitt liv brutt regler eller lover. Jeg er av typen mennesker som blir dårlig om jeg får anmerkning på skolen for glemt bok eller lignende.

Jeg har aldri latt meg friste til å selge tobakk til mindreårige, og vet at jeg kan få problemer med å overtrede reglene som gjelder for dette. Det er nettopp med dette i bakhodet at jeg bygger opp disse ubehags-følelsene. Jeg føler at det er svært ubehagelig, og pulsen går opp, og jeg blir stresset. Ikke akkurat en behagelig arbeidssituasjon.

Problemet med stillingen er at det for det meste går i kassearbeid. Jeg ønsker i grunnen ikke å skifte arbeidsplass, men jeg synes samtidig at dette med tobakk-salg er ubehagelig.

Jeg er hovedsakelig redd for at jeg skal være uheldig og bryte loven, uten at dette er gjort med vilje. Har hørt at det straffes med bøter og til og med i visse tilfeller 6 mnd fengsel ved brudd på denne loven :S Jeg tror det har gått bra så langt, og har egentlig vært veldig nøye med hvem jeg selger til. Likevel er det slik at jeg av og til ringer på en av de andre, og ber om å få gå på toalettet når jeg ser at unge mennesker kommer til kassen, i tilfelle de skal ha tobakk.

Jeg har en svært forståelsesfull arbeidsgiver, som er veldig vennlig på alle måter. Grunnen til at jeg ikke har snakket med ham om det, er fordi jeg er redd for at han skal synes det er "pysete", selv om han ikke sier noe om det, eller at han kanskje sier han ikke har bruk for meg lenger om jeg ikke kan ta kassearbeid.

Alt det andre med kassen går helt strålende, det er kun dette jeg synes er svært ubehagelig.

Håper med å skrive denne tråden at jeg kanskje støter på andre med samme erfaring eller tanker rundt dette, eller som kan komme med beroligende ord :) Fortvilende når nattesøvnen ryker på grunn av slikt! Er 18, og har hele livet foran meg! Vil ikke kaste det bort pga at jeg var uheldig og solgte tobakk til mindreårige.

Endret av galexon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvilkne jobber man jobber i må man ta avgjørelser, og i din situasjon sitter vel de også alle de andre her i Norgesland med, iallefall de som sitter bak en kasse.

Og som du vet selv er det pliktfyllende for deg som sitter i kassen å spørre etter legimitasjon t.o.m når personen er i 20 års- alderen. Vet igrunn ikke hvordan det er hos dere, men i de fleste kasser pleier det som oftest å stå "Legimitasjon?" ol. Dette for å minne kasserer på at det skal spørres etter legimitasjon.

Om du vil sitte livet ut bak en kasse, eller om du vil gjøre noe annet, er jo et valg du selv må ta. Akkurat denne beskrivelsen du tilføyer over, er som sagt sånn som alle har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...