Bear^ Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 På min daglige vandring mellom presidentvalget i USA og undertøyet til en kjendis kom jeg over en annen artikkel på VG, Elever nekter å gå på do. Man vet at skolene i Norge er under kraftig forfall og at noe må gjøres, men når det er såpass dårlige forhold at elever nekter å gå på do, da er det noe riv ruskende galt. Og dette er et problem som ikke bare er på 1 eller et fåtall skoler, men flere. F.eks. Forfall for 65 milliarder En skole i forfall Noe jeg synes er helt horribelt. Er det faktisk mulig å ha slike skoler som nesten ser værre ut enn i U land i et rikt I land? Opplæringsloven sier: § 9a-2. Det fysiske miljøet Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane. Det fysiske miljøet i skolen skal vere i samsvar med dei faglege normene som fagmyndigheitene til kvar tid anbefaler. Dersom enkelte miljøtilhøve avvik frå desse normene, må skolen kunne dokumentere at miljøet likevel har tilfredsstillande verknad for helsa, trivselen og læringa til elevane. Alle elevar har rett til ein arbeidsplass som er tilpassa behova deira. Skolen skal innreiast slik at det blir teke omsyn til dei elevane ved skolen som har funksjonshemmingar. Dersom ein elev eller forelder, eller eit av råda eller utvala ved skolen der desse er representerte, ber om tiltak for å rette på fysiske miljøtilhøve, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak. Dog denne loven legger ansvaret over på skolen som direkte er styrt og eid av staten, vil det med andre ord at staten bryter loven uten at dette får konsekvenser? Kanskje påtide at vi får mer fokus på skolen og faktisk sørger for at skolene får de midler som trenges. Det er ikke holdbart at det skal være sånn. Dessverre er dette et problem så stort at det ikke lar seg gjøre å rette på det over en normal stortings periode. Jeg mener da at partiene må sette seg ned og konstruere en plan fordelt over tid for å rette opp dette som kommer uavhengig av partienes egene saker og som ikke lar seg oppløse ved regjeringsskifte. En plan for hvordan man skal pusse opp de norske skoler fordelt over en tidsperiode på la oss si 20 år. Jeg synes dette problemet har vart for lenge og noen tiltak er man nødt til å gjøre. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det første som burde bli gjort er å fjerne Bård Vegar Solhjell, noen mer udugelig politiker skal man lete lenge etter. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Jeg er enig. Problemet er ikke at for lite penger blir brukt, men at de blir brukt på feil måte. F.eks. den offentlige skolen jeg gikk på i USA fikk mye mindre penger, men de så mye bedre ut. En annen ting å tenke på var at skolen hadde kanskje 20 gamle PC-er, men det betydde ingenting. Store deler av utgiftene kunne ha bli kuttet vekk fra datautstyr, og forhindret hærverk. I tillegg ville jeg ha foreslått litt penere bord og stoler. Jeg synes denne stilen er egentlig mye bedre og den holder litt bedre, http://sitemaker.umich.edu/lai.356/files/h...l_classroom.jpg for de fleste klasserom. Du vil ikke finne så lett gode bilder av Norge, fordi vi tar gjerne bare bilder av sine beste klasserom. Det som hadde passet best var å gå inn i et normalt klasserom på skolen min, men det gidder jeg ikke. Endret 5. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Er ikke skolene i USA mye større en de norske? Kan det være en av grunnene, det at vi har for mange små skoler? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 En delvis sentralisering av enkelte trinn hadde kanskje hjulpet på problemet men jeg er ikke helt enig i at alt burde sentraliseres, jeg mener barneskolen burde være slik den er mens ungdoms skole trinnet kunne, som det hadde vært snakk om før, slåes sammen til en større skole. Men selvfølgelig, må det sentraliseres for at det skal gå opp så er man nødt til det, faktumet foreligger fremdeles at norske skoler bryter med egene lover og det er ikke akseptabelt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Du har nok rett i at mange av skolene i Norge er for små. Allikavel, ser vi at store skoler i Norge er ganske stygge, men av en eller annen merkelig grunn har de masse datamaskiner. Noen skoler gir ut en datamaskin til hver eneste elev. Hvis det er en skole på 500 elever, så vil det bety ca en million i kostnader hvert år. Det hadde hjulpet kraftig på oppusningen. Det hjelper ikke å pusse opp hvis elevene gjør hærverk. Dermed, må man passe på elevene og sørge for at de blir straffet hvis de ødelegger noe med vilje. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Skole fungerer ikke for alle[1], selv om vi liker å tro det. Vi må finne på noe nytt. Hva det skal være er jeg ikke helt sikker på, kanskje vi kan finne ut noe sammen? "Det har vist seg at læring er en aktiv prosess og at barn lærer best i et dynamisk samspill med omgivelsene. Forskere som Dewey, Piaget og Vygotsky har fått flere lærere, psykologer og pedagoger til å gå bort fra den forestillingen om at læreren kan fylle på lærdom i barns hoder på samme måte som man fyller vann i en bøtte. Barna lærer best dersom de på en aktiv måte kan få bearbeide lærestoffet med en voksen som modell, veileder og støtte. Læringen er dessuten mest effektiv dersom barnet selv tar initiativet til aktiviteten." Kilde Med dette grunnlag har jeg kommet opp med noen mulige scenarier: 1) La barna få komme inn og "snuse" på arbeidetslivet 2) La barna følge drømmene sine (f. eks la gitarspillere støtte til å spille på fulltid, tilgang til studio osv.) 3) "Hjemmeskole" La barna få bestemme selv når de vil lære, og hva de vil lære Dette er da bare noen forslag, som langt i fra er perfekte, men det er starten på å prøve å tenke utenfor boksen. Tusenvis av samfunn har fungert (og fungerer per i dag[2]) uten noen form for utdanningsinstitusjon. Hvorfor skal vårt samfunn være annerledes? [1] [2] Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Skole fungerer ikke for alle, det er helt riktig. Men man må nesten spørre seg hvorfor? Det vil være nesten umulig å lage en skole som får alle fornøyd. Min idealskole består av 12 års grunnskole for alle. Alle ender opp med studiekompetanse når de er ferdig med denne skolen. Men det som er viktig å få med seg er at studiene krever da at man har hatt spesialiseringer i enkelte fag for å komme inn. Realfags-studier krever naturlig nok en spesialisering i realfag. Sammfunsvitenskapelige fag krever tilsvarende i sammfunsvitenskap. Når det kommer til yrkesskolen, så vil de på lik linje med alle andre ha samme grunnlag. De spesialiserer seg naturlig nok i håndverksyrker. Når de er ferdig får de studiekompetanse og etter to års lære fagbrev. Om de ønsker å reskolere seg så holder det at de leser seg opp på de fagene de ønsker å reskolere seg på. På denne måten får vi økt spesialisering. Vi får økt mobilitet mtp å endre retning etter endt studium. Vi får mer krevende pensum fra tidligere alder. I tillegg vil stordriftsfordeler komme. Her i Bergen hvor jeg bor kan jeg på strak arm nevne 4 ungdomsskoler skoler som ligger i samme bydel, og i umiddelbar nærhet til hverandre. Her er det ca 2000 studenter. Tar man med videregående skolene kommer man opp i en 3-4000 studenter. Tenk å ha dette på samme skole! Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Min idealskole består av 12 års grunnskole for alle. Alle ender opp med studiekompetanse når de er ferdig med denne skolen. Er grunnskolen frivillig eller tvungen? Skolesystemet er faktisk Norges største tvangsinstitusjon, fun fact! Hvordan vet du at alle ender opp med studiekompetanse? Igjen tas det utgangspunkt i at elever skal suge til seg læring, være høflige, ryddige og lydige. Samt superlærere som ikke finnes. Poenget mitt var at skolesystemet vi har per i dag ikke tar hensyn til at mennesker har feil og mangler. Hadde alle barn og unge vært mønsterelever hadde det fungert perfekt. Vi må bygge opp noe som fungerer for mennesker, og som lar mennesker være barnslige, lekne, useriøse og fjerne. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Den er tvungen. Barn skal ikke lide over at deres foreldre gjør barna en bjørnetjeneste. Superlærere finnes der ute. Problemet er at læreryrket er et lavstatus yrke. Med altfor lav lønn. Så lenge de beste folkene tjener bedre andre steder så vil det bare være et knippe superlærere, resten vil være ... ja. Disiplin skulle selvsagt vært innført. Folk skal ha respekt for læreren, og gjøre det de får beskjed om å gjøre. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 1) Den er tvungen. Barn skal ikke lide over at deres foreldre gjør barna en bjørnetjeneste. 2) Superlærere finnes der ute. Problemet er at læreryrket er et lavstatus yrke. Med altfor lav lønn. Så lenge de beste folkene tjener bedre andre steder så vil det bare være et knippe superlærere, resten vil være ... ja. 3) Disiplin skulle selvsagt vært innført. Folk skal ha respekt for læreren, og gjøre det de får beskjed om å gjøre. 1) Hva mener du her? 2) Uenig. Jeg har selv vært elev under Torstein Bjaaland som var en glimrende lærer. Men han hadde desverre ikke superkrefter. Mange av elevene som gikk i den samme klassen som meg lærte ikke, for å si det rett ut, en dritt. Det kan være flere grunner til dette(blant annet at mange av elevene som møtte opp på skolen gjorde det fordi de følte de "måtte", og ikke fordi de kom av egen vilje.), men det er ikke lærern som er problemet. 3) Hva skulle det hjelpe? Elevene ville ha respektert lærern, men på hvilket grunnlag? Klasserommene ville kanskje blitt stillere, men hadde det hjelpet læringsprosessen? Det eneste positive jeg kan finne er at elevene ville ha fått en høyere ansvarsfølelse og ville kommet tidsnok til skolen, og dermed også bedre forberedt for arbeidslivet. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 1) Hva mener du her? Jeg mener her at hvis skolen er frivillig så vil helt sikkert noen foreldre ta barna sine ut av skolen. Da blir barna skadelidende. Eller mener du at det er like greit å ikke gå på skole? En 13-åring forstår gjerne ikke at skolen er kjip der og da, men uvurderlig senere i livet. 2) Uenig. Jeg har selv vært elev under Torstein Bjaaland som var en glimrende lærer. Men han hadde desverre ikke superkrefter. Mange av elevene som gikk i den samme klassen som meg lærte ikke, for å si det rett ut, en dritt. Det kan være flere grunner til dette(blant annet at mange av elevene som møtte opp på skolen gjorde det fordi de følte de "måtte", og ikke fordi de kom av egen vilje.), men det er ikke lærern som er problemet. En kan ikke tvinge noen til å lære. Men en kan legge ting tilrette for de. Jeg har hatt flere middelmådige lærere. Og dårlige lærere. Men jeg har greid meg relativt bra fordi at jeg og de andre i klassen ønsket å lære faget. Det at ungdom er demotiverte, vel, da får man komme på tiltak som motiverer de. 3) Hva skulle det hjelpe? Elevene ville ha respektert lærern, men på hvilket grunnlag? Klasserommene ville kanskje blitt stillere, men hadde det hjelpet læringsprosessen? Det eneste positive jeg kan finne er at elevene ville ha fått en høyere ansvarsfølelse og ville kommet tidsnok til skolen, og dermed også bedre forberedt for arbeidslivet. Definitivt. Har man disiplin på en skole så gjør elevene det de får beskjed om å gjøre. Hvis du gjør matteleksen din, så lærer du matteleksen din. Hvis du ikke får til å gjøre matteleksen din, så får du hjelp. Det å ikke gjøre matteleksen er ikke et alternativ. Det er ikke noe mål i seg selv at det skal være knyst stille i et klasserom. Det som er et mål er å få elevene fokusert på det de skal fokusrere på. Stillheten kommer som en konsekvens av dette. Men elever som bråker må skilles fra de andre elevene som får til å fokusre. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det finnes dårlige, middels og bra lærere, men ikke superlærere. Det finnes gode og dårlige elever, men ikke superelever. Teorien din har ikke noe suksess i praksis å basere seg på. Det var ikke mangel på disiplin på norske skoler før 70-tallet(?, ikke helt sikker), men det fungerte ikke. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 2) La barna følge drømmene sine (f. eks la gitarspillere støtte til å spille på fulltid, tilgang til studio osv.)3) "Hjemmeskole" La barna få bestemme selv når de vil lære, og hva de vil lære Dette er da bare noen forslag, som langt i fra er perfekte, men det er starten på å prøve å tenke utenfor boksen. Tusenvis av samfunn har fungert (og fungerer per i dag[2]) uten noen form for utdanningsinstitusjon. Hvorfor skal vårt samfunn være annerledes? [1] [2] Barn har mange drømmer om hva de vil bli men de er ikke alltid det de vil bli senere i livet. Du kan ikke la barna overta selv når og SPESIELT hva de vil lære, da vil de ikke lære i det hele tatt og vil forbli dumme. Du sammenlikner en Amazonas-stamme der relativt få mennesker har plukket bananer og frukter fra trær i tusen år med vårt høy-teknologiske samfunn bestående av millioner av mennesker. Hvis man hadde latt alle gjøre hva de ville fordi som du selv sier "læringen er dessuten mest effektiv dersom barnet selv tar initiativet til aktiviteten", hadde hele samfunnet kolapset. Vi må bygge opp noe som fungerer for mennesker, og som lar mennesker være barnslige, lekne, useriøse og fjerne. Snakker vi om barnehage her? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Skole fungerer ikke for alle, det er helt riktig. Men man må nesten spørre seg hvorfor? Det vil være nesten umulig å lage en skole som får alle fornøyd. Min idealskole består av 12 års grunnskole for alle. Alle ender opp med studiekompetanse når de er ferdig med denne skolen. Men det som er viktig å få med seg er at studiene krever da at man har hatt spesialiseringer i enkelte fag for å komme inn. Realfags-studier krever naturlig nok en spesialisering i realfag. Sammfunsvitenskapelige fag krever tilsvarende i sammfunsvitenskap. Når det kommer til yrkesskolen, så vil de på lik linje med alle andre ha samme grunnlag. De spesialiserer seg naturlig nok i håndverksyrker. Når de er ferdig får de studiekompetanse og etter to års lære fagbrev. Om de ønsker å reskolere seg så holder det at de leser seg opp på de fagene de ønsker å reskolere seg på. På denne måten får vi økt spesialisering. Vi får økt mobilitet mtp å endre retning etter endt studium. Vi får mer krevende pensum fra tidligere alder. I tillegg vil stordriftsfordeler komme. Her i Bergen hvor jeg bor kan jeg på strak arm nevne 4 ungdomsskoler skoler som ligger i samme bydel, og i umiddelbar nærhet til hverandre. Her er det ca 2000 studenter. Tar man med videregående skolene kommer man opp i en 3-4000 studenter. Tenk å ha dette på samme skole! Jeg er uenig. Det er ikke alle elever som vil greie noe som helst, og kreve at de skal sitte på skolen masse år om igjen fordi de dumper istedenfor å jobbe blir dumt. Jeg vet om folk som fikk en i nesten hvert enete fag på ungdomskolen. Hvordan skal de i det hele tatt klare seg på videregående hvor du faktisk kan stryke. Dette vil kreve ekstra ressuser. Det er også noe idet at hvis man går på valgfri videregående, så har man faktisk valgt det selv, og vil øke motivasjonen. Mitt forslag vil heller være å øke disiplinen. Kutte penger på teknologisk utstyr, og bruk dem heller på å ha klasserom som ser gode ut, og ha nok utstyr. Lærerene har egentlig god lønn, men hvem vil bli lærer når det handler om å prøve å få 30 umotiverte elever til å holde kjeft. Hvem ønsker å bli lærer hvis det er masse læremetoder du ikke har lov til å bruke. Greit nok at de ikke er motiverte, men de kan ihvertfall sitte stille. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg bare kastet ut slike elever til de blir stille, men dette er imot reglene på skolen. Ihvertfall, hvis man gjør det ofte. Hvis disiplinen økes, så kan man også lære mer fordi læreren kan bruke mindre tid på å kjefte på elevene, og faktisk lære bort stoffet. Jeg synes også det er synd at når de har disiplinreformer i skolen, så fokuserer de bare på å komme tidsnok. Det viktigste er at klassen er stille, ikke om de kommer for sent til timen. Hvis vi til og med tillater spesialskoler for gode og dårlige, så slipper vi at noen kjeder seg ihjel og ikke forstår noe som helst. 1) La barna få komme inn og "snuse" på arbeidetslivet2) La barna følge drømmene sine (f. eks la gitarspillere støtte til å spille på fulltid, tilgang til studio osv.) 3) "Hjemmeskole" La barna få bestemme selv når de vil lære, og hva de vil lære Tusenvis av samfunn har fungert (og fungerer per i dag[2]) uten noen form for utdanningsinstitusjon. 1. Ikke alle barn er motiverte for å jobbe i hva de betegner som en drittjobb. Skal du da tvinge dem til å gjøre det? Det kommer ihvertfall ikke til å hjelpe på motivasjonen. 2. Små barn har ikke peiling på hva de skal bli, og hvis de velger kommer de til å velge feil og bli demotiverte. Det er også sånn at ikke alle kan få seg en type jobb, og da kan de ikke bare følge drømmene sine. Dette er en av grunnene til at vi har forskjellige opptakskrav til studiene. 3. Hjemme, vil de fleste, til og med motiverte elever ikke gjøre særlig mye. Det er ikke et godt valg. Punkt nummer 2 gjelder her også. De fungerer, men er det, det eneste ønsket man har? Jeg ønsker ihvertfall ikke å dø som 30-åring. Jeg ønsker god mat til middag, jeg ønsker å kunne dra runt i verden, jeg ønsker ikke å kunne dø av sult eller fryse ihjel om vinteren. Dette er hva som ville ha skjedd uten en uttdanninginstusjon. Hadde vi aldri laget et, ville vi forsatt være i middelalderen. Endret 8. november 2008 av Camlon Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) 1) La barna få komme inn og "snuse" på arbeidetslivet2) La barna følge drømmene sine (f. eks la gitarspillere støtte til å spille på fulltid, tilgang til studio osv.) 3) "Hjemmeskole" La barna få bestemme selv når de vil lære, og hva de vil lære Tusenvis av samfunn har fungert (og fungerer per i dag[2]) uten noen form for utdanningsinstitusjon. 1. Ikke alle barn er motiverte for å jobbe i hva de betegner som en drittjobb. Skal du da tvinge dem til å gjøre det? Det kommer ihvertfall ikke til å hjelpe på motivasjonen. 2. Små barn har ikke peiling på hva de skal bli, og hvis de velger kommer de til å velge feil og bli demotiverte. Det er også sånn at ikke alle kan få seg en type jobb, og da kan de ikke bare følge drømmene sine. Dette er en av grunnene til at vi har forskjellige opptakskrav til studiene. 3. Hjemme, vil de fleste, til og med motiverte elever ikke gjøre særlig mye. Det er ikke et godt valg. Punkt nummer 2 gjelder her også. De fungerer, men er det, det eneste ønsket man har? Jeg ønsker ihvertfall ikke å dø som 30-åring. Jeg ønsker god mat til middag, jeg ønsker å kunne dra runt i verden, jeg ønsker ikke å kunne dø av sult eller fryse ihjel om vinteren. Dette er hva som ville ha skjedd uten en uttdanninginstusjon. Hadde vi aldri laget et, ville vi forsatt være i middelalderen. 1. Nei. 2. La oss da vente til de er klare? 3. Hvordan vet du det? Slash gitarist i Guns & Roses og Velvet Underground er selvlært. Bill Gates, mannen bak Microsoft, er (så og si) selvlært. Hmm, jeg ber deg om å lese denne artikkelen. ..og eksempelet var ment som en illustrasjon for et samfunn som funker uten et skolesystem, jeg sa aldri at vi skulle kopiere det. Endret 8. november 2008 av JonasE Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) 2) La barna følge drømmene sine (f. eks la gitarspillere støtte til å spille på fulltid, tilgang til studio osv.)3) "Hjemmeskole" La barna få bestemme selv når de vil lære, og hva de vil lære Dette er da bare noen forslag, som langt i fra er perfekte, men det er starten på å prøve å tenke utenfor boksen. Tusenvis av samfunn har fungert (og fungerer per i dag[2]) uten noen form for utdanningsinstitusjon. Hvorfor skal vårt samfunn være annerledes? [1] [2] Hvis man hadde latt alle gjøre hva de ville fordi som du selv sier "læringen er dessuten mest effektiv dersom barnet selv tar initiativet til aktiviteten", hadde hele samfunnet kolapset. Vi må bygge opp noe som fungerer for mennesker, og som lar mennesker være barnslige, lekne, useriøse og fjerne. Snakker vi om barnehage her? Det er ikke jeg som sier det. Det er anerkjente forskere som Dewey, Piaget og Vygotsky. Vi snakker ikke om barnehage nei. Barna vokser da til? Du kan kanskje selv huske at du gradvis gikk over fra barnetv til midt i smørøye og til globus 2? Det er bare min erfaring selvfølgelig, men du har kanskje en lignende erfaring? Ingen tvang meg til å lese om dinosaurer, universet og Egypt, men jeg gjorde det da allikevel. Endret 8. november 2008 av JonasE Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 1) La barna få komme inn og "snuse" på arbeidetslivet2) La barna følge drømmene sine (f. eks la gitarspillere støtte til å spille på fulltid, tilgang til studio osv.) 3) "Hjemmeskole" La barna få bestemme selv når de vil lære, og hva de vil lære Tusenvis av samfunn har fungert (og fungerer per i dag[2]) uten noen form for utdanningsinstitusjon. 1. Ikke alle barn er motiverte for å jobbe i hva de betegner som en drittjobb. Skal du da tvinge dem til å gjøre det? Det kommer ihvertfall ikke til å hjelpe på motivasjonen. 2. Små barn har ikke peiling på hva de skal bli, og hvis de velger kommer de til å velge feil og bli demotiverte. Det er også sånn at ikke alle kan få seg en type jobb, og da kan de ikke bare følge drømmene sine. Dette er en av grunnene til at vi har forskjellige opptakskrav til studiene. 3. Hjemme, vil de fleste, til og med motiverte elever ikke gjøre særlig mye. Det er ikke et godt valg. Punkt nummer 2 gjelder her også. De fungerer, men er det, det eneste ønsket man har? Jeg ønsker ihvertfall ikke å dø som 30-åring. Jeg ønsker god mat til middag, jeg ønsker å kunne dra runt i verden, jeg ønsker ikke å kunne dø av sult eller fryse ihjel om vinteren. Dette er hva som ville ha skjedd uten en uttdanninginstusjon. Hadde vi aldri laget et, ville vi forsatt være i middelalderen. 1. Nei. 2. La oss da vente til de er klare? 3. Hvordan vet du det? Slash gitarist i Guns & Roses og Velvet Underground er selvlært. Bill Gates, mannen bak Microsoft, er (så og si) selvlært. Hmm, jeg ber deg om å lese denne artikkelen. ..og eksempelet var ment som en illustrasjon for et samfunn som funker uten et skolesystem, jeg sa aldri at vi skulle kopiere det. 1. Ok, men da er det vi gjør. Velger du yrkesfag vil du få smak på hvordan arbeidslivet er. 2. Det gjør vi ved at du kan spesilisere deg på videregående og fullstendig på universitetet. Det er også sånn at ikke alle kan få seg en type jobb, og da kan de ikke bare følge drømmene sine. Dette er en av grunnene til at vi har forskjellige opptakskrav til studiene. 3. Hvordan jeg vet det? Fordi, jeg snakker med folk. Mange elever har store problemer å i det hele tatt gjøre noe skolearbeid hjemme, til og med hvis de er motiverte. Ikke alle har talent for bussiness eller musikk, og de trenger å bli lært opp. Selv om det finnes unntak, gjør de færreste mest jobb hjemme. Leste artikkelen din, men forsto ikke hvordan den var relevant. Den hørtes litt tullete ut siden den sa at samfunnet vil gå nedom og under på 1800-tallet, og det har ikke skjedd. Hvis vi sier at et system fungerer hvis det er en av de bedre løsningene, så vil et system uten skolesystem ikke fungere. Lenke til kommentar
haswonit Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Godt at du er engasjert og svarer, setter pris på det! Husk at vi begge er ute etter det samme målet, å bedre/endre skolesystemet. Kjenner jeg begynner å bli trøtt. Vi får debattere og utveksle idéer videre i morgen. Gudd nait! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 God natt, Jonas. Jeg vet at du ønsker det beste for Norge også. Det er morgen for meg. Våknet ca: 4, men jeg la meg rundt halv ellve også. Nå må jeg på en konferanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå