Gå til innhold

Hva bør Obama jobbe med først?

Anbefalte innlegg

Hjelpes meg, altså, det Obama gjør er akkurat det samme som Bush og alle de andre presidentene landet har had, kjempe for det de mener vil gjøre landet godt. Har det noe å si om mannen er svart hvis han kjemper for et bedre land å bo i?

Obama har like mye press på seg i utgangspunktet som Bush hadde, bare det at folk ser ut til å vente i spenning på at han skal drite seg ut bare fordi han er svart. Bush har dreti seg ut i 8 år og han er hvit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
Kanskje med avskjedstalen sin :wee:

Skal vi høre på robert må han bli hvit litt feiende fort.

Så du seie indirekte at viss man er kvit skal man ikkje være preisdent?

Uansett han er like mykje kvit som han er svart.

Mora er kvit, faren var svart og som du kan sjå, han er lys brun.

Lenke til kommentar
vel...skatt?

Hvorfor det?

Hvis skatten er lavere vil jo folk få beholde mer av pengene de tjener, og dermed ha lettere for selv å ta regningen.

I tillegg kan man jo kutte ut inflasjonspolitikken, som gjør det vanskeligere å spare.

Sykdom og alderdom er ikke noe en kan si kom overaskende på en. Folk må kunne ta litt ansvar selv.

Problemet er jo at flere titalls milioner ikke har forsikring og like mange, om ikke flere, er underforsikret. Å tro at du har god forsikring når du knekker foten eller får kreft, også oppleve at forsikringsselskapet nekter å betale pga en eller annen bagatell er nok ikke noe hyggelig. Å knekke foten og ikke ha råd til å gipsen den skikkelig og følge opp bruddet er sikkert flott, du betaler jo litt mindre skatt enn du ville gjort om helsetjenester var sosialisert. De fleste andre vestlige land som har sosialisert helsetjenestene bruker mindre penger enn USA på helse, med bedre resultat.

Jeg vil forsåvidt tro at USA vil få sosialiserte helsetjenester snart. Både Obama og McCain har beveget seg i den retning, forrige valg kunne ingen av kandidatene gått så langt som Obama og McCain har gjort. Chomsky mener at grunnen til det er at selskapene i dag bruker utrolig mye penger på helseforsikringer til de ansatte og ville sett seg tjent med sosialiserte helsetjenester så de slapp å måtte betale i dyre dommer for helseforsikringer. Det er mye mulig han har rett og at vi innen relativt kort tid vil se en presidentkandidat som går inn for å sosialisere helsetjenester.

Lenke til kommentar
vel...skatt?

Hvorfor det?

Hvis skatten er lavere vil jo folk få beholde mer av pengene de tjener, og dermed ha lettere for selv å ta regningen.

I tillegg kan man jo kutte ut inflasjonspolitikken, som gjør det vanskeligere å spare.

Sykdom og alderdom er ikke noe en kan si kom overaskende på en. Folk må kunne ta litt ansvar selv.

Kan du nevne et land som har en slik ordning som faktisk funnker, og veie dem oppimot land med offentlig helsevesen?

Et annet problem med det system er at det rammer de som allerede har dårlige muligheter. De må betale en høyere prosent av inntektene sine til forsikringsselskapene, men tjener likevel mindre.

Man yter etter evne, og mottar etter behov. Norge har gang på gang vist at det er det som funker best.

Endret av Frohman
Lenke til kommentar
Hjelpes meg, altså, det Obama gjør er akkurat det samme som Bush og alle de andre presidentene landet har had, kjempe for det de mener vil gjøre landet godt. Har det noe å si om mannen er svart hvis han kjemper for et bedre land å bo i?

Obama har like mye press på seg i utgangspunktet som Bush hadde, bare det at folk ser ut til å vente i spenning på at han skal drite seg ut bare fordi han er svart. Bush har dreti seg ut i 8 år og han er hvit.

Problemet er at om han driter eg kraftig ut så kan det få enkelte trangsynte folk, som det er mange av, til å bli misstroiske til en svart president. Noe som kan føre til at det bli vannskeligere for andre fargede personer å bli presidenter i fremtiden. En hvit president kan drite seg så mye ut han bare vill, og sjangsen for at neste president også er hvit er neste hundreprosten. Mens om en farget president driter seg ut så kan risikere og ødeleger mer siden han er den første. Hvor store skader det kan få aner jeg ikke, kan hende de er minimale.

Lenke til kommentar
Så om 200 hvite driter seg ut politisk sett så er det ikke noe å lage oppstyr av men hvis 1 svart driter seg ut politisk sett så er det stor ståhei?

Noen, please, slå meg med en bok av logikk for jeg ser ikke logikken i det.

Det kalles for rasisme/fordommer. Obama er ikke bare president-elect, han er en svart president-elect. I tillegg til å være seg selv, mennesket Obama, så er han det svarte mennesket Obama. Hvite er bare seg selv, de er standarden og ikke representanter for sin hudfarge. Svarte, innvandrere, kvinner, homofile osv er i tillegg til å være mennesker også representanter for sin hudfarge, sitt kjønn eller legning.

Lenke til kommentar
Så om 200 hvite driter seg ut politisk sett så er det ikke noe å lage oppstyr av men hvis 1 svart driter seg ut politisk sett så er det stor ståhei?

Please, ikke si at tanken om at Obama er en svart president ikke har streifet deg. Selvfølgelig skal han sette seg i presidentstolen med samme premisser som alle andre presidenter, men det er fremdeles mange hvite amerikanere, og hvite andre steder i verden, som vil godte seg skikkelig om han feiler som president. De vil bruke det mot andre svarte mennesker for alt det er verdt.

Lenke til kommentar

Sukk, jeg gir opp å skjønne meg på rasister eller personer med store fordommer mot enkelte hudfarger, de gir ingen mening :wallbash:

Forstår meg ikke på rassister jeg heller, men jeg hvet det er nokk av dem. Det er da ikke vannskelige og konkludere med at om Obama feiler så er det nokk av folk som vil kunne missbruke det.

Lenke til kommentar
Please, ikke si at tanken om at Obama er en svart president ikke har streifet deg. Selvfølgelig skal han sette seg i presidentstolen med samme premisser som alle andre presidenter, men det er fremdeles mange hvite amerikanere, og hvite andre steder i verden, som vil godte seg skikkelig om han feiler som president. De vil bruke det mot andre svarte mennesker for alt det er verdt.

Eneste som streifet meg er at verden endelig har kommet 1 hakk videre mot dette milniet, vi lever på 2000 tallet, ikke 1800 tallet, det er jammen på tide at mennesker blir bedømmet ut etter de kvaliteter de innehar fremfor fargen på huden.

Klart der finnes I.O.G.T (Idioter Og Gamle Tullinger) der ute som vil bruke dette mot en svart president, men la oss nå tenke litt logisk på dette, hvor mange svarte presidenter har tabbet seg ut og hvor mange hvite? Selv en med 2 i matte klarer å se at det finnes flere hvite presidenter som har dritt på leggen, watergate skandalen eller Clinton skandalen f.eks.

Nei jeg ønsker Obama lykke til, håper han får gjennom det han tror på.

Lenke til kommentar

Eneste som streifet meg er at verden endelig har kommet 1 hakk videre mot dette milniet, vi lever på 2000 tallet, ikke 1800 tallet, det er jammen på tide at mennesker blir bedømmet ut etter de kvaliteter de innehar fremfor fargen på huden.

Klart der finnes I.O.G.T (Idioter Og Gamle Tullinger) der ute som vil bruke dette mot en svart president, men la oss nå tenke litt logisk på dette, hvor mange svarte presidenter har tabbet seg ut og hvor mange hvite? Selv en med 2 i matte klarer å se at det finnes flere hvite presidenter som har dritt på leggen, watergate skandalen eller Clinton skandalen f.eks.

Nei jeg ønsker Obama lykke til, håper han får gjennom det han tror på.

Men hvite menn er ikke representanter for sin hudfarge eller sitt kjønn. En svart er en representant for sin hudfarge og en kvinne er en representant for sitt kjønn. Dessverre.

Lenke til kommentar
Men hvite menn er ikke representanter for sin hudfarge eller sitt kjønn. En svart er en representant for sin hudfarge og en kvinne er en representant for sitt kjønn. Dessverre.

Hvordan da?

Er en svart mann representant for sin hudfarge når han spiller basket?

Er en kvinne representant for sitt kjønn når hun er ute og shopper?

Sannheten er at man kunn sees på som representant for sitt kjønn, hudfarge, osv. når man går utenom normen og gjør noe som er uvanelig for denne gruppen.

På akkuratt samme måte er en hvit mann representant for sin hudfarge når han f.eks spiller basket i NBA eller en mann er representant for sitt kjønn når han jobber som masør.

=> hvis den hvite mannen dummer seg ut i NBA vil folk si at hvite menn kan jo ikke spille basket, eller hvis mannen som jobber som masør gjør en dårlig jobb vil folk si at menn kan jo ikke være massører.

Så det er ikke bare kvinner og mørkhudete som har enerett på og være representanter for sitt kjønn/hudfarge. Det er helt situasjonsbestemt.

=> går man utenfor normene i sammfundet er du plutselig representant for en eller annen gruppe (og dette gjelder alle "grupper" i sammfundet, ikke bare kvinner og svarte)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

At Obama er svart er en anglo-saksisk definisjon. I f.eks. Latin-amerika vil man le av deg om du sier at han er svart. I den anglosaksiske kulturen fører "one-drop"-regelen til at den hvite delen av en persons familie ignoreres og personen blir automatisk svart. Det finnes altså ikke noe mulatt-kultur, pardo-kultur e.l. i anglosaksisk kultur og Norge har bevisst eller ubevisst overført den anglosaksiske definisjonen over til seg selv. Det kan virke bagatellmessig, men i virkeligheten har disse underliggende samfunnsdefinisjonene en svært stor betydning for samfunnsstrukturen.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar

*snip*

Så det er ikke bare kvinner og mørkhudete som har enerett på og være representanter for sitt kjønn/hudfarge. Det er helt situasjonsbestemt.

=> går man utenfor normene i sammfundet er du plutselig representant for en eller annen gruppe (og dette gjelder alle "grupper" i sammfundet, ikke bare kvinner og svarte)

Det er selvsagt et poeng. Nå inntar Obama verdens mektigste stilling, en stilling som ingen svarte noen gang har innehatt og som for bare få år siden virket uoppnåelig for alle andre enn rike, hvite menn. Dette gjelder de fleste maktposisjoner, de har vært innehatt av hvite menn i alle år, det er først i det siste kvinner og fargede har inntatt disse maktbastionene. Jeg konkluderer med at verden tross alt går fremover. :)

Lenke til kommentar

Det neste skriittet blir når vi får en øst-asiatisk person i sjefsstolen. Det er mye snakk om såkalt "mørkhudede", men øst-asiater glemmes helt bort, og gjør lite ut av seg. De er tross alt langt flere enn svarte med rundt en tredjedel av verdens befolkning og er en viktig innvandrergruppe, spesielt i nord-amerika, men også i mange europeiske land. I Norge har vi rundt 50 000 øst-asiater.

Endret av Deblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...