Gå til innhold

Synsing og tanker rundt valg av linje på VGS - trenger idéer og tanker fra dere!

Kurt Grusom

Anbefalte innlegg

Hei alle med-forumbrukere!

Jeg er i den situasjon at alderscount'en viser 15, og jeg skal snart søke til VGS. Jeg har, som dere sannsynligvis har gjettet, roblemer med å bestemme meg i jungelen av linjer. Jeg er dog ikke helt på villspor - har sett meg ut en 3-4 linjer som er aktuelle for meg.

Hvor god er jeg på skolen?

Jeg regner med å gå ut av 10ende klasse med et karaktersnitt på omlag 4.5 - noe jeg håper er nok til å komme inn på linjen jeg velger meg. Jeg er litt over snittet flink på skolen, men er meget lat, sier lærerne på konferansetimene mine. Dette skyldes rett og slett at jeg er enormt skolelei om dagen, spesielt lei av noen fag og visse lærere. Sistnevnte vil sannsynligvis endres når jeg bytter skole (til VGS altså).

Hvilke fag liker jeg/misliker jeg?

La oss starte med de fagene jeg liker (og mestrer) godt: Engelsk, skriftlig og muntlig, samfunnsfag og KRL (Religionsundervisning). Spesielt Samfunnsfag liker og mestrer jeg godt - jeg har alltid lest aviser og fulgt mer eller mindre med på verdenspolitikken, verdensøkonomien og denslags.

De fagene jeg ikke liker/ikke mestrer:

Matte: Her har jeg rett og slett falt helt av de siste månedene. Gjør aldri matteleksene etc. lenger. Regner med en 4 på karakterkortet til jul, though. Behersker visse typer matte, er helt blank på andre områder igjen..

Hvilke fremtidsutsikter har jeg?

Det eneste jeg vet, er at jeg har lyst til å ta 2. året på VGS i Amerika som utvekslingsstudent. Hva gjelder yrke, har jeg tenkt på følgende:

Fotojournalist

Ingeniør innenfor et eller annet felt

Økonom

Samfunnsviter eller annet yrke som har med samfunnsfagene å gjøre

Gründer (drive eget firma)

Diverse annet også, som jeg ikke kommer på i farten.

Hvilke linjer har jeg tenkt på?

På tide å komme til saken, synes du? De linjene jeg har tenkt på, og i skrivende stund vurderer mest, er følgende:

1) Studiespesialisering: SSØ (Samfunnsfag, språk og økonomi)

2) Medier og kommunikasjon / Studiespesialisering: Realfag

Hva gjelder 1) er det denne jeg tror mest på for øyeblikket. Jeg tror linjen vil passe meg godt - de fagene jeg liker, uten alt for hardcore mattematikk. Hva gjelder MK vurderer jeg denne fordi jeg er lidenskapelig opptatt av fotografi. Dessuten tror jeg linjen er veldig 'slapp' (ja, man får generell studiekompetanse) i forhold til de andre linjene - noe jeg ser på som et stort pluss. :)

Realfag ser jeg på som et alternativ rett og slett fordi det kan omtrent lede til alt mulig rart. Et minus er dog at det er hardcore mattematikk på realfag, og sannsynligvis en del medelever som vil være betydelig flinkere enn meg.

Hva tror dere?

Still spørsmål, kom med ideer - jeg trenger all input fra 'eksterne kilder' som jeg kan få! :)

-Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingeniør og økonomi linjene krever gode mattekunnskaper så dersom du vil inn på en av disse bør du VIRKELIG stå på nå det siste året, gjøre lekser og tette igjen eventuelle hull du måtte ha i mattekunnskapene dine

Samfunsviter: Dersom du liker samfunnsfag godt er dette er linjen for deg. Du vil få god innsikt i hvordan landet vårt blir drevet og lærer mye om annet innen samfunnsfag

Du vil ha gode jobbmuligheter i både det offentlige og det private

Fotojournalistikk har jeg liten peilling på så det skal jeg ikke utale meg om, for å bli grunder bør du ha noe kunnskap om bedriftsetablering og hvordan man skal drive en bedrift

Dersom du virkelig vil ha alle muligheter åpne og være sikker på å få godkjent utveksling til USA ville jeg ha tatt studiespess. med så mye realfag som du klarer hvis jeg var deg

Men det krever at du VIRKELIG står på å tetter eventuelle hull du måtte ha i både matte og også andre fag

Men det klarer du nok, lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg går media og råder deg til å i alle fal ikke begynne her fordi du syns linjen er "slapp", da blir du skuffet. Jeg skulle ønske jeg gikk almenn i steden. Utrolig frustrerende å bruke så mye av skoletiden på medie prosjekter jeg egentlig ikke føler jeg lærer noe av eller har noe bruk for. Og det er mye jobb på media...

Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to! :)

@Latsabben: Jeg er god i en del typer matte. De jeg ikke mestrer spesielt godt er som regel de jeg mener at jeg aldri noen sinne vil få bruk for (bortsett fra en eventuell matte-eksamen). 'Praktisk' matte behersker jeg greit, all over.

Noen andre som har noen gode innspill å komme med? :)

Lenke til kommentar

aha, så at du hadde skrivd det når jeg leste igjennom innlegget ditt en gang til

var litt trøtt når jeg skreiv det :)

men du bør prøve å gjøre det bra i all matten du har, selv det som virker meningsløst

når du skal ha matte videre så kommer det til å bygge på det du har nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...