Gå til innhold

Canon 450d eller Nikon D80? I tvil etter butikkbesøk. +Oppfølgningspørsmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husk at DPP som følger med Canon (programvare for RAW-konvertering), følger ikke med Nikon og må kjøpes i tillegg der. Denne programvaren er bare deilig, fordi den kan fjerne kromatisk feilbrytning med et tastetrykk og har avansert støyreduksjon som funker MYE bedre enn det som er i grafikk-programmer. +++! Dette programmet er nesten grunnen alene til at jeg tar et systembytte over til Canon, i tillegg til mange andre gode grunner.

Nikon D80 er fremdeles suverent, men begynner å trekke på årene og er grovt overpriset. Det er ikke noe mer avansert enn 450D, de har bare hver sine styrker og svakheter. Eneste virkelig plusset med D80 er at det er tilnærmet umulig å eksponere feil med det. Så ta deg god tid og driv litt reasearch først. Du kan ikke gjøre så mye feil med noen av modellene. :)

Hmm kanskje et poeng.

Jeg har et Ixus fra canon. Med dette fulgte et program som heter Zoombrowser EX. I dette er det en funksjon som heter process RAW image. Det er også en støyreduksjonsfunksjon i dette. Men det er vel ikke dette du sikter til.

Vil dette fungere på bilder fra Nikon? Programmet deg velge et bilde tatt med Canonkamera når jeg forsøker å gå inn på funksjonen.

Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å jobbe med RAW-bilder. Har ikke noe erfaring eller kunnskap om dette. Det er i første omgang uaktuelt å kjøpe et eksternt program. Kanskje hvis det er noen bra gratisprogrammer?

Interessant at du synes at kameraet er overpriset. Grunnen til jeg falt for det var uten tvil søker og grep.

Nå syntes ikke jeg grepet på D80 var så fantastisk kontra 450D og jeg har store hender, men det er du som skal ha kamera og synest du grepet er best på d80 og det er avgjørende, gi da avkall på de fortrinn som er kommet på 450D og kjøp D80 .

Lenke til kommentar
Nå syntes ikke jeg grepet på D80 var så fantastisk kontra 450D og jeg har store hender, men det er du som skal ha kamera og synest du grepet er best på d80 og det er avgjørende, gi da avkall på de fortrinn som er kommet på 450D og kjøp D80 .

Grep er en meget personlig greie. Jeg har selv en EOS 350D i tillegg til 30D-en min. Jeg har ikke noe problemer med 350D; men 30D-ens grep er mye bedre (som ventet). Har også prøvd en 450D og det grepet synes jeg var verre enn 350D. Har også prøvd D80 og synes den har et veldig godt grep.

Tom

Lenke til kommentar

Grep er en meget personlig greie. Jeg har selv en EOS 350D i tillegg til 30D-en min. Jeg har ikke noe problemer med 350D; men 30D-ens grep er mye bedre (som ventet). Har også prøvd en 450D og det grepet synes jeg var verre enn 350D. Har også prøvd D80 og synes den har et veldig godt grep.

Tom

Nettop derfor synest jeg det blir en vurderingssak som trådstarter får avgjøer etter eget valg og nettop derfor sier jeg at om han synest grepet på D80 er best og at det er viktigere enn de nye tingene som 450D har og som D80 har bør han gå for det.

Nå har vi 350D-400D og 450D i familien,i tillegg har jeg selv hatt 30D og nå 50D og jeg synest grepet på 450D er langt langt bedre enn på 350D,faktisk er du den første jeg har hørt mene det motsatte,men som sagt vi er forskjellige  :cool:

Lenke til kommentar
Hmm kanskje et poeng.

Jeg har et Ixus fra canon. Med dette fulgte et program som heter Zoombrowser EX. I dette er det en funksjon som heter process RAW image. Det er også en støyreduksjonsfunksjon i dette. Men det er vel ikke dette du sikter til.

Vil dette fungere på bilder fra Nikon? Programmet deg velge et bilde tatt med Canonkamera når jeg forsøker å gå inn på funksjonen.

Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å jobbe med RAW-bilder. Har ikke noe erfaring eller kunnskap om dette. Det er i første omgang uaktuelt å kjøpe et eksternt program. Kanskje hvis det er noen bra gratisprogrammer?

Interessant at du synes at kameraet er overpriset. Grunnen til jeg falt for det var uten tvil søker og grep.

DPP er et mye mer avansert program og et virkelig flott verktøy dersom du jobber seriøst med RAW med DSLR. Men det er jo ikke det eneste mulige, så dersom du vil ha Nikon så regner jeg med at du kan finne andre løsninger. :)

Grunnen til at jeg synes det er overpriset er fordi det begynner å bli gammelt, iallfall i DSLR-sammenheng, og at det har fått en etterkommer. Men det er for all del ikke dårlig! Som sagt er dens ekstreme styrke eksponeringen, det vil si at når du knipser etter kameraets lysmåling blir det oftest veldig bra eksponering siden lysforholdene sammenlignes med et tusentalls innebygde eksponeringer i kameraet, hvis jeg ikke tar helt feil. Så det er styrker og svakheter ved begge modeller. Bare ta deg god tid og velg til slutt det kameraet som gir deg best feeling og som du føler deg hjemme med! :)

Endret av sentence
Lenke til kommentar

Heller etter hvert ganske mot Nikon og etter hvert som man får blod på tannen frister D90 mer og mer. Men avsatt budsjett rekker nok ikke og hvis jeg skulle kjøpe dette hadde jeg nok ikke hatt god samvittighet overfor den bedre halvdel i hjemmet.

Men over til noe annet.

Hva synes dere om denne pakken med et 18-200mm objektiv:

Link til side

Bør jeg hoppe på dette i stedet for kitobjektivet.

Hadde jo egentlig tenkt meg å få stabilisering i objektivet.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på d80

du kan bruke gamle objektiv noe du ikke kan på canon

så pris

på elkjøp.no har de det for 5090kr

på lefdal.no for 5090

på expert for 4999

alle med vr objektiv

så eg ringte til expert som sier at de har bestilt 500 stk av dette kamera d80 men de vet ikke når de kommer

eg satser på ekjøp og henter i butiken for 5090 i morgen.

lykke til med kjøp.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte på d80

så pris

på lefdal.no for 5090

på expert for 4999

alle med vr objektiv

så eg ringte til expert som sier at de har bestilt 500 stk av dette kamera d80 men de vet ikke når de kommer

lykke til med kjøp.

Tja ,hvor gamle skal de være da.jeg brukte mine objektiv fra 80 tallet på mitt Canon 30D ikke no problem det.

Lenke til kommentar

Tja ,hvor gamle skal de være da.jeg brukte mine objektiv fra 80 tallet på mitt Canon 30D ikke no problem det.

Nei, for D80 er ikke det et spesielt godt argument. Om man er hendig med Dremelen kan man riktignok montere objektiver fra så langt tilbake som 1959, men om man skal ha noen som helst automatikk, må objektivene enten modifiseres med CPU, eller være AF-objektiver (1986 elns).

For D200 og oppover er tilgangen på rasende billig manuelloptikk med svært høy kvalitet et godt argument - for oss som liker sånt.

Lenke til kommentar

Nei, for D80 er ikke det et spesielt godt argument. Om man er hendig med Dremelen kan man riktignok montere objektiver fra så langt tilbake som 1959, men om man skal ha noen som helst automatikk, må objektivene enten modifiseres med CPU, eller være AF-objektiver (1986 elns).

For D200 og oppover er tilgangen på rasende billig manuelloptikk med svært høy kvalitet et godt argument - for oss som liker sånt.

du ser ut til å ha peiling, har du noe råd om hvor jeg kan kjøpe disse gammle objektiver og hvor gammel er for gammelt?

dremmel sier du, hvordan?

takk

Jeg tenkte på d80

så pris

på lefdal.no for 5090

på expert for 4999

alle med vr objektiv

lykke til med kjøp.

går det samme på canon d400? min svoger har den, og hvor gammle kan de vare?

Lenke til kommentar

Canon byttet system i 1987; og alle Canon EF objektiver kan brukes på EOS husene. I tillegg lager Canon EF-S objektiver som går på 1000D, 300D-450D, og 10D-50D.

Det er ikke alle gamle tredjepartsobjektiver (Sigma/Tamron/Tokina) som virker på de nyere husene; men de er ofte av tvilsom kvalitet og er moden for søplehaugen uansett.

Tom

Lenke til kommentar

Det fungerer faktisk bedre å bruke gammel Nikkor på Canon med adapter istedenfor D80 ;)

Jeg har egentlig ingenting å tilføye utover at det lureste er å kjøpe noe som ligger godt i hånden, som de fleste andre også hevder. 450D føles sjokkerende lite for meg, og mine hender er medium store. Men bildekvaliteten synes jeg er flott. Og flott bildekvalitet synes jeg D80 også har, og mine preferanser til bildefilosofi er helt uinteressante for enhver annen som velger seg kamera for første gang.

Ut fra min vurdering er D80 et klart bedre verktøy, selv om det er gammelt som alle hauger. Tenker de som ser verden i sykluser bestemt av markedsavdelingene til produsentene. Jeg ser ingen grunn i å kjøpe et kamera med mindre søker og trykk-knapper istedenfor tommelhjul kun fordi det er en nyere modell, hvis ikke liveview spiller en viktig rolle. For meg virker en slik holdning litt fjortis, selv om den ikke nødvendigvis kun deles av fjortiser.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
har du noe råd om hvor jeg kan kjøpe disse gammle objektiver og hvor gammel er for gammelt?

På en D80 kan du, med noen svært få og ekstremt sære unntak, montere alle Nikon-objektiver produsert etter 1977 - altså AI og AI-S. Uten modifikasjon vil du ikke få lysmåling med disse (om de ikke er av typen AI-P). Det er mulig å modifisere de med CPU, og da vil du få lysmåling.

Objektiver eldre enn 1977 - såkalte pre-AI eller N-AI - kan ødelegge kameraet om du forsøker å montere det fordi det vil kollidere med en sensor på fatningen. Med en Dremel (ell.) kan man slipe bort litt av metallet på objektivet, slik at man ikke ødelegger sensoren. AI og senere gir lysmåling i A og M på D200 og bedre.

En veldig grei nettbutikk for bra og relativt billig bruktoptikk er Keh.com. Det finnes andre.

PS: På youtube har jeg sett en video av en som har moddet D40'en sin, sånn at den også gir lysmåling med manuelloptikk. Ikke for den lettskremte... :)

PS: PM har, som så ofte ellers, helt rett i at Canon faktisk er mer gammel-Nikkor-vennlig enn D80. Med adapter får du nedblendet lysmåling og fokusbekreftelse med en hvilken som helst sur EOS.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
har du noe råd om hvor jeg kan kjøpe disse gammle objektiver og hvor gammel er for gammelt?

På en D80 kan du, med noen svært få og ekstremt sære unntak, montere alle Nikon-objektiver produsert etter 1977 - altså AI og AI-S. Uten modifikasjon vil du ikke få lysmåling med disse (om de ikke er av typen AI-P). Det er mulig å modifisere de med CPU, og da vil du få lysmåling.

Objektiver eldre enn 1977 - såkalte pre-AI eller N-AI - kan ødelegge kameraet om du forsøker å montere det fordi det vil kollidere med en sensor på fatningen. Med en Dremel (ell.) kan man slipe bort litt av metallet på objektivet, slik at man ikke ødelegger sensoren. AI og senere gir lysmåling i A og M på D200 og bedre.

En veldig grei nettbutikk for bra og relativt billig bruktoptikk er Keh.com. Det finnes andre.

PS: På youtube har jeg sett en video av en som har moddet D40'en sin, sånn at den også gir lysmåling med manuelloptikk. Ikke for den lettskremte... :)

PS: PM har, som så ofte ellers, helt rett i at Canon faktisk er mer gammel-Nikkor-vennlig enn D80. Med adapter får du nedblendet lysmåling og fokusbekreftelse med en hvilken som helst sur EOS.

mangen takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...