tha_lode Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg er på jakt etter et kjapt lite kamera som kan erstatte mitt mju800. Det må erstattes etter at jeg har gått lei av å vente på at det blir ferdig med å skrive et bilde før det kan ta neste, og blitzen som lader seg opp i rusletempo. Det gir fine bilder når det rekker å fyre av innen øyeblikket er over, så 8 megapixler er nok. Mer zoom er ikke å fnyse av heller, men ikke nødvendig. Speed is of the essence (for å sitere en eller annen film…) Prismessig tenker jeg at 5k er ok. Noen har anbefalt Panasonic Lumix LX 3/Leica D-LUX 4 (samme kamera?) Men testen jeg kikket på virket det som om kameraet ikke var av de kjappeste. Noen meninger? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Egentlig er 1 megapiksel nok til det meste av bildene en vanlig knipsefotograf trenger. Bildekvaliteten bestemmes ikke av megapiksler. LX3 har jeg selv. Det er ikke det kjappeste kameraet på markedet, men det har ikke irritert meg. Det er langt raskere enn Mju-800, spesielt på å skrive til kortet (bør nok bruke et Ultra II eller Extreme III kort for optimal hastighet). Et triks kan også være å forhåndsfokusere, og så vente på det rette øyeblikket. Da tar det bildet momentant. Det store plusset for LX3 er jo bildekvalitet, og ikke minst den gode vidvinkelen. Det har mindre telezoom enn Mju-800, men det er gjort for å sikre god optisk kvalitet tross en meget god vidvinkel. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Takk for real-life feedback. Det ser ut til å kunne være kameraet for meg ja. Skyter du bare i RAWmodus eller bruker du jpg? Det er jo fint med RAW, men regner med at minnekortene fylles opp mye raskere, og det er jo litt upraktisk på ferie. Dessuten så pleier jeg ikke å pusle så mye med bildene etterpå. Litt fjerning av røde øyne og rotering. Ellers er det lite jeg gjør. Roterer kameraet bildene for deg? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Takk for real-life feedback. Det ser ut til å kunne være kameraet for meg ja. Skyter du bare i RAWmodus eller bruker du jpg? Det er jo fint med RAW, men regner med at minnekortene fylles opp mye raskere, og det er jo litt upraktisk på ferie. Dessuten så pleier jeg ikke å pusle så mye med bildene etterpå. Litt fjerning av røde øyne og rotering. Ellers er det lite jeg gjør. Roterer kameraet bildene for deg? Virker som du vil være fornøyd med JPG i begynnelsen, så kan man alltids eksperimentere med RAW etterhvert. Har personlig ikke fått tid til å forske så mye på RAW, men JPG bildene ser bra ut rett ut fra kameraet. Bilder jeg tar på høykant, vises også på høykant om jeg holder kameraet vannrett. Men bildene roteres ikke riktig vei når jeg setter kameraet på høykant under bildevisning. Egentlig litt underlig. Lenke til kommentar
KHE Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Vil no anbefale Ricoh GX200. Har selv brukt GX100 i vel ett år, og liker betjening, enkle menyer, VIDVINKEL med relativt liten fortegning, god byggekvalitet, god skjerm (enda bedre på GX200). Mitt forrige kamera var ett større ultrazoom Panasonic, og har ikke noe imot de, men jeg har vær mer fornøyd med Ricoh'et (uten sammenligning). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå