sdf123 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Pappa har lurt på å kjøpe seg en stasjonær pc. Han ønsker ikke å bruke mer enn 5000kr inkludert alt. Også skjerm, ~19". Er det mulig? Bruken er Internett og enkelt bildebehandling. Noen som kunne komme med et forslag på et byggesett? Vi trenger ikke OS. Endret 6. november 2008 av everlong Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Selv fiksa jeg en liten PC med Mini ITX (intel Atom) som kun trekker 20W for rundt 1700,- uten skjerm fra USA, men det er fulgt mulig å få det til for under 5000,- så lenge du ikke kjøper Dell, HP eller noen av de der, det er FY FY !!!!!! Bygger du Pc'n selv ? Lenke til kommentar
Kjetil.. Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=86505. Den skal vel duge bra 4960 hoss amentio... Har ikke tid til og forklare hver komponent nå, er litt seint Men blir vell slaktet etter hvert. lykke til! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Den så jo super ut! Takk! Er ikke noe behov å forklare komponentene, har bygget en del, men er bare en stund siden. Noen som har noe innvendinger mot den? Eventuelt noe jeg kunne byttet om på? Og ja, jeg bygger den selv =) Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Kva med ein Asus Eee Box? Virker som ein ryddig og enkel løsning. Evt. ein slik? Endret 5. november 2008 av Ed Hunter Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Jo, sikkert greit det også. Men syntes det er kjekt å ha mulighet til å kunne bygge ut. Så "utseende" betyr ikke så mye, man betaler vel litt for det på eee box? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=86505. Den skal vel duge bra 4960 hoss amentio... Har ikke tid til og forklare hver komponent nå, er litt seint Men blir vell slaktet etter hvert. lykke til! Denne var bra, men kansje lagt litt mer penger i tastatur og mus. Trådløst tastatur og mus til 180 kroner kan umulig ha noen god kvalitet. Kjøp heller med kabel til 500 kroner, vil merke stor forskjell. Endret 6. november 2008 av KnewtFan Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Ja, kanskje det er lurt, og bytte fra 4GB til 2GB, ettersom det kun skal kjøres XP. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Og er det mulig feks å gå ned på skjermkortet, hva ville dere gått for da feks? Hva med dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=74608 ? Og så lurer jeg på å bytte skjerm til https://prisguiden.no/product.php?productId=94849 22". Endret 6. november 2008 av everlong Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Og er det mulig feks å gå ned på skjermkortet, hva ville dere gått for da feks? Hva med dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=74608 ? Og så lurer jeg på å bytte skjerm til https://prisguiden.no/product.php?productId=94849 22". Ingen problem å gå for et dårligere skjermkort . Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Byttet skjermkort, for han trenger vel ikke det første når han bare surfer, og enkel bildebehandling? Er det noe forskjell om jeg går for et micro atx eller vanlig atx? Og noen forslag til billigere kabinett, grunnen til at det sto 771kr på det som var nå var at det var en b-vare, og dem er de utsolgt for så nå er prisen over 1000kr. Forslag? Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Veit ikke hva dette havner på, men det er iværtfall på den billige siden - Et mATX kort med IGP (G31, G33, G35, G43 eller G45) - Intel E5200 - En 320Gb eller 500Gb HD - 2x1Gb DDR2 ram - 400-600W PSU - Antec Three Hundred - DVD-Brenner med s-ata Også velger du skjerm, høytalere og tast. og mus etter hva du har igjen og evnt. vil bruke Har god erfaring med Antec, selv har jeg P190 og har drevet litt med three hundred da jeg bygde en PC for noen folk Gode kabinetter med super kvalitet Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Byttet skjermkort, for han trenger vel ikke det første når han bare surfer, og enkel bildebehandling? Er det noe forskjell om jeg går for et micro atx eller vanlig atx? Og noen forslag til billigere kabinett, grunnen til at det sto 771kr på det som var nå var at det var en b-vare, og dem er de utsolgt for så nå er prisen over 1000kr. Forslag? Det kabinettet har medfølgende PSU på 500 W . Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Nå har jeg tittet litt og kommet til dette oppsettet, det kom på ca 4000kr. Noe han er glad for da han ikke helt skjønner vitsen med at PC skal være så dyrt=) Noen som har noen kjappe innvendinger mot denne: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=86508 Jeg har cd/dvd brenner, mus og tastatur og høyttalere. Er ikke noe jeg mangler da av vanlige ting? Takker for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 dropp skjermkortet, det er ikke verdt 500,- da det ikke yter så mye bedre enn IGP gjør ... Velg et annet kabinett da PSU mest sansynelig er for svak og kabinettet er vel heller ikke mye å skryte av, kjøp Antec Three Hundred og en billig 400W PSU Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Hvorfor er PSU for svak, er jo ikke mange komponentene der. Og er det det samme om jeg bruker det innebygde skjermkortet eller det jeg har lagt ved? Med andre ord, det er ikke verdt å bruke 240kr ekstra på det? Endret 6. november 2008 av everlong Lenke til kommentar
The Ghost Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Skjermkortet du hadde i lista de kosta vel mer i retningen 350-450,- men den PSU'n er gammel mangler 24pin og kanskje 4pin CPU strøm, om den akkurat skulle gå så vil du iværtfall ikke kunne bruke den ved en annen oppgradering, og gamle PSU'r har svake 12v rails, men gode 5v rails for før så dro CPU strømmen sin fra 5v rail'n .. Evnt. velg et hovedkort med G41 eller G43 chipset Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Mener du at jeg ikke kan bruke det hovedkortet med den PSUn som sitter i Chieftec kabinettet? Vet ikke helt hva en 24pin og 4pin brukes til. Men husk, dette er bare en pc til pappa, ikke noe som skal spille ol. Så eventuelle oppgraderinger blir enkle i senere tid. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hei. Blir nok litt knapt med 230W ja, og det kabinettet er ganske lite og har ikke plass til all verden. Må bruke M-ATX hovedkort for å få plass i det. Om du velger f.eks. dette fra Antecfår du 430W og litt bedre plass. Pleier å være god kvalitet på strømforsyninger fra Antec, så det holder fint så lenge du ikke skal ha noe kraftige skjermkort. Det kan være greit å velge et hovedkort som har DVI eller HDMI utgang, ikke bare VGA slik det du har valgt har. Dette fra MSI kan jo være brukbart, har DVI utgang til skjermen. Er jo også muligheter for å slenge på et eget skjermkort senere om det skulle bli behov for litt raskere grafikk. Og det kan være praktisk med en egen minnekortleser i front på kabinettet, om han skal bruke den en del til bilder. Finner en del slike her Bare pass på å velg en som støtter SDHC kort også. Nettulf Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Takk. Byttet ut til det kabinettet du kom med der. Smart det ang minnekort leser, jeg fant en her, vil denne passe: APACER 3.5" 15-In-1 Embedded Card Reader AE100 USB2.0 Black Bulk ? Og hva med dette hovedkortet med hdmi/dvi/vga: Gigabyte GA-73PVM-S2H ? Er det integrerte skjermkortet der greit til "kontor arbeid"? Endret 7. november 2008 av everlong Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå