Gå til innhold

Erfaringer med Gelatin-filter?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Cokin P system for noen måneder siden. Jeg trengte det fordi jeg fikk problemer med overeksponerte himmeler på bildene mine. Først og fremst hadde jeg runde filtre; Circular Polarizer, ND1000 osv. Jeg har ND1000 for å få lange lukkertider, ofte rundt 100 sek. Jeg fant aldri noe ND1000 filter til Cokin P. Det høyeste jeg fant var ND16, altså 1,2. Derfor begynte jeg å sette det runde ND1000 filteret på objektivet, og Cokin P holderen på filteret. Dette er svært krevende da jeg må ta av filtrene hver gang jeg skal komponere, eller justere noe.

Jeg har nettopp funnet ut at det finnes en gelatin-filter-holder til Cokin P. Noe som er gledelig siden jeg vet at Kodak har et ND 3,0 (ND1000) gelatin-filter. Gelatin-filter er noe jeg ikke har noe erfaring eller formening om. I den annledning lurer jeg på om noen har erfaring med slike filtre. Hva syns dere om dem?

Kodak 3x3 Gelatin ND1000

Cokin P Gelatin Filter Holder

Dette er produktene jeg har tenkt til å kjøpe. Siden jeg ikke har noen kunnskaper om dette vil jeg bare forsikre meg om at dette vil fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gelatin filteret i eksempelet på B&H ser ut til å "defokusere" deler av bildet, er det virkelig laget for å sette foran kameralinsen?

Skjønner ikke helt hvor mye du trenger å blende ned himmelen. Mye kan jo gjøres i PS med shadow/highlight tools.

På naturbilder har du jo muligheten til å ta noen ekstra eksponeringer for himmelens skyld og klippe sammen 2, eller HDR.

Cokin har jo også NDX filter(litt ned på siden) men det blir vel for kraftig. Hvis ikke ND16 er kraftig nok (jeg fant bare ND8) så kan du kombinere 2 ND filtere. Enten 2 like, eller hvis det blir for mye, ett ND8 med ett ND4 f.eks.

http://www.cokin.com/ico3-p1-2.html

Jeg eksperimenterte litt med Cokin for lenge siden og da brukte jeg mest Gradulerte filtere. Hvis jeg syntes graduleringen ikke hadde skarp nok overgang så satt jeg filteret opp ned og "gjemte" overgangen i en "ut av fokus" horisont eller annen litt ufokusert linje i bildet. Dette kan man jo gjøre med ikke gradulerte filtere også for å blende ned bakgrunn eller forgrunn, eller forsåvidt hvilken som helst del av bildet inn fra bildekanten. Men det krever litt "samspill" mellom motiv og kreativitet.

I Cokin serien hadde jeg mest morro med SPLIT - FIELDS filtere. Å få "uendelig" dybdeskarphet og å klare å gjemme overgangen var en morsom utfordring.

Som sagt kan man ha mye kreativ morro med Cokin hvis man har tålmodighet, men det var mer anvendlig når man skjøt på film. Nå kan man gjøre det meste av dette i photoshop både enklere og bedre.

EDIT; Ser i V400A brosjyren (side 24-25)at Cokin har ett Neutral Grey ND100 til P-serien (filter nr.155) som er rated med 6.2/3 i F-stop.

Her er alle brosjyrene. Flere nedlastbare gamle brosjyrer som er morsomme å se igjen.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Når det gjelder bildet som er på B&H photo er det bare et bilde som de bruker på å demonstrere hvordan ND-filter fungerer. De bruker det på nesten alle. Årsaken til at det er uklart er fordi det er en folkemengde som går rundt, og siden det er på lang lukkertid blir de blurret. Det har ingenting med dette filteret generelt. Når jeg kjøpte det runde ND1000 filteret hadde det det samme beskrivelses-bilde det også.

Årsaken til at jeg skal ha ND1000 er ikke for å blende himmelen. Det bruker jeg ND4, ND8 eller ND16 for, GND filtrene mine. Årsaken er at jeg kommer opp i 100+/- sekunder lukkertid. Da blir skyene dratt ut og vann blir flatt. Store bølger blir tåkelignende og uklare.

NDX (ND10000) så spennende ut, men det er nok litt for mye. Da blir 100 sekunder til 10000. ND100 derimot, virker passende. Blir nok litt for lite til dagslys, men det kan brukes til solnedganger. Jeg har ofte blitt tvunget til å gå drastisk ned på dybdeskarpheten for å få kortere lukkertid. Det tar jeg en titt på når B&H Photo får de inn til P-systemet (har bare Z der). Imidlertidig tror jeg jeg går for det Gelatin-filteret.

Tusen takk for brosjyrene (rotete side å navigere på, har slitt med å finne noe skriftlig om de forskjellige filtrene) og takk for hjelpen:) HA en fin dag, i morgen blir vel det:)

EDIT: oops, francis svarte før meg på den første delen.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
Når det gjelder bildet som er på B&H photo er det bare et bilde som de bruker på å demonstrere hvordan ND-filter fungerer. De bruker det på nesten alle. Årsaken til at det er uklart er fordi det er en folkemengde som går rundt, og siden det er på lang lukkertid blir de blurret. Det har ingenting med dette filteret generelt. Når jeg kjøpte det runde ND1000 filteret hadde det det samme beskrivelses-bilde det også.

Nå forstår jeg.

Årsaken til at jeg skal ha ND1000 er ikke for å blende himmelen. Det bruker jeg ND4, ND8 eller ND16 for, GND filtrene mine. Årsaken er at jeg kommer opp i 100+/- sekunder lukkertid. Da blir skyene dratt ut og vann blir flatt. Store bølger blir tåkelignende og uklare.

Noe a la dette? http://www.flickr.com/groups/nikon_d300_us...57608038229050/

NDX (ND10000) så spennende ut, men det er nok litt for mye. Da blir 100 sekunder til 10000. ND100 derimot, virker passende. Blir nok litt for lite til dagslys, men det kan brukes til solnedganger.
Cokin filterholderen har plass til 3 filtere. Så det er bare å stable 2 ND100 + f.eks ett pola for å kontrollere refleksene i vann/finjustere lukkertid. Eller som jeg gjorde noen ganger; tapet sammen flere filtere utenpå det ytterste filteret i holderen. Det er jo litt av poenget med Cokin systemet at du lett kan kombinere flere filtere til du har oppnådd den effekten du vil ha.

Jeg har ofte blitt tvunget til å gå drastisk ned på dybdeskarpheten for å få kortere lukkertid.

Nå blir jeg forvirret? Trodde formålet var lang lukkertid og stor dybdeskarphet?

Det tar jeg en titt på når B&H Photo får de inn til P-systemet (har bare Z der). Imidlertidig tror jeg jeg går for det Gelatin-filteret.

Er ikke sikker på om B&H er det beste stedet å handle. Ser ut som om Foto/Video er norsk importør, de har f.eks.Cokin Filterholder for P systemet BP-400A til 195 kroner(+5 på lager) og 130 andre Cokin produkter. (klarer ikke å linke Foto/Video)

Anerkjent USA butikk er ADORAMA, www.adorama.com ,de ser ut til å ha bedre utvalg enn B&H og OK priser.

UK importøren er www.cokin.co.uk hvor du finner link til UK butikker.

(EDIT;noe er feil i linksystemet så det er mulig linkene ikke fungerer.

Her er en annen kilde jeg kom over i farten; http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Gammel bildekritikk tråd

Slik som over. Bildet er tatt rundt 60 sekunder.

Årsaken til at jeg bare vil bruke et kraftig ND filter, ikke flere, er at jeg allerede bruker to av posisjonene på GND og Polarizer. Når det gjelder akkurat nummeret ND1000 er det fordi det er mest praktisk. Hvis du har på en Polarizer, et GND, 100 ISO, f/9 så vil du i sterkt dagslys ofte få rundt 100 sekunder. Litt senere på kvelden når solen er på vei ned er det mindre lyst, og da må jeg ofte åpne blenderen litt. Derfor kan en ND100 være praktisk.

Årsaken til at jeg ikke kjøper i Norge er at tilbehør som filtere er utrolig dyrt. Med mindre man kjøper en pakke (et sett) eller noe lignende. Kan spare litt penger på å kjøpe i USA. Årsaken til at jeg kjøper på B&H er vel fordi jeg har gjort det flere ganger tidligere:) Nå som du nevner det skal jeg sjekke ut Adorama en gang for alle..... hehe

Hvis de har noen spennende filtere som ikke er på B&H kjøper jeg sikkert der.

Jeg tror ikke jeg kjøper fra England fordi der er det vel ikke så mye penger å spare på valutaen. Da blir det vel rundt det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...