Gå til innhold

Spørsmål om Cokin ND filter

Anbefalte innlegg

Hei.

Har lett en del på nettet etter butikker som fører Cokin. Det er jo noen, men jeg finner ikke det filteret jeg skal ha.

Vurderer:

ND2 (152 - A-serien - 67mm) eller

ND4 (153 - A-serien - 67mm)

Spørsmål:

1) Kan noen tipse meg om hvem som har dette (nettbutikk, helst i Norge).

2) Skal jeg velge ND2 eller ND4? Tenkte å ta bilder ute i sol og da f.eks. vann i bevegelse (litt lang lukkertid).

Takker så mye i forkant!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har et cokin P ND grad-filter, det funker greit. Jeg synes imidlertid at "neutral density" (ND) er en overdrivelse, den gir et lett rosa skjær i de mørke partiene av filterets dekningsområde. Har hørt at andre (og noe dyrere?) filtersystemer ikke i like stor grad skal være plaget av dette. Har hørt mye bra om hitech. Filterholdere og adapterringer kjøper jeg grisebillig på ebay :-)

Lenke til kommentar
Ja, filtrene er 67mm i bredde; men overgangsringen (adaptor ring) til filterholderen får du ikke i større diameter enn 62mm.

Je

Da misforstod jeg... Det stemmer nok, ja.

Får se hva ddmr.no har. Hvis noen andre har tips, så setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
jeg har et cokin P ND grad-filter, det funker greit. Jeg synes imidlertid at "neutral density" (ND) er en overdrivelse, den gir et lett rosa skjær i de mørke partiene av filterets dekningsområde. Har hørt at andre (og noe dyrere?) filtersystemer ikke i like stor grad skal være plaget av dette. Har hørt mye bra om hitech. Filterholdere og adapterringer kjøper jeg grisebillig på ebay :-)

Du får filtere fra andre produsenter som passer på Cokin-systemet. Jeg har Cokin P System og Hitech filtere. Dette fungerer kjempefint. P-systemet tar filtere fra Hitech, Singh-Ray og Tiffen også. Det gjør ingen av de andre systemene tror jeg.

EDIT: Svar på spørsmålene til trådstarter

Fotovideo.no har alt du nevner. Om du skal ha mer spesifikke filtre senere kan du gå på f.eks B&H photo. Hvis du skal ta bilde av vann burde du velge ND4, eller noe enda kraftigere. Dette kommer veldig an på når på dagen du pleier å ta bilder da, og hvor mye dybdeskarphet du liker i bildene dine. ND16 har jeg og det er først da du får litt bevegelse på vannet. ND 1.2 blir disse kalt. En Circular Polarizer er også lurt å skaffe i og med at du skal ta bilder av motiver med vann. Det er elementært for gode vannbilder.

Det passet ikke helt å spørre mine spørsmål her så jeg fjernet dem, laget heller en ny tråd

Endret av abbarve
Lenke til kommentar
EDIT: Svar på spørsmålene til trådstarter

Fotovideo.no har alt du nevner. Om du skal ha mer spesifikke filtre senere kan du gå på f.eks B&H photo.

Jeg fant ikke det jeg var på jakt etter. Utfra anbefalinger tror jeg at jeg vil gå for et ND4 filter. De jeg så hos www.fotovideo.no, kostet fra 5-600,- og oppover.

Fant et ND4 filter (vel å merke for P-systemet) hos www.pixmania.com til kr. 138,- (frakt på 118,- kommer i tillegg)....

B&H har jeg handlet hos før, så jeg får sjekke nærmere der.

Sjekket B&H. koster (inkl. mva) kr. 150,-. Frakt ble på over 50$ så da er det ikke aktuellt å bestille derifra.

Noen andre som fører dette i Norge?

Endret av stimas
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...