Hoppesagåsa Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Ble litt skuffa over fontene i SW9.0 . Hadde forventet meg flotte fonter som i Redhat 8.0 . 9.0 leveres jo med Xfree 4.3.0 som etter eget sigende har Xft2 innebygd. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør for å fikse dette? (ja jeg har skrudd på antialiasing under i kotrollpanelet, men det blir ikke i nærheten av hva Redhat presterer) Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Jeg fant ut av det. Det var slette ikke vansklig. Under Control Center/System Administration/Font Installer er det bare til å importere tt-fonter fra f.eks en windowspartisjon over i TTF-mappa. Deretter trengs en reboot (kanskje ikke nødvendig, men jeg vet ikke andre råd). Det som er litt overraskende er at fontene som man finner under Control Center/Look n' feel/Fonts ikke er truetype. Det burde de jo være siden Xfree 4.3.0 er standard i SW9.0 De importerte fontene var til og med tilgjengelige i Mozilla. Heller ikke her var fontene som følger med truetype. Synes de burde tenkt på dette før de slapp 9.0. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 ... De importerte fontene var til og med tilgjengelige i Mozilla. Heller ikke her var fontene som følger med truetype. Synes de burde tenkt på dette før de slapp 9.0. Det har vel litt med rettigheter å gjøre kanskje? Tviler på om MS liker at alle linux-distroene begynner å sende med fontene fra windows . Og jeg vet heller ikke om der er så mange gode fonter der ute som er open-source. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Og jeg vet heller ikke om der er så mange gode fonter der ute som er open-source. Dette problemet er i ferd med å løses. GNOME har fått i stand en avtale med fontprodusenten Bitstream, slik at en serie med profesjonelle TrueType-fonter snart vil være tilgjengelig under en fri lisens. Les mer her. Og se de nye fontene her. LeD Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Men fontene i Redhat 8.0 var da riktig lekre. Var ikke de opensource da? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 http://corefonts.sourceforge.net/ I Gentoo legges M$ TT-fontene inn automatisk med XFree hvis jeg ikke tar helt feil : ) Dessuten vil du kanskje tweake fontconfig-settings, hos meg er de under /etc/fonts/fonts.conf. Her kan du skru på subpikselhinting bla. (ala ClearType). Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Nå fatter jeg ikke en skitt her. Har akkurat installert Slackware 9.0 på nytt. Bruker samme metode for å installere fonter som beskrevt over. Blant mine favoritt-fonter er Tahoma. Denne installerte jeg smertefritt under forrige installasjon. Men når jeg gjør det denne gangen, vises den slettes ikke som den skal. De andre MS tt-fontene gjør det dermot (tilsynelatende, er ikke helt sikker). Ikke får jeg mulighet til å velge de nye fontene i mozilla slik jeg også gjorde siste. Hva kommer dette av da?! Samme maskin, samme distro, samme innstillinger. Har til og med prøvd å innstallere SW på nytt, men det hjalp ikke. Dette er ting man kan irritere seg grønn over! Noen forslag? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 8. april 2003 Del Skrevet 8. april 2003 Prøv å kjør fc-cache. Kanskje fontene ikke ligger i pathen i /etc/fonts.conf eller /etc/X11/XF86Config? Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 8. april 2003 Forfatter Del Skrevet 8. april 2003 Never mind....har reinstallert SW9.0 tre ganger nå, grunnet at i 4 av 5 tilfeller finner ikke maskinen DHCP-serveren ved boot. Til å bli gal av. Så jeg har lagt inn Mandrake 9.1. Det føles som å dumpe, men det virker iallefall Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Prøv Dropline GNOME for Slackware... http://www.dropline.net Det er ekstremt lekkert! *snacks* Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 Mandrake ble ikke særlig gammel på maskinen min. Tenkte jeg skulle gi SW en sjanse til, særlig med tanke på fontene. Som ved et under ble tt-fontene antialiased da KDE kræsja under fontinstallasjon. Halleluja! 8) . Uansett har jeg denne gangen gjort som følger: - Installert Nvidias drivere (usikker på om dette har noe å si) - Installert fonter via system administration -> font installer. - Krysset av for antialiasing i control center -> appearance & themes -> fonts - Gått i runlevel 3, skrevet fc-cache - Gjort noen forandringer i /etc/X11/XF86Config. Her er en liten seksjon: # This loads the DBE extension module. Load "dbe" # Double buffer extension # This loads the miscellaneous extensions module, and disables # initialisation of the XFree86-DGA extension within that module. SubSection "extmod" Option "omit xfree86-dga" # don't initialise the DGA extension EndSubSection # This loads the Type1 and FreeType font modules Load "type1" Load "speedo" Load "freetype" Load "xtt" # This loads the GLX module Load "glx" # This loads the DRI module # Load "dri" EndSection # ********************************************************************** # Files section. This allows default font and rgb paths to be set # ********************************************************************** Section "Files" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/local" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi:unscaled" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi:unscaled" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Type1" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF" # The location of the RGB database. Note, this is the name of the # file minus the extension (like ".txt" or ".db"). There is normally # no need to change the default. RgbPath "/usr/X11R6/lib/X11/rgb" # Multiple FontPath entries are allowed (which are concatenated together), # as well as specifying multiple comma-separated entries in one FontPath # command (or a combination of both methods) # # If you don't have a floating point coprocessor and emacs, Mosaic or other # programs take long to start up, try moving the Type1 and Speedo directory # to the end of this list (or comment them out). # # The module search path. The default path is shown here. # ModulePath "/usr/X11R6/lib/modules" EndSection Og jaggu er ikke fontene også tilgjenglige i Mozilla! Har nesten lyst til å reinstallere SW på nytt for å se om proseduren funker som den skal. Dette er jo i bunn og grunn såre enkelt. Hadde satt pris på og vite om dere andre slackies får dette til å fungere! Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Mandrake ble ikke særlig gammel på maskinen min. Tenkte jeg skulle gi SW en sjanse til, særlig med tanke på fontene. Som ved et under ble tt-fontene antialiased da KDE kræsja under fontinstallasjon. Halleluja! 8) . Uansett har jeg denne gangen gjort som følger: - Installert Nvidias drivere (usikker på om dette har noe å si) - Installert fonter via system administration -> font installer. - Krysset av for antialiasing i control center -> appearance & themes -> fonts - Gått i runlevel 3, skrevet fc-cache - Gjort noen forandringer i /etc/X11/XF86Config. Her er en liten seksjon: # This loads the DBE extension module. Load "dbe" # Double buffer extension # This loads the miscellaneous extensions module, and disables # initialisation of the XFree86-DGA extension within that module. SubSection "extmod" Option "omit xfree86-dga" # don't initialise the DGA extension EndSubSection # This loads the Type1 and FreeType font modules Load "type1" Load "speedo" Load "freetype" Load "xtt" # This loads the GLX module Load "glx" # This loads the DRI module # Load "dri" EndSection # ********************************************************************** # Files section. This allows default font and rgb paths to be set # ********************************************************************** Section "Files" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/local" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi:unscaled" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi:unscaled" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Type1" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF" # The location of the RGB database. Note, this is the name of the # file minus the extension (like ".txt" or ".db"). There is normally # no need to change the default. RgbPath "/usr/X11R6/lib/X11/rgb" # Multiple FontPath entries are allowed (which are concatenated together), # as well as specifying multiple comma-separated entries in one FontPath # command (or a combination of both methods) # # If you don't have a floating point coprocessor and emacs, Mosaic or other # programs take long to start up, try moving the Type1 and Speedo directory # to the end of this list (or comment them out). # # The module search path. The default path is shown here. # ModulePath "/usr/X11R6/lib/modules" EndSection Og jaggu er ikke fontene også tilgjenglige i Mozilla! Har nesten lyst til å reinstallere SW på nytt for å se om proseduren funker som den skal. Dette er jo i bunn og grunn såre enkelt. Hadde satt pris på og vite om dere andre slackies får dette til å fungere! http://beyond.no.linuxfromscratch.org/view...ft/mozilla.html Kan jo rekompilere mozilla da... Få den til å bruke gtk2, xft og litt andre godsaker... Ulempen er at det tar så lang tid.. (sette på over natta) Skal prøve dette, og så rapportere resultatet. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 I SW har mozilla ferdigstøtte for Xft. Jeg tidligere kompilert mozilla, det tok "ikke mer" enn et par timer med 1 Ghz T-bird og 128 SDRAM. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 I SW har mozilla ferdigstøtte for Xft. Men jeg har ikke SW... Har installert via mozilla-installer. Men jeg seter på en kompilering av det nå. edit: gtk2 er bedre enn gtk1... Også en grunn til å kompilere det... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Ok. Etter recompile av Mozilla, og litt mekking i konf-panelet ser det slikut. Samme fontene som Konqueror bruker som default Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 11. april 2003 Forfatter Del Skrevet 11. april 2003 Ser jo lekkert ut det! Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Ser jo lekkert ut det! Det er jo det det gjør, og derfor takker jeg for at du fikk meg til å gjøre det Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 veldig fine fonter ja. Bruker phoenix jeg. Rekompilerte for å få bedre fonter.. Det hjalp Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 hoppesagåsa: Har du en FTP server gående? Så kan jeg laste opp noen binaries kompilert mot glibc2.3 med gcc 3.2.2 og gtk2;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå