Fredricko Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Hei. Vi har en liten diskusjon angående rygging. Teit spørmål egentlig, men vi vil bare vite fasiten: Er det lov å rygge i sitt kjørefelt hvis man kjører riktig vei??? På forhånd takk=) Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Når du skal rygge etter veien må du rygge i motsatt kjørefelt, altså at du følger trafikkens fartsretning Lenke til kommentar
Fredricko Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 ------------------ <----- ------------------ Front -----> Bak ------------------ Med andre ord, hvis man snur bilen i det kjørefeltet man står i, så kan man bruke revers? Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Med andre ord, hvis man snur bilen i det kjørefeltet man står i, så kan man bruke revers? kort forklart ja, men hvorfor skal du snu bilen for å rygge? Lenke til kommentar
Fredricko Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 nei si det:P var bare en diskusjon som kom opp;) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det vil i praksis si at man kjører i motsatt kjørefelt, dette kan føre til straff for uaktsom kjøring igjen. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Hvis du tenker på å rygge over en lengre strekning sammenhengende, og ikke som del av en vending, så tror jeg faktisk ikke det er tillatt uansett (men jeg er litt usikker, så ta ikke mitt ord som lov). Reglene for rygging er såpass spesielle, og uansett tror jeg det kunne vært regnet som uaktsom kjøring. Hvis man gjør det som en del av en vending (man skal snu på stedet) så kan man rygge "feil vei", men det forutsetter at man tar hensyn til trafikken rundt seg, husker at man har vikeplikt for alt og alle rundt seg når man rygger, og gjør det så kort og kjapt som mulig. Helst skal man kjøre av veien for å vende om det er mulighet til å gjøre det. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) eneste jeg finner om rygging er i: "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)." da spesifikt paragraf 11: § 11. Rygging og vending 1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. 2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg. 0 Endret ved forskrifter 6 sep 1996 nr. 853, 22 april 2005 nr. 348 (i kraft 1 juni 2006 iflg forskrift 7 okt 2005 nr. 1221). hva de mener med motortrafikkveg vet jeg ikke. *tillegg* fant det nå på wikipedia - motoretrafikkveg, ser ut til å stemme med statens definisjon av skilter, opplysningsskilt Endret 8. november 2008 av stich_it Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Motortrafikkveg er omtrent som en motorveg, men har kun én kjørebane og ofte ingen midtskille. Det er det samme som tidligere het "Motorveg klasse B". Lenke til kommentar
Fredricko Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Oki;) Takker for alle svar=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå