Gå til innhold

Nikon 300 for jentehånd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hva som er ditt alternativ til å kjøpe D300, men for meg så ligger også D80/D90 godt i hånden selv om jeg er mann med relativt store hender. Da er det ikke umulig at en D90 er tilnærmet ergonomisk perfekt for gjennomsnittlige dame-hender. Isåfall blir det spørsmål om du trenger/har lyst på det lille ekstra som D300 har i forhold til D90.

Tror ikke at du bør stole på andre jenters (eller menns) følelser her. Det tryggeste for deg er å prøve kameraet selv og gjør deg opp din egen mening om hvordan det ligger i dine hender

Lenke til kommentar
Leser i Akam sin vurdering av Nikon D300 at kamera ligger godt i store hender, men de i testpanelet som hadde mindre hender hadde problemer med å nå alle knappene.

Er det noen jenter her, med "normal" jentehånd som har problemer med å betjene 300'n?

Ikke bry deg så altfor mye om dette med grep. De fleste som holder et slikt kamera, bruker venstre hånd til å støtte under objektivet, mens da den høyre hånden er fri til å trykke ned utløseren og nå knapper rundt om kring. Du kan uansett ikke nå alle knapper med en hånd, og det er vel sjeldent at folk står med venstre hånd i lommen og knipser, så jeg tror det vil gå helt greit så lenge du ikke den ene hånden er erstattet med en krok. :p

Lenke til kommentar

Poenget, Sentence, er å nå de knappene og bryterne som er plassert i "tommelavstand" for høyrehånden. Skal man kunne dra full nytte av den geniale betjeningen på DX00, så bør man f.eks kunne betjene bryteren for valg av lysmålingsmetode uten å senke kameraet fra "skuddposisjon". Jeg har ikke spesielt store "mannehender", og har ingen problemer - kameraet er jo designet av japanere... :roll:

Med litt trening er det helt uproblematisk å gjøre alle relevante innstillinger med kameraet løftet til øyet - det er noe av poenget med et slikt kamera.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Poenget, Sentence, er å nå de knappene og bryterne som er plassert i "tommelavstand" for høyrehånden. Skal man kunne dra full nytte av den geniale betjeningen på DX00, så bør man f.eks kunne betjene bryteren for valg av lysmålingsmetode uten å senke kameraet fra "skuddposisjon". Jeg har ikke spesielt store "mannehender", og har ingen problemer - kameraet er jo designet av japanere... :roll:

Med litt trening er det helt uproblematisk å gjøre alle relevante innstillinger med kameraet løftet til øyet - det er noe av poenget med et slikt kamera.

Nettopp. :)

http://www.flickr.com/photos/nmfleisch/2788082571/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...