Gå til innhold

Vurderer ringblits; innspill?

Anbefalte innlegg

Jeg har falt litt for looken en ringblits gir, og vurderer om jeg faktisk skal skaffe meg en. Har sett på en del alternativer rundt omkring, snubla blant annet over denne her, Phoenix SmartFlash RF46N, en mistenkelig billig dedikert ringblits. Hvis noe er for godt til å være sant, er det som regel det - derfor lurer jeg litt på nøyaktig hva som er galt med denne. Ser at en bruker fikk et eksemplar som var defekt ut av esken, men det eneste en annen bruker hadde å utsette på Canon-utgaven, som jeg formoder at ellers er lik, er at den ikke fungerer på 77mm-objektiver, noe som ikke er et problem for meg. Min plan på sikt er å holde meg til 67 og 58.

Det jo være noe feil med den til den prisen - så hva er det, og hvilke bedre alternativer finnes?

-Koffein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... Men å vurdere andre diffusorar opp mot ringblits blir eigenteleg feil, då effekten du oppnår med ringblits spesielt ved portrett er heilt unik. Er det diffusor ein er ute etter kan ein komme unna med mange slags billegare løysingar, men hvis ein vil ha ringblits er ein somregel bevisst på kva ein er ute etter. ;)

Men ein god ringblits kostar. Desverre. =/

Lenke til kommentar

Fant ut at den første av dem ikke har manuell kontroll, og da er den uansett ubrukelig for meg. TTL funker dårlig når man prøver på et primitivt flerblitsoppsett :)

Canons alternativ hadde rult hvis jeg hadde skutt Canon, men det gjør jeg (akk o ve) ikke. Nikon har en gammel greie (SB-21), men det er litt tungvindt å få tak i den og den er ikke helt ringblits.

Jeg tro det koker ned til disse alternativene:

- Sigma EM-140

- DigiSlave L-Ring et eller annet

- Ray Flash Ring Adapter

Alle disse har det til felles at de er for dyre for meg i skrivende stund. Men da veit jeg i alle fall at jeg får finne meg i å punge ut når jeg får råd.

Takk for responsen! :)

Lenke til kommentar

Den to første trur eg berre held til makrofoto, den andre kanskje ikkje til dèt eingong, då den tilsynelatande berre har fastlys. Hadde nok gått for RayFlash, har vurdert den sjølv. Einaste er at den ser ut til å vere litt skjør.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Den du linket til i første posten, er en litt tøff sak..., men ganske svak.

Har samma greia, og JapanPhoto har den inne. Ta turen i en butikk og prøv (se her).

Den duger meget godt til makro, og det er faktisk en blits med skikkelig blitsrør.

pros:

Skikkelig ringblitsrør (ikke dioder eller annet fjas) = jevn og god belysning.

Meget god til nærbilder.

Kan festes frempå de fleste objektiv

Meget billig for å være ekte ringblits!

Den er faktisk ganske kraftig!!

cons:

Ingen instillinger; Kun av og på.

TTL-kompatibel = betyr muligens noe på denne blitsen... men hva den gjør er uvisst.

Ladetiden er noe høy.

Byggekvalitet.

Altså; Det er en kjip sak, men artig å leke litt med. Den kan selvfølgelig brukes på alle kameraer med hotshoe. Ikke bare Nikon og Canon.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Skal du ha en ringblits for portretter kan du bare glemme de små macro ringblitsene. De har langt ifra den styrken på lyset som må til for å fylle omslagsskygger på personer. Ray flash skal vistnok ha relativt god effekt og man taper kun 1 stop med lys gjennom den. Ville uten tvil gått for den hvis mobilitet er prioritert, men den er ikke i samme klasse som profoto, AB ol. sine ringblitser.

Endret av Psyc0re
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...