Gå til innhold

Hva bør Obama jobbe med først?

Anbefalte innlegg

• Jeg tror krisen i helsevesenet blir viktig. Han må fordele helsetjenester mer effektivt så ressusene brukes på de som trenger det, og ikke på de som kan betale mye og som bruker mer enn de behøver av "helsetjenester".
  • Dessuten må arbeid gi mer enn 7-8 dollar timen på minimum wage. 10 dollar bør være minimum.
  • Tidliger straffedømte bør få stemmeretten tilbake på en enkel måte. Egentlig bør folk som sitter i fengsel kunne stemme også, for det er et samfunnsproblem at så mange sitter i fengsel i et land. En slik rett vil kunne regulere dette, men republikanerne motsetter seg det fordi de taper på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øke minimum wage blir nok ikke ett alternativ, det blir nok utenriks som kommer til å bli viktig. Diplomatiske forhold, etablere planer for afghanistan og Irak, etablere langt mer multilaterale avtaler og forhåpentligvis ett tettere samarbeid blant allierte og diplomati ovenfor Iran, Russland, Kina og Pakistan, som blir noen av de viktigste brikkene.

Utarbeide den finanspolitiske redningspakken. Dette kommer nok langt før helsevesenet, nærmere 70% anså økonomien som viktigst i dette valget.

Lenke til kommentar

Han bør begynne å legge planer for å ende krigen i Irak, ettersom dette ikke akkurat kan bli gjort over natta. Han bør prøve å etablere et tillitsforhold til Russland/Kina/Midtøsten fra starten av, vise at han ikke er bare enda en krigshissende tulling. Kanskje hvis han viser at han er "vennelig" fra starten av, så finner vi kanskje en vei ut av den liksom-kalde krigen vi er i nå.

Vel, aller først burde han vel finnes seg en regjering, når jeg tenker meg om:P

Lenke til kommentar

Helsevesenet er nok viktig, ja. Økonomien derimot, tror jeg det er best å bare la gå sin gang. Økt satsing på helsevesen genererer flere arbeidsplasser, noe jeg også mener er viktig. Ressursene bør omfordeles ved hjelp av økt skattlegging (selv om dette aldri vil skje), for å utgjevne skjevhetene i det amerikanske samfunnet.

Når det kommer til utenrikspolitikk, synes jeg rask uttrekning fra Irak er feil, da det er varig fred og stabilitet i regionen man ønsker, og USA kan bidra som stabiliserende faktor. Likevel er det på lengre sikt riktig å trekke ut styrkene, men det nytter ikke å forlate landet som ruiner. Videre synes jeg USA bør underskrive Kyoto-avtalen, og være et foregangsland når det kommer til utenrikspolitikk.

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar
We've got to make sure that taxpayers have the possibility of getting that money back--and gains--if & when the market returns.

Obama sier det selv. Pengene skal tilbake til folket, joda. Men ordlyden tyder på at han har tenkt å vente til markedet stabiliserer seg av sel selv, noe jeg mener er riktig.

Lenke til kommentar

Så Jethro: Du meiner altså at verdas største gjeldslave, skal nytta ytterlege store summar dei ikkje har? Eit minimum må jo væra at økonomien er, om ikkje positiv, men i det minste stabil?

Sjølvsagt genererer ei opprusting i helsevesenet fleire arbeidsplassar, men dette igjen, krev ein industri som ser lyst på å satse. Akkurat her har USA litt å gå på, før det kan skje noko.

Eg meiner dermed at økonomien og utanrikspolitikken vert viktig. USA har eit imageproblem, etter 8 år med Bushadministrasjon. Dette har til ein viss grad vorte retta på etter gårsdagens val, for mitt vedkomande, men eg ventar spent på fortsetjinga.

Forøvreg vil eg sei som President1447: Det å danne regjering bør væra nr. 1 på lista hans. :p

Lenke til kommentar
Så Jethro: Du meiner altså at verdas største gjeldslave, skal nytta ytterlege store summar dei ikkje har? Eit minimum må jo væra at økonomien er, om ikkje positiv, men i det minste stabil?

Sjølvsagt genererer ei opprusting i helsevesenet fleire arbeidsplassar, men dette igjen, krev ein industri som ser lyst på å satse. Akkurat her har USA litt å gå på, før det kan skje noko.

Eg meiner dermed at økonomien og utanrikspolitikken vert viktig. USA har eit imagepro

Staten USA og regjeringen må bruke penger uansett. Hvordan skal man få rettet opp økonomien uten å investere i noe?

Lenke til kommentar

Helsevesenet er en dyr sektor som gir lite verdiskapning tilbake. Den amerikanske staten må redusere skatter blant "folk flest" for å få opp kjøpekraften slik at man kan få mer penger i omløp i markedet. Investeringer i helsevesenet gir sådan lite tilbake iforhold til penger som puttes inn, de putter tross alt inn mer penger i velferd enn noen nasjon allerede.

Det blir nok diverse infrastrukturjobber som blir satt igang. Så de hadde mange prosjekter klare allerede og trengte bare "go" fra staten. Ellers så er det endel offentlig programmer som må forandres og noen må avsluttes for å få kontroll på budsjettet.

Det er løsninga for å stimulere økonomien.

Lenke til kommentar

Har hørt et sted at noe som er viktig for han er å stenge Guantanamo Bay. Mange er også redde for at han kommer til å sette opp skatten. Det aller viktigste han gjør i sine 4 år (muligens 8) er ingen av handlingene hans. Det er rett og slett etnisiteten hans. Vi her i Norge kan ikke fatte hvordan det må føles for mange svarte amerikanere at Obama er blitt president. Det vil gi dem en motivasjonsinnsprøytning uten like.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349
Vi her i Norge kan ikke fatte hvordan det må føles for mange svarte amerikanere at Obama er blitt president. Det vil gi dem en motivasjonsinnsprøytning uten like.

Sant så sant

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...