Jove Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Er det noen som har lest eller vet om det kan være skadelig å ta bilde av skarpe lys med vanlige digitalkamera? Har tatt bidle av solnedgang, med veldig skarp sol. Bør det unngås? Hva med sveise-lys? Har ikke lest hele instrukssjonsboken, men av det jeg har lest, har jeg ikke sett noen advarsler. mvh Jan Ove Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 NEI, du skader ikke kamera uansett opptak, men med ett unntak; Hvis du retter kamera mot sola og setter manuelle innstillinger på lang eksponeringstid som under nattopptak, vil du nok klare å brenne opp bildebrikken. Objektivet blir som et forstørrelsesglass i sola. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 NEI, du skader ikke kamera uansett opptak, men med ett unntak;Hvis du retter kamera mot sola og setter manuelle innstillinger på lang eksponeringstid som under nattopptak, vil du nok klare å brenne opp bildebrikken. Objektivet blir som et forstørrelsesglass i sola. Tusen takk! Tenkte faktisk på det, om jeg f.eks. satt manuelt modus og 15 sekunder lukketid, og pekte mot solen.. Ikke at jeg har tenkt å gjøre det, men sånn i teorien. Men du mener at ved alle vanlige modus, også filmsnutter, vil ikke brikken ta skade, selv ved sterkt sveiselys? Betryggende i tilfelle.. Takker uansett for kjapt svar! mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Det går nok bra, men du kan skada auget ditt dersom du kikkar gjennom den optiske søkjaren. Ved solnedgang vil sola lysa mykje svakare enn midt på dagen. Riktig gamle kamera hadde gjerne stofflukkar, som definitivt ikkje likte å bli utsett for brennglas ;-) Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Det med filmsnutten er et poeng som jeg ikke tenkte på i farta. Vi har jo alle sett opptak på TV hvor det er solskinn, men kamera er jo i bevegelse, det står jo ikke rolig på et solopptak i mange sekunder. Men det går sikkert an å provosere en bildebrikke til å bli defekt med sollys. Over lang eksponeringstid vil temperaturen stige på bildebrikken og til slutt årsake en skade.... Jeg har ikke prøvd dette og vil heller ikke gjøre det. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Det med filmsnutten er et poeng som jeg ikke tenkte på i farta.Vi har jo alle sett opptak på TV hvor det er solskinn, men kamera er jo i bevegelse, det står jo ikke rolig på et solopptak i mange sekunder. Men det går sikkert an å provosere en bildebrikke til å bli defekt med sollys. Over lang eksponeringstid vil temperaturen stige på bildebrikken og til slutt årsake en skade.... Jeg har ikke prøvd dette og vil heller ikke gjøre det. Det med film, var at faren min tok et filmklipp, av en robot-sveisemaskin. Han fikk så stilig effekt av det skarpe lyset. Har opplevd selv EN gang at solnedgang-bildet fikk noen rare farge-forstyrrelser som ikke hører hjemme. Greit at solen er svakere når den går i havet men akkurat da var den veldig kraftig. Får være litt forsiktig i fremtiden. Takk til dere begge! Apropo å bli blendet av å se igjennom "kikkehullet" (kommer ikke på hva det heter), så bruker jeg aldri det. Er såpass stor forskjell på det en ser og slik bildet blir, at jeg bruker bare LCD-skjermen. Nyttårsaften ble det noen vertikale rette linjer, pga stjernskudd, på filmer. Men kameraet fungerer supert enda Om noen vil se hva jeg mente med de rare fargene: http://home.no.net/johod/test/ (rarefarger.jpg) Lenke til kommentar
svingen Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 blei hverfall eit fint bilde når man tok og klipt ut det andre,var ute og tok noen natt bilder i går fikk ein del problemer,får vel til og lese manualen vis det står noe smart der da har set igjenom det meste,det eg sleit med var og få rektig lys,har eit canon a 70 men hadde med meg ein bekjent som hadde olypyus 50 eit eller annet (koster ca 5500kr) begge 2 sleit med og få bra lys,kan laste opp noen bilder når eg kommer heime fra skolen,lært hverfall ein del om iso standar og det var og ungå iso 400! bilden blei ikkje videre finne på så høy isostandar såg ut som bilde var tat med eit 1.3mp kamera var så kornete lisom,ein anen ting eg aldri skjønte heilt var "f 8.0->4.0" det er samme plassen som så lang lukke tid eg skal har tydligvis noen med lys følsomehet men fant aldri ut noe bra settings på den,motive var veldig langt unda og måte bruke 3 i zoom får og få det til og se bra ut kanskje det som gjorde att bilde ikkje blei så bra? tenkte det var best og bare ha lengs mulig lokke tid eg men ser ikkje slik ut..noen som har noen tips eventuelt url får og ta bra nattbilder? Lenke til kommentar
Jove Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 noen som har noen tips eventuelt url får og ta bra nattbilder? Hei! Har bare hatt digitalkamera en liten stund, men har prøvd meg litt på natt-bilder. For meg ble den største forskjellen: STATIV. Det skulle ikke lange lukketiden til før det ble dårlig, om jeg holdt kameraet. Somregel, når jeg ikke har "auto-instilling", har jeg 15 sekunder lukketid, resten ordner kameraet selv. (S45) La ut noen bilder her nå: (tar gjerne imot kommentarer, jeg har ikke peiling på hva iso og de andre bokstavene er. -Men får lese meg frem til det etterhvert:) http://home.no.net/johod/test/natt/ mvh Jan Ove Ps: det ene bildet er uten stativ Lenke til kommentar
svingen Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 bilde 2 var veldig nice check ut dei her http://nigt.ulovlig.info har og bilder fra eit annet kamera (kamerat min sit) får se om eg får tak i dei og lasta opp,kanksje det hadde vært ein ide og hatt ei egen side her vi kunne poster bilder osv? og eg er _VELDIG_ open får hvordan eg får ta bedre bilder btw modem er ikkje så veldig nice og download på dei fleste av bilde er over 1mb så bilde bør være bra Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Vi kommer før eller siden til å lage et bedre bildegalleri, der leserne fritt kan legge ut bilder. I mellomtiden kan dere gjøre dette under "Feilbilder" i det nåværende galleriet vårt. MLW Lenke til kommentar
Jove Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 bilde 2 var veldig nicecheck ut dei her http://nigt.ulovlig.info har og bilder fra eit annet kamera (kamerat min sit) får se om eg får tak i dei og lasta opp,kanksje det hadde vært ein ide og hatt ei egen side her vi kunne poster bilder osv? og eg er _VELDIG_ open får hvordan eg får ta bedre bilder btw modem er ikkje så veldig nice og download på dei fleste av bilde er over 1mb så bilde bør være bra Takk! Dei du har lagt ut, har berre sovidt sett på dei, men det gikk FRYKTELIG lang tid å laste dei ned. Sjølv med adsl. Får prøve igjen i morgen. Men såg du har tatt slike tunnell-bilder, fra bil, har gjordt det samme, mange ganger Det med modem.. Når jeg får lagd en skikkelig side skal jeg ha de samme bildene i forskjellige størrelser, tenkte jeg. Beklager at dem ble store nå :/ mvh Jan Ove Lenke til kommentar
svingen Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 eg bruker http://www.akam.no/programvare/2001/photos..._4_5/index.html den sida blei lisom laga på 2 min veldig kjekt prog anbefales og kjøpes eller skaffes på ein eller annen måte men har og brukt galleri eit gratis program (se døme her http://www.ulovlig.info/gallery/album05) det sist nevnet er veldig bra er mulig og legge til exif info og (alså henter ut info fra kamera) det att det tar lit tid veit eg ikkje om eg vil gjøre noe med egetlig,det er på 25mb totalt dei fleste av bilde er på over 1mb max kvalitet på alt på eit canon a 70 delig med 256mb minne hadde vært moro og set andre som kunne posten noen bilder kan kanskje lage støre forhandsvinsing av bilder... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå