Gå til innhold

Stasjonær til pappa, internett og bilder.


Anbefalte innlegg

Pappa har lurt på å kjøpe seg en stasjonær pc. Han ønsker ikke å bruke mer enn 5000kr inkludert alt. Også skjerm, ~19". Er det mulig?

 

Bruken er Internett og enkelt bildebehandling. Noen som kunne komme med et forslag på et byggesett?

 

Vi trenger ikke OS.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=86505.

 

 

Den skal vel duge bra :)

 

4960 hoss amentio...

 

Har ikke tid til og forklare hver komponent nå, er litt seint ;) Men blir vell slaktet etter hvert. lykke til!

Denne var bra, men kansje lagt litt mer penger i tastatur og mus. Trådløst tastatur og mus til 180 kroner kan umulig ha noen god kvalitet. Kjøp heller med kabel til 500 kroner, vil merke stor forskjell.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Byttet skjermkort, for han trenger vel ikke det første når han bare surfer, og enkel bildebehandling? Er det noe forskjell om jeg går for et micro atx eller vanlig atx?

 

Og noen forslag til billigere kabinett, grunnen til at det sto 771kr på det som var nå var at det var en b-vare, og dem er de utsolgt for så nå er prisen over 1000kr. Forslag?

Lenke til kommentar

Veit ikke hva dette havner på, men det er iværtfall på den billige siden ;)

 

- Et mATX kort med IGP (G31, G33, G35, G43 eller G45)

- Intel E5200

- En 320Gb eller 500Gb HD

- 2x1Gb DDR2 ram

- 400-600W PSU

- Antec Three Hundred

- DVD-Brenner med s-ata

 

Også velger du skjerm, høytalere og tast. og mus etter hva du har igjen og evnt. vil bruke ;)

 

Har god erfaring med Antec, selv har jeg P190 og har drevet litt med three hundred da jeg bygde en PC for noen folk ;)

 

Gode kabinetter med super kvalitet ;)

Lenke til kommentar
Byttet skjermkort, for han trenger vel ikke det første når han bare surfer, og enkel bildebehandling? Er det noe forskjell om jeg går for et micro atx eller vanlig atx?

 

Og noen forslag til billigere kabinett, grunnen til at det sto 771kr på det som var nå var at det var en b-vare, og dem er de utsolgt for så nå er prisen over 1000kr. Forslag?

Det kabinettet har medfølgende PSU på 500 W :) .

Lenke til kommentar

Nå har jeg tittet litt og kommet til dette oppsettet, det kom på ca 4000kr. Noe han er glad for da han ikke helt skjønner vitsen med at PC skal være så dyrt=)

 

Noen som har noen kjappe innvendinger mot denne: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=86508

 

Jeg har cd/dvd brenner, mus og tastatur og høyttalere. Er ikke noe jeg mangler da av vanlige ting?

 

Takker for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Skjermkortet du hadde i lista de kosta vel mer i retningen 350-450,- men den PSU'n er gammel mangler 24pin og kanskje 4pin CPU strøm, om den akkurat skulle gå så vil du iværtfall ikke kunne bruke den ved en annen oppgradering, og gamle PSU'r har svake 12v rails, men gode 5v rails for før så dro CPU strømmen sin fra 5v rail'n ..

 

Evnt. velg et hovedkort med G41 eller G43 chipset

Lenke til kommentar

Hei.

 

Blir nok litt knapt med 230W ja, og det kabinettet er ganske lite og har ikke plass til all verden.

Må bruke M-ATX hovedkort for å få plass i det.

 

Om du velger f.eks. dette fra Antecfår du 430W og litt bedre plass. Pleier å være god kvalitet på strømforsyninger fra Antec, så det holder fint så lenge du ikke skal ha noe kraftige skjermkort.

 

Det kan være greit å velge et hovedkort som har DVI eller HDMI utgang, ikke bare VGA slik det du har valgt har.

Dette fra MSI kan jo være brukbart, har DVI utgang til skjermen.

Er jo også muligheter for å slenge på et eget skjermkort senere om det skulle bli behov for litt raskere grafikk.

 

Og det kan være praktisk med en egen minnekortleser i front på kabinettet, om han skal bruke den en del til bilder.

Finner en del slike her Bare pass på å velg en som støtter SDHC kort også.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...