Gå til innhold

Den store kjemivideotråden

Anbefalte innlegg

Av en eller mekelig grunn kom ikke den orginal kjemi trpden opp når jeg søkte, eller det var meg som ikke søkte riktig. Ennyways...

Jeg går for tiden på labetoriefaget som er ett VG2 kurs. "Labfag" er da Kjemi mikrobiologi og fysikk. Kun på det lille jeg har lært har youtube blitt en mye større kilde til latter og wow!

Noen av disse er garanter gjengangere og noen er kanje nye.

er det noen innspill på faktafeil uttal deg fagelig, eller modent som det også kalles.

Og ikke prøv dette hjemme :) ha en fin dag

Er man flink kan man stille klokka etter disse reaksjonene. Man kan også få fine

Dette er en blanning av Nitrogen og Jod. Som du kanskje vet setter jod lett flekker som kan være umulige og fjerene.

Er man spesielt intrisert i kjemi, er dette youtube kanalen for deg. Periodesystemet

Og hvis dette ble litt tamt kan man ta en titt på

Sølv asetylit

Endret av andrucks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra at tråden fikk nytt navn, siden kjemitråden fantes fra før. (Nå mangler vi bare å få "kjemivideotråden" i ett ord ;) )

Anyway, jeg fant et par videoer til som kanskje kan være interessante.

- ligner på jodklokkereaksjonen, men skifter farge flere ganger frem og tilbake.

- en form for luminescens (bl.a. i tonic water, som skyldes innholdet av kinin).

- en annen og enda tøffere form for luminescens, brukes i "glowsticks".

- "skjeggdannelse" av aluminiumoksid.

- blanding av finfordelt jernoksid og aluminium antennes, resultatet er aluminiumoksid og (rødglødende) jern.

- rimelig heftig reaksjon dette også.
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...