Gå til innhold

Får ikke tilgang til disken min i ubuntu siden windows bruker den, hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei :) Vistaen min ville ikke starte i dag så siden jeg ikke har tatt backup av noe tenkte jeg og bruke ubuntu til og få ut filene :) Men jeg får ikke tilgang til disken siden ubuntu tror at windows bruker den eller noe... Lurer på hva jeg skall gjøre?

Her er et bilde av skiltett jeg får når jeg prøver og komme meg innpå disken:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har ikke prøvd noen av alternativene.

Choice 1 greier jeg ikke uansett siden jeg ikke får startet vista i det hele tatt.

Choice 2 kan jeg nåkk få til, men trenger litt hjelp: Er command line det samme som terminalen?? Og i choice 2 står det 2 ting jeg kan skrive, hvilken av de settningene skall jeg skrive??

Lenke til kommentar

Har prøvd sikkerhetsmodus med nettverk, uten nettverk, med kommandolinje også prøvde jeg noe som gjorde at vista prøvde og starte med siste virkende konfigurasjon og var ingen forskjell på noen av modusene.

Problemet er at jeg kommer til der det står "welcome", altså rett før der du velger hvilken konto du skall logge innpå også blir det bare svart, men musen virker uansett så det blir svart med en mus mitt på som jeg kan bevege på.

Men kjører Ubuntu live nå som er utrolig ustabilt (siden jeg ikke har den beste cd romen som finnes) så ikke bry dere om vista problemet siden jeg skall formatere også legge inn xp igjen etter jeg har fått tak i filene på diskene. Bry dere heller om hvordan jeg får tak i diskene.

Lenke til kommentar

Ubuntu laster hele systemet inn i ram når du kjører live, så hvis det er ustabilt er det meget sannsynlig at du har alvorlige hardware problemer. Men uansett, skriv inn følgende i en kommandolinje/terminal du (bruk copy-paste):

sudo mkdir /media/Burt
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda5 /media/Burt -o force

Merk at i enkelte tilfeller kan enheten skifte navn når du plugger den inn/ut eller du restarter.

Lenke til kommentar
Ubuntu laster hele systemet inn i ram når du kjører live, så hvis det er ustabilt er det meget sannsynlig at du har alvorlige hardware problemer. Men uansett, skriv inn følgende i en kommandolinje/terminal du (bruk copy-paste):

sudo mkdir /media/Burt
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda5 /media/Burt -o force

Merk at i enkelte tilfeller kan enheten skifte navn når du plugger den inn/ut eller du restarter.

Burt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...