Gå til innhold

Fagprøve i automasjon i morgen, noen hete tips ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal opp til fagprøve i morgen og sommerfuglene danser vilt. Vi får jo selvsagt en planleggingsdel, en praktisk del og en avsluttende dokumentasjon/presentasjons del. Jeg lurer derfor på om det er noen som har noen gode tips å dele med meg ? Hvordan bygde dere opp planleggingsdelen ? Hvordan dokumenterte dere ?

Har lest litt på foreskrifter men er usikker på hva jeg burde følge. Har aldri brukt NEK400 noe særlig siden det er IEC normene som blir brukt der jeg jobber. Jeg lurer også på hva som er normalt å huske av regler og forskrifter, samt hva som kreves at man husker. Under årets FSE fikk jeg et kurs kompendie på 350 sider, og det er vel noe de fleste skjønner at er litt i drøyeste laget å sette seg inn i vist man ikke jobber med planlegging av installasjon til vanelig.

Jeg er åpen for alt holdt jeg på å si, så all hjelp er satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Work in progress. Er snart ferdig med dokumentasjons delen, så vil tro jeg kan begynne å montere på søndag/mandag. Har dog 9 dager igjen på meg så tror det skal holde bra =) Eneste som har sakket meg ned litt er motor beregnings oppgaven som skal løses teoretisk. Noen som har en god side eller kan gi meg ett tips om beregning ? (har virkelig lite peiling på dette, siden jeg ikke har jobbet med slikt på gode 2-3 år)

Har fått oppgitt ikmax, effekt, cos phi, spenning. Trodde dog jeg måtte få oppgitt virkningsgrad og Ikmin også, men ingen informasjon er gitt om det til nå..

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Cosphi er virkningsgrad ditt dumme naut!

Er elektriker og vil ikke gi deg noen svar, bare de hintene jeg gav, for fagprøven er noe man fortjener alene.

Lykke til..

Dumme naut ?

Etter hva jeg har lært så er vel ikke Cos Phi virkningsgrad. Cosinus blir jo brukt i matte for å finne grader på en vinkel, og det er vel antall grader mellom spenning og strøm vi kommer frem til ? Correct me if im wrong.

In = P / U*Rot3*Cos phi*virkningsgrad.

Jeg er forøvrig ute etter hjelp, ikke kritikk. Har du ikke noe å komme med, så la heller vær å svare.

I min verden så har jeg 2 ukjente her når jeg prøver å finne nominell strøm. In og n. Finnes det noe grei måte å finne ut dette på som ikke jeg har klart å snappe opp ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Cosinus phi er virkningsgraden på motoren, i alle fall.

Er du sikker på at du ikke forveksler virkningsgrad med faseforskyvning? Jeg vet jeg har gjort det samme tidligere.

Når det gjelder det å regne ut kabeldimensjoner så ser du merkeskiltet på motoren, og ser strømmen motoren trekker. Deretter ser du i nek400 etter en kabel med en strømføringsevne over det som står på merkeskiltet.

Etter det må du vite hvilken forleggningsmåte/referanseinstallasjonsmetode kabelen ligger på, og om det er flere kabler, eventuelt hvilken temperatur det er. Er det begge deler, finner du tabell i nek400 like etter nevnte metoder med hvilken faktor du skal gange med strømføringsevnen til kabelen for å finne den reelle etter du har tatt hensyn til temperatur, forleggingsmåte og påvirkning fra andre kabler.

Antall grader mellom strøm og spenning kalles faseforskyvning. Virkningsgraden er avgitt energi/tilført energi.

Jeg håper noen kan rette meg dersom det skulle være noe feil.

Lykke til videre. :)

Edit: Jeg husker ikke hva nominell strøm er. Er det strømmen motoren trekker?

Edit2: Og når det gjelder kortsluttningstrømmer etc., så har jeg desverre ikke peiling. :p

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Virkningsgrad η : er forholdet mellom avgitt og tilført effekt

Effektfaktor cos φ er forholdet mellom aktiv og tilsynelatende effekt.

Aktiv strøm er det motoren trenger for å kunne rotere.

Tilsynelatende strøm er den strømmen som går frem og tilbake i tilførselsledningene.

Ved vekselspenning er det ofte aktuelt å oppgi en såkalt faseforskyvning, kalt cosinus phi. Dette er en faktor som er mindre eller lik 1, og som beskriver forholdet mellom strøm og spenning i en elektrisk krets.

Kobler man til såkalt induktiv last (elektromotorer, lysrørarmaturer, etc.) vil ikke spenningen og strømmen være i fase. Da effekten er produktet av spenning og strøm, må man ha med faseforskyvningen i formelen for å få korrekt svar, siden det er sinusformet vekselspenning, hvis "topp" ikke lenger vil opptre samtidig.

In er strømmen motoren trekker ja.

Virkningsgraden er forholdet mellom avgitt effekt og tilført effekt. Altså, energi må alltid bytte form. Når man tilfører strøm vil man få tap av effekt i varme i motoren, så alt går ikke over i kinetisk energi. Det er da avgitt effekt delt på tilført effekt som blir virkningsgraden.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Ah, så klart. Faseforskyvningen skjer jo i motoren, og på grunn av det blir det det samme som virkningsgrad, ja.

Men hvis du vet det, er du sikker på at du formulerte deg rett i første post? :p

Jeg antar at du finner cosinus phi på merkeskiltet til motoren. Hvis ikke, så tror jeg nesten du må kontakte leverandør.

Lenke til kommentar

Dette er en seperat oppgave vi fikk utlevert i tillegg til den praktiske delen. Den praktiske delen er ikke noe problem, men har ellers lite peiling på hvordan det er lurt å gå frem steg for steg og hva som trengs av dokumentasjon på en motorberegning. Motor oppgaven er kun teoretisk.

Jeg har funnet en del formler, men tingen er bare at usikkerheten slår til. Dette er trossalt litt viktig å få riktig på og derfor har jeg lyst til å ha det på det tørre. Det er derfor jeg spørr om en fremgangsmåte slik at jeg kan sammenligne det med hvordan jeg evt kommer til å gjøre det. Det blir rett og slett for å få en litt større trygghetsfølelse da det er et emne jeg ikke har dillet så mye med.

Litt OT igjen.

Vi spurte opplæringskontoret om å få utgitt verdier første dagen da vi manglet alle. Da fikk vi oppgitt cos phi på 0,75 og virkningsgrad på 0.9. Hvordan kan dette stemme mot det som blir sagt her ?

Lenke til kommentar

Det vil nødvendigvis bli som du sa tidligere:

Virkningsgrad η : er forholdet mellom avgitt og tilført effekt

Effektfaktor cos φ er forholdet mellom aktiv og tilsynelatende effekt.

Eller?

Edit: Vent, avgitt effekt tilsvarer vel tilsynelatende effekt.

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...