Gå til innhold

Videokamera: Ny og gammel teknologi, lagring av rådata etc

Anbefalte innlegg

Når man skal bytte ut sitt gamle DV kamera er det jaggu litt av hvert man må tenke på.

Jeg har et Panasonic NVGS5 som straks tar kvelden. Her har jeg analog in, DV in/out, s-video/out m.m. Jeg har ca 100 tape'er med rådata lagret i mitt brannsikre skap.

Når jeg så skal kjøpe nytt, så må jeg ta hensyn til at det kan være interessant å putte de gamle tape'ene inn og få dem redigert(eller bare vist). Da er det vel dumt å satse på et kamera som kun tar opp i AVCHD?

Jeg har gamle Hi8 kassetter også, og det gamle apparatet virker fremdeles. Disse har jeg også lyst å dytte inn på pc'en og redigere. Panasonic'en har analog in, så jeg kan bare koble det gamle til det dette, og så koble Panasonic'en til pc'en så kan jeg få de analoge opptakene digitalisert. Problemet er at DV utgangen på Panasonic'en er ødelagt... Finnes det eget utstyr til å dytte analoge(og DV tape'er) tape'er inn på maskinen eller må jeg bruke et DV kamera med analog/in?

Jeg har sett på Canon HV30, og det virker tiltalende om spec'en som står opplistet i produktguiden stemmer: DV in/out, Analog in/out, opptak DV kassetter, HDV format, etc. Hele 9 sekunder oppstartstid er jo dog elendig!

Panasonic HDC-SD9 har bare 4.4 sekunder, men den mangler jo disse kjekke inn/utgangene og muligheter for tape.

Finnes det et HD kamera som passer mine behov? Jeg ønsker meg jo rask responstid også når jeg skal kjøpe nytt? Kunne det vært smart å kjøpe SD9, og samtidig kjøpe et brukt DV kamera med nødvendige inn/utganger? SD9 tar jo i AVCHD. Innebærer ikke dette kvalitetstap? Hvis jeg kjøper dette og samtidig ønsker å lagre rådataene mine, må jeg da lagre dem på minnekort? Er de holdbare da? Det kunne vært kjekt å kjøre rådataene over til tape i hvert fall.

Er jeg alene om å fundere på alt dette? Jeg lurer sikkert på mer, bare jeg får tenkt meg om, men er det noen der ute som skjønner problemstillingen min?

HV30'en er sikkert knall, men den er jo treg og mye dyrere enn SD9. Dessuten vant SD9 duellen her på Akam.no.

Edit:

Glemte å si at jeg må ha mulighet for manuelle innstillinger. Lukkertid, blender og hvitbalanse er viktig for meg å kunne sette manuelt.

Nei.... please advise.

Endret av Ravis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man skal bytte ut sitt gamle DV kamera er det jaggu litt av hvert man må tenke på.

yes :)

Jeg har et Panasonic NVGS5 som straks tar kvelden. Her har jeg analog in, DV in/out, s-video/out m.m. Jeg har ca 100 tape'er med rådata lagret i mitt brannsikre skap.

Når jeg så skal kjøpe nytt, så må jeg ta hensyn til at det kan være interessant å putte de gamle tape'ene inn og få dem redigert(eller bare vist). Da er det vel dumt å satse på et kamera som kun tar opp i AVCHD?

analog inngang og mulighet for digitalisering er nok et sjakktrekk da ja.

ellers er jo minnekortkamera mindre, noe raskere, og minnekort er små og robuste.

så lenge knapper, kontakter etc er ok vil kameraet virke. et tapebasert kamera har bekymringer som skitt på hodet, vil drevet med alle sine gummireimer holde etc.

det er også raskere å overføre data fra minnekort til pc, med tape jobber du real time, dvs når du skal hente dine 100timer tape inn på en pc vil det ta deg 100 timer, så setter du av 2 timer per dag har du nesten to måneders innsats foran deg :) men klokken tikker,

tape har begrenset levetid, så før eller senere må du få det inn på et annet medium.

de som har alle videoene sine på disk kan med et klikk eller to kopiere de over til en annen disk og så går alt i bakgrunnen i løpet av få timer. 100 timer film tilsvarer ca 1.3 terabyte data.

Jeg har gamle Hi8 kassetter også, og det gamle apparatet virker fremdeles. Disse har jeg også lyst å dytte inn på pc'en og redigere. Panasonic'en har analog in, så jeg kan bare koble det gamle til det dette, og så koble Panasonic'en til pc'en så kan jeg få de analoge opptakene digitalisert. Problemet er at DV utgangen på Panasonic'en er ødelagt... Finnes det eget utstyr til å dytte analoge(og DV tape'er) tape'er inn på maskinen eller må jeg bruke et DV kamera med analog/in?

det finnes sikkert, men jeg tipper det er i proffsegmentet, og dermed koster deretter...

det er en del folk som tjener penger på slik overføring i div videobutikker, sikkert ikke uten grunn.

Jeg har sett på Canon HV30, og det virker tiltalende om spec'en som står opplistet i produktguiden stemmer: DV in/out, Analog in/out, opptak DV kassetter, HDV format, etc. Hele 9 sekunder oppstartstid er jo dog elendig!

dette tallet tviler jeg sterkt på. har selv hv20, og med tape i, tror jeg ikke det tar mye mer enn 3 sek før jeg kan trykke record knappen fra jeg har slått på strømmen. fra pausemodus til du kan filme er det mindre enn et sekund å vente. stemmer at hv20 og hv30 kan digitalisere, men kun i dv modus. (sikkert for å forhindre piratkopiering av hd materiale...)

Finnes det et HD kamera som passer mine behov? Jeg ønsker meg jo rask responstid også når jeg skal kjøpe nytt? Kunne det vært smart å kjøpe SD9, og samtidig kjøpe et brukt DV kamera med nødvendige inn/utganger? SD9 tar jo i AVCHD. Innebærer ikke dette kvalitetstap? Hvis jeg kjøper dette og samtidig ønsker å lagre rådataene mine, må jeg da lagre dem på minnekort? Er de holdbare da? Det kunne vært kjekt å kjøre rådataene over til tape i hvert fall.

responstiden ville jeg ikke bekymret meg over. hv30 er ikke et tregt kamera!

avchd har nok noe lavere kvalitet enn hdv, men jeg vil si at det oppveies av at kameraene er såpass små og greie å håndtere. bare muligheten for å slette klipp som er mislykket i kameraet er gull i forhold til tape, samt å slippe all spoling, rensetape og søk etter scener. dessverre tror jeg ikke noen av de gode avchd kameraene har analog inn, så da står du igjen med feks hv30 eller et dv kamera. jeg ville nok kjøpt et hv30 uten å blunke.

men for lagring av film ville jeg, og har selv, gått for disk. det er mye billigere per gb enn minnekort foreløpig, selv om disker også må behandles med omhu for at de skal vare lenge. vi har så mye lagret på disk om dagen, bilder, musikk, regninger, epost,...

at det er helt naturlig at også videosamlingen ender opp der. for å hindre tap av data er det redundans som gjelder, og det tar ikke lang tid å migrere alle data fra en disk til en annen. du snakker minutter istedet for tresifret antall timer, som er tilfelle med tape og amatørutstyr. etter at jeg har overført film fra tape til disk ser jeg ikke på de igjen,

kunne teoretisk kastet de. skal du oppnå max levetid for tape bør man visst spole de minst annet hvert år, dvs med 100+ tape er det mye arbeid... slik utviklingen går på lagringssiden vil det bare bli enklere og enklere å ha ting på disk. sikkerhet oppnår man ved å spre dataene - har man dobbelt opp med disk og i tillegg har backup på dvd eller blu-ray skal det godt gjøres å miste noe. men det kan være litt krevende å få system på denne øvelsen, spesielt om man ikke er vant til å jobbe med data. men dette er noe alle trenger etter hvert, så det er rart om ikke det dukker opp rimelige og enkle, automatiserte løsninger for slikt.

Er jeg alene om å fundere på alt dette? Jeg lurer sikkert på mer, bare jeg får tenkt meg om, men er det noen der ute som skjønner problemstillingen min?

HV30'en er sikkert knall, men den er jo treg og mye dyrere enn SD9. Dessuten vant SD9 duellen her på Akam.no.

sd9 vant nok mest på grunn av pris, dersom bildekvalitet og tilkoblingsmuligheter er viktig, er nok canon best, om ikke med stor margin. (hv30 hvis du vil ha hdv, hf100 hvis du vil kjøre avchd).

du kan ha nytte av å kikke på camcorderinfo.com sine kommentarer på sd9 også.

de nyeste sony flash kameraene er også meget bra, men som regel litt dyrere enn canon.

Lenke til kommentar

Hatten av for et meget godt svar. Tusen takk!

stemmer at hv20 og hv30 kan digitalisere, men kun i dv modus. (sikkert for å forhindre piratkopiering av hd materiale...)
Tok ikke den.... Kan jeg koble mitt analoge kamera til hv30 og få det digitalisert? Det er det som teller for meg.
Lenke til kommentar
Hatten av for et meget godt svar. Tusen takk!

stemmer at hv20 og hv30 kan digitalisere, men kun i dv modus. (sikkert for å forhindre piratkopiering av hd materiale...)
Tok ikke den.... Kan jeg koble mitt analoge kamera til hv30 og få det digitalisert? Det er det som teller for meg.

ja det tror jeg, men har ikke prøvd det selv. se feks fra side 71 og utover i manualen for hv20 http://www.camcorderanswers.com/manuals/Canon_hv20.pdf

hv30 er ganske sikkert identisk funksjonalitetsmessig. det var vel omtrent bare fargen som endret seg tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...