Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk til lan med mulighet for overvåkning

Anbefalte innlegg

Jeg skal være netadmin for et mellomstort lan (opp til 96 maskiner), og trenger i den forbindelse litt hjelp.

Planen er å kjøre et nettverk som jeg planlegger å ha mulighet til å logge all virksomhet, for å avdekke ulovligheter, og kunne oppdage P2P, Torrent, Virus etc. Jeg vil også kunne sperre ute en spesifikk PC hvis det blir oppdaget noe ulovlig. For å kunne dette regner jeg med at nettverksutstyr må støtte dette.

Nettverksutstyret jeg tenkte å kjøpe er følgende:

- Bordsvitsjer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329848

- Core: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318465

- Crew: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311932

Grunnen til gigabit til crew er fordi jeg regner med at det kommer til å bli litt trafikk m.tanke på filer etc, og ønsker at den linjen ikke skal makses. Bør denne også være smart forresten?

Hva skal til for å overvåke nettet slik jeg ønsker? Jeg skal klare å skaffe en til maskin hvis det er fordel med en dedikert maskin til oppgaven.? Men hva av programmvare trengs, og hvor brukervennlig er det å få til?

Er de svitsjene noe å satse på, eller bør jeg finne alternativ? Er det nok med "smarte" svitsjer m.tanke på mulighet til å sperre ute maskiner etc, eller må de være managed da? (som forøvrig er helt uaktuelt pga. pris)

Er forresten Cacti noe å satse på til overvåkning? Det går vel over snmp 1?

Håper dere klarer å svare for meg. Hadde satt veldig pris på det :p

Endret av obrestad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ha installert IPcop. Når du har fått installert dette burde du ha et par addons for å få med det du ønsker av sperring/overvåking.

Men skal jeg gi deg et tips: Prøv å gjøre det så enkelt som mulig.

Lykke til.

Endret av huron
Lenke til kommentar

Jeg skal gjøre det så enkelt som mulig, ja, men jeg ser for meg at det kan være kjekt med mulighet for overvåkning, for å kunne finne problemkilder etc.

Sperring gjør jeg i svitsjen ser jeg for meg.

[offtopic]Kul avatar btw :p (Den IE avataren)[/offtopic]

Lenke til kommentar

Smarte switcher og manage switcher er vel i bunn og grunn det samme.

Du burde unngå billige switcher når du arrangerer lan, rett og slett pga at det kommer til å være ekstremt høy belstning på dem. De switchene du har valgt ut er mer for kontormiljø.

Sperre folk ute i DHCP? Blokkerer dere ikke bare mac-addr dems da? Pleier uansett ikke å være noe problem, for er det folk som driver med ting de ikke skal, burde de sendes hjem, ellers vil de bruke all sin tid på å prøve å fucke opp for dere.

Backbone switchen burde iallefall være kraftig om dere ikke ønsker å gå på tryne...

Jeg ville spurt noen som var med i tech på feks TG eller andre store lan hvilke erfaringer de har gjort seg med forskjellige switcher. Dere trenger ikke å dimensjonere som TG, men dere må tenke på at dette er ikke et vanlig kontor/hjemmenettverk mtp belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...