annesimba Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Leser i Akam sin vurdering av Nikon D300 at kamera ligger godt i store hender, men de i testpanelet som hadde mindre hender hadde problemer med å nå alle knappene. Er det noen jenter her, med "normal" jentehånd som har problemer med å betjene 300'n? Lenke til kommentar
chris300 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Kona mi har endel mindre hender enn meg (jentehånd) og hun har ingen problemer med å betjene D300. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Har du ikke 20D nå (ref den andre tråden din); og den passer fintt i hånden? I såfall vil også D300 gjøre det. Den er ikke mye større. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Som tom sier, hvis 20D går greit så bør D300 gjøre det også. Men den beste måten å finne ut av det er å prøve det selv Lenke til kommentar
nie Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Nå vet jeg ikke hva som er ditt alternativ til å kjøpe D300, men for meg så ligger også D80/D90 godt i hånden selv om jeg er mann med relativt store hender. Da er det ikke umulig at en D90 er tilnærmet ergonomisk perfekt for gjennomsnittlige dame-hender. Isåfall blir det spørsmål om du trenger/har lyst på det lille ekstra som D300 har i forhold til D90. Tror ikke at du bør stole på andre jenters (eller menns) følelser her. Det tryggeste for deg er å prøve kameraet selv og gjør deg opp din egen mening om hvordan det ligger i dine hender Lenke til kommentar
annesimba Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 SUTEKH: Ja, det blir nok en prøvetur i løpet av uka. NIE: Jeg har ikke lyst på 90d. Videofunksjonen ineteresserer meg ikke det grann og den svakere byggingen av kamerahus er ikke noe for meg. Lenke til kommentar
sentence Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Leser i Akam sin vurdering av Nikon D300 at kamera ligger godt i store hender, men de i testpanelet som hadde mindre hender hadde problemer med å nå alle knappene. Er det noen jenter her, med "normal" jentehånd som har problemer med å betjene 300'n? Ikke bry deg så altfor mye om dette med grep. De fleste som holder et slikt kamera, bruker venstre hånd til å støtte under objektivet, mens da den høyre hånden er fri til å trykke ned utløseren og nå knapper rundt om kring. Du kan uansett ikke nå alle knapper med en hånd, og det er vel sjeldent at folk står med venstre hånd i lommen og knipser, så jeg tror det vil gå helt greit så lenge du ikke den ene hånden er erstattet med en krok. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Poenget, Sentence, er å nå de knappene og bryterne som er plassert i "tommelavstand" for høyrehånden. Skal man kunne dra full nytte av den geniale betjeningen på DX00, så bør man f.eks kunne betjene bryteren for valg av lysmålingsmetode uten å senke kameraet fra "skuddposisjon". Jeg har ikke spesielt store "mannehender", og har ingen problemer - kameraet er jo designet av japanere... Med litt trening er det helt uproblematisk å gjøre alle relevante innstillinger med kameraet løftet til øyet - det er noe av poenget med et slikt kamera. Endret 5. november 2008 av Anew Lenke til kommentar
sentence Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Poenget, Sentence, er å nå de knappene og bryterne som er plassert i "tommelavstand" for høyrehånden. Skal man kunne dra full nytte av den geniale betjeningen på DX00, så bør man f.eks kunne betjene bryteren for valg av lysmålingsmetode uten å senke kameraet fra "skuddposisjon". Jeg har ikke spesielt store "mannehender", og har ingen problemer - kameraet er jo designet av japanere... Med litt trening er det helt uproblematisk å gjøre alle relevante innstillinger med kameraet løftet til øyet - det er noe av poenget med et slikt kamera. Nettopp. http://www.flickr.com/photos/nmfleisch/2788082571/ Lenke til kommentar
sentence Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Ja, hm, var ikke linken over litt morsom da? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) tja - mine barn lærer seg å håndtere speilrefleks i 2-3års alderen - men da med solblenderen riktig vei! (og grep under objektivet!) Endret 8. november 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå