Gå til innhold

Canon 450d eller Nikon D80? I tvil etter butikkbesøk. +Oppfølgningspørsmål

Anbefalte innlegg

Hallo igjen forum.

Har gått frem og tilbake mellom forskjellige kameraer lenge nå og klarer visst aldri å bestemme meg.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for Canon, men var en tur på elkjøp og testet kameraene i dag. Jeg må si at jeg falt for grepet til D80 (selv om jeg har små hender.) Utløserknappen lå liksom bedre til pekefingeren. Den vesentlig større søkeren likte jeg også, selv om Canon sin virket lysere/klarere.

Men jeg er litt skeptisk til å gå for Nikon av flere grunner som dere kanskje kan hjelpe meg med å klare opp i (eller forvirre ytterligere.)

1. Det er et 2-3 år gammelt kamera men kitpakken koster forsatt mer enn 450D til tross for nytt lansert D90. Prisklassen til D90 er ikke et alternativ.

2. D80 har etter det jeg har forstått noe problemer med høy iso. De fleste bildene jeg kommer til å ta blir vel innendørs av barn etc. Det har en tendens til å være litt dunkelt inne. Er dette et problem?

3. Det er ikke automatisk støvfjerning på D80. Vil jeg savne dette?

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

Av hva jeg har erfart liker jeg best Canons løsninger på ting og tang. For eksempel stilling av lukkertid og blender. Men det er jo hav jeg synes, om du får teste begge kameraene på manuell instilling på elkjøp så finner du kanskje best ut av hva du synes er mest praktisk. Jeg vil gå for 450D, men det er jo som sagt vane da vi har 400D på skolen

Lenke til kommentar

Av disse to kameraene ville jeg valgt D80. D80 er en entusiastmodell i motsetning til 450D som er en avansert entry-modell. Denne forskjellen innebærer blant annet det som du selv har oppdaget, nemlig en mye mer gjennomtenkt ergonomi. Det har flere funksjoner tilgjengelig via enkle tastetrykk, to kommandohjul, LCD-skjerm på toppen for å nevne noe. Byggekvaliteten er overlegen og søkeren er merkbart større og lysere (du kan ikke bedømme søkeren uten strøm på kamera!). Disse forskjellene vil du merke mer og mer til etterhvert som du blir en mer avansert fotograf (derav "entusiast"-begrepet).

For å prøve å svare på spørsmålene dine:

1. D80 koster akkurat det samme som 450D med tilsvarende optikk (18-55 VR/IS). At ikke D80 er billigere enn 450D til tross for aldersforskjellen kommer av det jeg nevnte over - D80 er en klasse over og kostet også mye mer ved lansering. Hvis du finner D80 med 18-70 ville jeg ha valgt bort VR for å få bedre glass, byggekvalitet og litt mer tele.

2. Dette kan jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har sammenlignet disse to kameraene. D80 har merkbart mer støy enn D90/D300, men sammenlignet med 450D vet jeg ikke. Antakelig er 450D et lite hakk bedre pga. nyere sensorteknologi.

3. Dette er kjekt å ha, men burde ikke være en avgjørende detalj. Jeg hadde D70s i 15 mnd og hadde bare behov for å rense sensoren med en blåsebelg én gang.

Lenke til kommentar

Som verktøy betrakta, er nok D80 endel bedre - det hører til i et annet segment, entusiastsegmentet, som Arnold L sier. Jeg slutter meg til hans vurderinger, og vil prøve å svare:

1. Kitpakka er nok grei, men kan du få huset med 18-105 VR-zoomen, har du enda bedre dekning. Gode gamle 18-70 har en langt bedre byggekvalitet enn de nyere kitzoomene, og kan absolutt også være et godt alternativ, sjøl om du da mister VR.

2. Støy på høy ISO er nok det svakeste punktet til D80. Men jeg har ikke inntrykk av at 450D er milevis foran, heller. Bilder innendørs _kan_ bli et problem med de fleste kameraer - til sånne er det en fordel med et lyssterkt objektiv som 50mm/1.8, 35mm/2.0 eller 30mm/1.4. Det må ofte til for å få lukkertidene korte nok, VR kan hjelpe mot urolig kamera, men ikke mot urolige unger! Jeg mener ISO 1600 er helt brukelig på D80, men det "koster" litt, særlig i detaljrikdom.

3. Hvis du skal bytte objektiv ofte under vanskelige forhold, kan sensorrensk være viktig. Men bruker du samme objektiv det meste av tida, og ikke jobber så mye under "ruskete" forhold, så er det ikke noen kjempesak å være uten.

Lenke til kommentar

Sensorrens fungerer heller ikke spesielt godt, man må uansett rense det for hånd etter en stund.

Det er en funksjon mer for PR enn nytte..

D80 er som flere nevner en klasse over 450D, selve kamerahuset er mer solid og tåler en trøkk bedre enn 450D.

18-70 objektivet er bedre enn Nikon 18-105VR og 18-55IS til Canon.

For all del 450D er et meget godt kamera, og om du vil se noen stor forskjell i bildekvalitet mellom disse to tviler jeg litt på, muligens litt på ISO800 og over, men jeg ville valgt det kamera som jeg hadde likt best å holde/betjene.

Lenke til kommentar
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gå for Canon, men var en tur på elkjøp og testet kameraene i dag. Jeg må si at jeg falt for grepet D80 (selv om jeg har små hender.) Utløserknappen lå liksom bedre til pekefingeren. Den vesentlig større søkeren likte jeg også, selv om Canon sin virket lysere/klarere.

Jeg var i samme situasjon som deg for ca et år siden. Var fast bestemt på 450D (hadde lånt det en stund) men jeg endte opp med D80 etter et par butikkbesøk. Byggekvalitet, søker og enklere tilgjengelige funksjoner ble utslagsgivende. For å sammenligne søker må du ha batteri i kamera. D80's søker er vesentlig bedre.

Nikons 18-70mm objektiv er bra og med et par lyssterke fastobjektiver er du i mål (eks Sigma 30mmf1,4 og Nikons 50mmf1,8).

Gå for D80 :thumbup:

Lenke til kommentar

Det blir sannsynligvis kitobjektivet i første omgang. Dvs 18-55VR. Dette er vel ikke noe dårligere enn Kit objektivet til Canon?

Jeg kommer nokk til å øsnke meg et teleobjektiv senere. Der har canon dette LINK til en rimelig penge. Det har fått helt greie anbefalinger.

Har Nikon et tilsvarende med innebygget stabilisering til omtrent samme pris?

Jeg har sett at folk anbefaler D80, og heller nok mot dette nå. Men jeg stusser over at man mener dette kamera er bedre, når argumentene går i retning av at man sannsynligvis ikke vil se forskjell på bildekvaliteten, bortsett fra ved høy ISO, hvor canon nok er noe bedre.

Lenke til kommentar
Det blir sannsynligvis kitobjektivet i første omgang. Dvs 18-55VR. Dette er vel ikke noe dårligere enn Kit objektivet til Canon?
De er regnet som rimelig likeverdige. AF-S 18-70 som er ett av de to opprinnelige kitobjektivene til D80 er nok hakket bedre enn begge rent optisk, men mangler bildestabilisering.

Jeg kommer nokk til å øsnke meg et teleobjektiv senere. Der har canon dette LINK til en rimelig penge. Det har fått helt greie anbefalinger.

Har Nikon et tilsvarende med innebygget stabilisering til omtrent samme pris?

Nikon har dette som faller i samme kategori og har fått god kritikk.
Lenke til kommentar
Jeg har sett at folk anbefaler D80, og heller nok mot dette nå. Men jeg stusser over at man mener dette kamera er bedre, når argumentene går i retning av at man sannsynligvis ikke vil se forskjell på bildekvaliteten, bortsett fra ved høy ISO, hvor canon nok er noe bedre.

Det er fordi bildekvaliteten er ikke alt. Alle av dagens digitale speilreflekser har en god bildekvalitet. Til tider meget god. Det snakkes mye om ytelse ved høy ISO; men det er ikke alle som har behov for det. Og har du behov for det, så er vel en Nikon D90 eller Canon 40D som man bør vurdere.

Det som gjør Nikon D80 til et bedre valg (i mine øyne) enn Canon 450D, er at det er et bedre ergonomisk design.

Tom

Lenke til kommentar

Det er fordi bildekvaliteten er ikke alt. Alle av dagens digitale speilreflekser har en god bildekvalitet. Til tider meget god. Det snakkes mye om ytelse ved høy ISO; men det er ikke alle som har behov for det. Og har du behov for det, så er vel en Nikon D90 eller Canon 40D som man bør vurdere.

Det som gjør Nikon D80 til et bedre valg (i mine øyne) enn Canon 450D, er at det er et bedre ergonomisk design.

Tom

Men er det ikke bildekvalitet det egentlig handler om i siste ende. Er det ikke for å få bra bilder man kjøper et slikt kamera og er det ikke derfor man fotograferer.

Lenke til kommentar
Men er det ikke bildekvalitet det egentlig handler om i siste ende. Er det ikke for å få bra bilder man kjøper et slikt kamera og er det ikke derfor man fotograferer.

Jeg tror du misforstår. Bildekvaliteten er i praksis lik (dette gjelder som tomsi sier alle speilrefleksene på markedet i dag). Men hvis du tar et bilde på ISO 1600 og pixelpeeper kan det hende (det er altså ikke sikkert) at du kan se en liten forskjell i støy i favør 450D. Denne forskjellen er altså så liten at de andre fordelene med D80 gjør valget ganske enkelt for meg og flere andre her.

Edit: La til quote.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Jeg var i samme situasjon som deg for ca et år siden. Var fast bestemt på 450D (hadde lånt det en stund) men jeg endte opp med D80 etter et par butikkbesøk. Byggekvalitet, søker og enklere tilgjengelige funksjoner ble utslagsgivende. For å sammenligne søker må du ha batteri i kamera. D80's søker er vesentlig bedre.

Gå for D80 :thumbup:

Jeg var i stort sett samme dilemma for en tid siden,jeg kom da frem til at 450D var det beste valget og ville nok ikke endret det nå heller,men som sagt det er du som skal ha kamera og som til syvende og sist må avgjøre dette.

Arrgh!!

Lenke til kommentar

Jo, for såvidt. Men hvis du ikke liker grepet på kameraet eller bruker-grensesnittet, så blir det fort at du ikke gidder å ta med kamera. Da blir det dårlig med bilder ...

Som arnold_layne sier, er det først på ISO 1600 at det kan være en forskjell.

Tom

Lenke til kommentar

Husk at DPP som følger med Canon (programvare for RAW-konvertering), følger ikke med Nikon og må kjøpes i tillegg der. Denne programvaren er bare deilig, fordi den kan fjerne kromatisk feilbrytning med et tastetrykk og har avansert støyreduksjon som funker MYE bedre enn det som er i grafikk-programmer. +++! Dette programmet er nesten grunnen alene til at jeg tar et systembytte over til Canon, i tillegg til mange andre gode grunner.

Nikon D80 er fremdeles suverent, men begynner å trekke på årene og er grovt overpriset. Det er ikke noe mer avansert enn 450D, de har bare hver sine styrker og svakheter. Eneste virkelig plusset med D80 er at det er tilnærmet umulig å eksponere feil med det. Så ta deg god tid og driv litt reasearch først. Du kan ikke gjøre så mye feil med noen av modellene. :)

Lenke til kommentar
Arrgh!!
Hehe.

Det skal ikke være lett, og til slutt er det nok du som må prioritere.

450D er nyere og har en del flere features og bedre ytelse på noen områder, men har middelmådig ergonomi og noe begrensete kontroller. D80 er større, mer robust bygget og har en bedre søker og brukergrensesnitt (flere hurtigknapper og mindre behov for å bruke menyen), men mangler en del nyere funksjoner som f.eks. liveview. Når det gjelder ISO-ytelsen så vet jeg ikke om 450D har så stor fordel som alle vil ha det til. Min erfaring er at ISO 1600 på D80 er meget brukbart hvis man bruker råformat og en god konverter. 450D er nok bedre på jpegs rett ut av kameraet.

Selv hadde jeg definitivt foretrukket D80 av de to, rett og slett på grunn av ergonomien og brukergrensesnittet. Det har kanskje ikke så mange avanserte funksjoner, men jeg vil si det er et bedre fotografisk verktøy.

Lenke til kommentar
Husk at DPP som følger med Canon (programvare for RAW-konvertering), følger ikke med Nikon og må kjøpes i tillegg der. Denne programvaren er bare deilig, fordi den kan fjerne kromatisk feilbrytning med et tastetrykk og har avansert støyreduksjon som funker MYE bedre enn det som er i grafikk-programmer. +++! Dette programmet er nesten grunnen alene til at jeg tar et systembytte over til Canon, i tillegg til mange andre gode grunner.

Nikon D80 er fremdeles suverent, men begynner å trekke på årene og er grovt overpriset. Det er ikke noe mer avansert enn 450D, de har bare hver sine styrker og svakheter. Eneste virkelig plusset med D80 er at det er tilnærmet umulig å eksponere feil med det. Så ta deg god tid og driv litt reasearch først. Du kan ikke gjøre så mye feil med noen av modellene. :)

Hmm kanskje et poeng.

Jeg har et Ixus fra canon. Med dette fulgte et program som heter Zoombrowser EX. I dette er det en funksjon som heter process RAW image. Det er også en støyreduksjonsfunksjon i dette. Men det er vel ikke dette du sikter til.

Vil dette fungere på bilder fra Nikon? Programmet deg velge et bilde tatt med Canonkamera når jeg forsøker å gå inn på funksjonen.

Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å jobbe med RAW-bilder. Har ikke noe erfaring eller kunnskap om dette. Det er i første omgang uaktuelt å kjøpe et eksternt program. Kanskje hvis det er noen bra gratisprogrammer?

Interessant at du synes at kameraet er overpriset. Grunnen til jeg falt for det var uten tvil søker og grep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...