Gå til innhold

5 av 6 RV stemmere har prøvd narkotika.

Anbefalte innlegg

Vi har tatt en spørreundersøkelse (anonym) på UiA der et utvalg mennesker har vært individer som tar høyere utdanning og er i en aldersgruppe fra 18 - 50 år.

Antallet har vært 200 stk.

Vi ønsket å se om det var et sammenheng mellom bruk av narkotika og politisk tilhørighet.

Ved bruk av SPSS så kunne vi analysere dataene vi fikk inn.

Vi holder fortsatt på å sette sammen rapporten, men noen av tallen vi fikk var blant annat at flesteparten av de som har prøvd narkotika stemmer sosialistisk.

I tillegg så skilte RV seg ut der det var 4 av 6 RV stemmer brukte ofte eller regelmessig narkotika eller 5 av 6 RV stemmere hadde prøvd narkotika.

10% av de som fylte ut skjema stemte ikke...

Vi så også at de som hadde opplevd at foreldre eller nære hadde høyt alkholforbruk hadde et strengere syn på narkotika og syns straffene i Norge var for milde.

Religion hadde liten påvirkning untatt der de var STERKT religiøse, de var veldig meget imot narkotika og det var som forventet.

Det var liten forskjell mellom menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant, men hvordan var de andre resultatene? Hva slags typer narkotika er det snakk om? Dere burde vel legge ut alle resultatene her hvis det virkelig skal være informativt eller åpne for debatt.

Kan gjøre det når vi er ferdig, jeg har ikke alle opplysningene her, men tok å skrev kun det jeg husket.

Når det kom til narkotika så siktet vi til lettere narkotiske stoffer som hasj, cannabis og ecstasy.

Alinoe: Jeg har ikke prøvd :) Men drikker som en svamp i helgene.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Nå ville jeg ikke ropt så veldig høyt om disse resultatene. De virker ikke akkurat særlig sterke.

Hvor mange av disse 200 stemte RV? Er det bare seks, slik du antyder over, kan det lett forklares av at fem av disse likesinnede personene kjenner hverandre og har mer til felles enn politisk overbevisning.

Lenke til kommentar
Interessant, men hvordan var de andre resultatene? Hva slags typer narkotika er det snakk om? Dere burde vel legge ut alle resultatene her hvis det virkelig skal være informativt eller åpne for debatt.

Kan gjøre det når vi er ferdig, jeg har ikke alle opplysningene her, men tok å skrev kun det jeg husket.

Når det kom til narkotika så siktet vi til lettere narkotiske stoffer som hasj, cannabis og ecstasy.

Alinoe: Jeg har ikke prøvd :) Men drikker som en svamp i helgene.

Det kan fort hende at de kjenner hverandre, men det var høy spredning på alder. Men da det er anonymt så vet vi ikke om de går sammen. Som nevt over så er dette et gitt utvalg i et fag som strekker seg over flere studier.

Men det som må også tenkes er jo at RV (Eller Rødt som de liker å kalle seg nå) er veldig imot narkotika. Så 5 av 6 RV stemmere er jo ikke helt på nett med partiprogrammet. :)

Jeg husker ikke prosentene nå, men man kunne også se signifikante forskjeller på antall som hadde prøvd narkotika og som stemte borgerlig eller sosialistisk.

De som stemte på sentrumspartiene hadde vært minst borti narkotika.

Lenke til kommentar
Men det som må også tenkes er jo at RV (Eller Rødt som de liker å kalle seg nå) er veldig imot narkotika. Så 5 av 6 RV stemmere er jo ikke helt på nett med partiprogrammet. :)

Og hvilken signifikans har dette? Jeg vet ikke om noen som er 100 % enig med det partiet de stemmer.

Lenke til kommentar

200 stk?

Hvordan i all værden kan du plukke noe ut fra en spørreundersøkelse blandt 200 stk?

Man kan ihvertfall ikke plukke ut noe ut fra et lite parti som RV. Hvor mange av disse 200 var det som stemte RV?

Etter det jeg vet havner RV blandt "andre partier" på meningsmålingene. Disse andre partiene har ca 1,7% av stemmene. så la oss si at RV får 0,25 % av stemmene i befolkningen, dette gir 0,125 personer i gjennomsnitt blandt en gruppe på 200 som stemmer RV.

Allerede her viser det jo hvor unøyaktig statistikken din er, iom. at du tydeligvis har mange flere RV-stemmere i undersøkelsen din enn i befolkningen ellers.

=> denne undersøkelsen er helt ubrukelig til noe som helst annet enn og finne ut hva folk på skolen din stemmer på.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
De fleste har vel prøvd noen form for narkotika. I mine øyne er det forøvrig ikke værre å røyke hasj enn å drikke seg skita i helgene, men meg om det.

Jeg røyker ikke hasj, for å ha det sagt.

Vel... Når man bruker eller prøver narkotika, er man også med på å støtte kriminelle nettverk ledet av brutale narkokonger, som f. eks. avdøde Pablo Escobar. Hasjrøyking øker forøvrig riskikoen for å utvikle psykose og schizofreni.

Lenke til kommentar
Man støtter kriminelle nettverk fordi staten har illegalisert det. Hadde det vært lov, så hadde det ikke vært noe problem.

Da tror jeg det hadde blitt et enda større problem med tanke på at enda flere folk sikkert hadde begynnt med narkotika.

Hasj er bare begynnelsen på helvete.

Lenke til kommentar
Nei, de kriminelle nettverkene er begynnelsen på helvetet. Hvis hasj ble solgt på apoteket eller vinmonopolet ville det bare vært enda et legalt rusmiddel. Det er ingen grunn til å tro noe annet.

Greit nok det med hasjen, men hva gjør du når alle fjortisene begynner å ta heroin?

Lenke til kommentar
Nei, de kriminelle nettverkene er begynnelsen på helvetet. Hvis hasj ble solgt på apoteket eller vinmonopolet ville det bare vært enda et legalt rusmiddel. Det er ingen grunn til å tro noe annet.

Greit nok det med hasjen, men hva gjør du når alle fjortisene begynner å ta heroin?

Hvorfor skal de gjøre det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...