Gå til innhold

Hva slags skjermkort skal jeg velge???

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

vil først si at jeg definitivt ikke er noen ekspert på hardware og bygging av PC, men har lest meg frem til et lite grunnlag som jeg håper er godt nok til å sette sammen en ny bruks-PC. Har også skrudd en del på PI og II med så jeg regner meg selv som ikke helt grønn på området.

Frem til nå har jeg klart meg fint med min Cinet Pentium III / 600MHz / 256 MB / 16 GB. Bruker PC'en først og fremst til å surfe på nettet, sende og motta mail samt Office applikasjoner (regneark o.s.v) Spill og fancy presentasjoner er noe jeg aldri bruker.

Har nå funnet ut at tiden er kommet til å investere noen kroner i en raskere maskin uten å bruke for mange kroner på det. Har foreløpig kjøpt inn noen komponenter som er en blanding av nye og brukte.

Det jeg har kjøpt til nå er følgende; (kostpriser i parantes)

- Q-Tech ATX medium tower kabinett 300W PSU (nytt 412,-)

- Asus A7V333 hovedkort (nesten nytt 390,-)

- AMD Athlon XP1800+ prosessor (ny 593,-)

- 512 MB PC 2700 RDRAM (ny 539,-)

- Seagate Barracuda 40GB 7200rpm HDD (s.g.s. ny 500,-)

- Lite-on CDRW 48X24x48X (ny 477,-)

DVD ROM, FDD, skjerm, mus, tastatur, høytalere m.m tar jeg fra den gamle PIII'en.

Så kommer jeg til spørsmålene;

1. Hva slags skjermkort skal jeg velge?

Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig med et dyrt GF4 eller liknende som koster mer enn det jeg har brukt på hovedkortet og CPU'en tilsammen. Det skal som sagt ikke være noen spillemaskin og jeg har kun moderate krav til bildekvaliteten. Hva med et brukt Vodoo 3Dfx 3000 eller et GF2. Disse er det mulig å få tak i til noen få hundrelapper. Det eneste jeg har som minstekrav er at det bør ha TV-out. Skjermen er en ADI MicroScan 17" Trinitron (hvis det har noen betydning)og har et etter min mening et veldig bra bilde selv om den er 3 år gammel.

2. Hva slags CPU-vifte må jeg ha?

3. Bør jeg i tillegg sette inn en kabinettvifte?

4.Vil også gjerne ha synspunkter på sammensetningen av det jeg har kjøpt inn til nå, og om det er noen flaskehalser som jeg burde ha unngått av disse?

Nevner til slutt at jeg kjører med Telenor ADSL (702/128) og har et installert et lite nettverk med min egen maskin + 3 gamle Pentium 200 maskiner (til ungene) koblet opp mot en 4LAN/1WAN router.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig grunnen til oppgraderingen, hva er bruksområdet til den nye pc en? Om du bare syns den gamle gikk lit seindt i windows tror jeg den du har er fin. Vedrørende skjermkort er jeg ening med deg ved å finne noe billig, men ville kansje droppet Vodoo, er vel kansje ikke ssuper driversupport og kompitabilitet? Da er det bedre med en geforce kort. Vedrørende viften tar du bare en som står minst 1800+ på om du ikke skal overklokke. Tror egentlig ikke du trenger en ekstra vifte, men kan være greit å klaske inn 80mm for sikkerhets skyld så det ikke blir for varmt inni der.

Lenke til kommentar

1. Et GeForce3, kanskje? Ikke helt sugent til spill, om du skulle føle for det. Finnes billige skjermkort på mange webshops, og de fleste av disse er greie til "vanlig småbruk". Bare plukk det du vil ha, til den prisen du vil ha. Selv har jeg aldri kjøpt et skjermkort til under 2000,-. (Men så har jeg også mine PC'er en god stund før jeg får råd til ny.)

2. Skal denne bråke? Skal den være stille? Skal du overklokke? Tenk igjennom det. Finnes mye snacks på www.microplex.no uansett.

3. Om det blir mye varme inni kabinettet, eller du må kjøle harddisker/annet, så bør du tenke på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...