LORD G10 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg vet du har Tatung Svinks med den har rett og slett gått ut på dato og når ikke opp mot de bedre skjermene i samme prisklasse noe denne ferske testen gir klart svar på . Å vurdere Tatung blir i grunn bare tull da den heller ikke er billig og man rett og slett får klart bedre skjermer med samme budsjett... Dersom det hadde vært så enkelt at det fantes klare svar på subjektive spørsmål som hvilken skjerm som gjengir ethvert bilde best, så kunne alle lest en test, eller ukritisk hørt på råd fra de skråsikre. Jeg ser ikke bort fra at Tatung til tider kan henge litt etter i produktutviklinga, men å la være å vurdere dem eller andre alternativer i et marked der japanske og koreanske produsenter konkurrerer i høy WOW-faktor som ofte går på bekostning av naturtro gjengivelse, det er bare tull. Hva som er et godt bilde er en smakssak, som man må vurdere selv. Et eksempel på dette for de som er gamle nok til å ha fotografert med lysbildefilm, er Kodachrome: Suverent best, mente mange, med høy kontrast og fargemetning, var et av slagordene "makes every day a sunny day". Noe som var en ulempe om man ville gjengi en gråværsdag korrekt. Agfachrome derimot, kjørte kampanjen "Grønt. Akkurat så grønt som det skal være. Verken mer eller mindre." Og tilsvarende annonser for de andre fargene. Slike vurderinger er ikke bare subjektive. Det kan enkelt bevises med måleapparater. De siste årene har flat tv-er mildt sagt tatt markedet med storm. Crt-en ble i løpet av kort tid byttet ut med billedkvalitet som holdt langt lavere standard enn den gamle boksen. De første lcd tv-ene var overpriset og fryktelig dårlige. Hovedsakelig dreide det seg om utseende. For første gang kunne man se på tv som et møbel og ikke en sjenerende stygg boks som tok opp to kvadratmeter av stuen. Størrelser opp til 50” var også svært forlokkende og en ny trend var skapt. Det er først de to siste årene at billedkvaliteten har nådd akseptable nivåer og det er fremdeles langt igjen til sortnivå, kontrast og fargegjengivelse er helt på plass. Det er mange som argumenterer slik som du gjør med at dette er en subjektiv holdning og det er det også, inntil et visst punkt. Påstanden min er beviseselig med måleapparater, men mange vil hevde at det tv-ene i er mer enn bra nok. Det er stor kvalitets forskjell på moderne tv-er. Tatung skapte seg et navn fordi de kom med en meget billig tv som holdt god standard i forhold til prisen. Selvsagt ble dette et populært kjøp for mange og de fleste har nok vært fornøyd, men dette er billig tv-er og følgelig har de ikke samme kvaliteter som større og mer kjente produsenter. I år har prisene dalt på flat tv og forskjellene mellom topp tv-ene og billig tv-ene har blitt langt mindre og tilbudet har vokst til mer enn det dobbelte. Skal du ha en billig tv i dag så har du faktisk ganske mye å velge mellom og Tatung har ikke klart å følge med sine tv-er. Hvis de skal holde sitt markede så må de enten sette prisene ytterligere ned, eller jobbe med de problemene de har. Ellers har du helt rett i den unødige bilde stafetten som de største produsenten holder på med. Mange moderne lcd tv-er produserer svært unaturlige bilder og bevegelser ser i større grad ut som morphing enn noe annet, men som regel kan man skru av slike funksjoner, eller rett og slett skaffe seg en plasma skjerm. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg har en tatung 32" Har du vurdert Tatung igjen? V42MMFJ for eksempel? Jeg så den i en Datakjedebutikk, og ble ekstremt imponert over hvor naturtro bildet så ut. Klart bedre enn 40" Crea som også har fått gode anmeldelser og stod ved siden av og viste samme bilde. Vurderte en periode tatung ja, men leste mye blandet om tatung sine fullhd-skjermer så jeg tenkte ikke så mye mer på den. Gikk til innkjøp av samsung le40a559 tidligere i uken og er godt fornøyd. Ikke noe å si på kvaliteten i forhold til tatung sin 32" ihverfall. Tror faktisk bildet er litt kjipere på analog kabeltv, men ellers er det upåklagelig. Har skrudd av movie plus eller hva det heter, det var bare plagsomt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå