Gå til innhold

Nytt kamera. trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå hatt konf og fått en del penger. Tenkte jeg da skulle kjøpe meg et nytt kamera.

Jeg er "nybegynner" for å si det sånn.

Det jeg leiter etter er et digitalt speilrefleks kamera. Det er samme hvilket merke det er. Prisklasse er max 5000 kr. Det skal være med både hus og objektiv. Link gjerne med et objektiv hvis det bare er et hus. Det skal brukes til vanlig fotografering og litt macro fotografering. Jeg kommer også til å ta det i bruk da jeg starter på medier og kommunikasjon nå etter sommeren.

Det jeg da lurer på er om noen kunne komme med anbefalinger? hvilket kamera passer meg? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter, utenom megapixler(selv om det har lite med hvor bra et kamera er)

Så bare å fyre løs ^^

Tusen takk på forhånd :)

Endret av cebter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har nå hatt konf og fått en del penger. Tenkte jeg da skulle kjøpe meg et nytt kamera.

Jeg er "nybegynner" for å si det sånn.

Det jeg leiter etter er et digitalt speilrefleks kamera. Det er samme hvilket merke det er. Prisklasse er max 5000 kr. Det skal brukes til vanlig fotografering og litt macro fotografering. Jeg kommer også til å ta det i bruk da jeg starter på medier og kommunikasjon nå etter sommeren.

Det jeg da lurer på er om noen kunne komme med anbefalinger? hvilket kamera passer meg? Jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter, utenom megapixler(selv om det har lite med hvor bra et kamera er)

Så bare å fyre løs ^^

Tusen takk på forhånd :)

Ville gåt for dette kameraet. Et skikkelig kupp.

Ellers e det liten forskjell mellom kameraene i den prisklasse, men syns pentaxen skiller seg ut.

Lenke til kommentar

* Du skal prøveholde alle kameranene du har råd til - viktig at det sitter godt i hånden

* Tenke på hva du vil ha av optikk seinere

* Om det er noe spesielle funksjoner du trenger (værtetting, liveview osv)

* Om du kjenner andre med speilrefleks du kan låne objektiver av

Alle kameraene er gode, så du kommer nok uansett ikke til å bli skuffet. Drit i megapixler.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Jeg kan jo ta meg en tur til japan photo, får sikkert prøvd en del kameraer der. Prisklassen på Pentax K200D var jo veldig grei den.

Jeg kan "oppdatere meg" etter ett besøk hos japan photo.

Har også tenk på denne. Hva syns dere om den?

Og en liten ting: Hva er det man egentlig skal se etter når man kjøper seg et kamera til mitt bruk? og hva er live view`?

Tusen takk for svar. Skal holde tråden oppdatert ^^

Lenke til kommentar
Jeg kan "oppdatere meg" etter ett besøk hos japan photo.

Har også tenk på denne. Hva syns dere om den?

Tusen takk for svar. Skal holde tråden oppdatert ^^

Det ville utvilsomt vært mitt valg. (Live view er at du kan se på skjermen når du fotograferer, slik som på digital kompakt kameraer, og ikke bare i søkeren). Egentlig ikke særlig nødvendig med Live view da, (kan være gunstig ved "nærfotografering")men når det først er der...

RandiA

Lenke til kommentar

Personlig er jeg "Canon-mann" og 450D evt. 1000D er gode alternativ. Men du vil finne mange på diverse forum som rakker ned på diverse system. En Canonbruker sier kjøp Canon ikke Nikon og omvendt. Så poster som er negative til ett eller annet system ville jeg ha oversett.

Personlig har jeg sans for innlegget til Arbakadarba litt lenger opp i denne tråden, gå på en butikk prøv kameraene i hånden, er det noen i familien eller vennekretsen som har et system der du kan prøve/låne linser så er det punkt å vurdere.

Uansett hva du velger så er sjansen liten for at du velger feil!!!

Lenke til kommentar
Tusen takk, setter stor pris på det. Men siden du er "canon-mann", hva vil du si om canon 405D?

450D har jeg ikke prøvd. Startet med 350D er nå på 30D, har testet 400D og har bekjente med 450D som er meget fornøyde. Min 30D er jeg meget tilfreds med og kommer nok ikke til å skifte den ut med det første (selv om både 40D og 50D har kommet). Men forsetter sannsynligvis med Canon når det en gang blir tid til å oppgradere. Dette skyldes selvfølgelig også det faktum at jeg gjennom de siste årene har anskaffet meg en del optikk som selvfølgelig kun fungerer på Canonsystemet.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å kjøpe kamera i den prisklasse til mediaelev. Sett på nikon d40 med 18-55 og 55-200 til 4000kr.

Vet ikke hva det betyr, mulig det er bedre med det pentax til 4000,ser robust ut dette, hva vil det si, 18 - 55?

Hvor mye zoom er det?

Har ikke peiling på dette.

Lenke til kommentar

Nei, det er samme kameraet.

Vær obs på at 450D'en du linket til er UTEN objektiv, kun hus. Altså må du kjøpe objektiv(er) i tillegg.

Jeg hadde kjøpt en brukt 350D/400D (se foto.no sitt bruktmarked) + en tamron 17-50 f/2.8 + en tamron 90mm macro (eventuelt 100 macro fra canon om du har råd) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...