Gå til innhold

Fletting av postnummer fra xcel til word

klomp1

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter på jobb og får f... ikke til å flette inn postnummer til Oslo som starter på 0!

Da får jeg bare 3 siffer, 0 som er fremst blir ikke med!

Har ikke laget xcel filen, skal bare flette. Har prøvd å endre tallformatet i postnummer-kolonnen til "postnummer" i håp om at det skulle hjelpe, men neida. Har også prøvd formatet "tekst", men neida...

Er det noen som har peiling? Litt drøyt å skrive inn 0'en manuelt på over 2000 stk :)

Mvh.

Klompen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror at du må endre formatet på cellene for postnummer til tekstformat. Excel fjerner nuller foran et tall.

Prøvde det og, men fungerte ikke :(

Men fant en løsning da! :D

8.1.4 Fletting av postnummer < 1000 I noen versjoner av Word, vil postnummer som starter på null bli vist uten de første nullene, uavhengig av hvordan du formaterer cellene i Excel. Greit nok kan du sette celleformatet til tekst, men dette gir deg ofte et voldsomt merarbeid. En langt bedre måte å omgå dette problemet på, er å fortelle Word at den skal bruke firesifret tallformat. Dette gjør du ved å redigere feltkoden, og sette en bryter som angir rett format. Når du setter inn et flettefelt i Word, settes det egentlig inn en feltkode for å hente inn de eksterne dataene.

Denne koden heter ”mergefield” (fletting heter ”merge” på engelsk), og ved å høyreklikke på flettefeltet, og velge aktiver/deaktiver feltkoder, vil du se syntaksen:

{ MERGEFIELD ”Postnummer” }

Trikset for å få postnumrene til å bli firesifrede, er å fortelle Word at det skal benyttes fire siffer. Dette gjør du ved å legge inn en bryter, slik at syntaksen blir:

{ MERGEFIELD ”Postnummer” \# 0000 }

Du trenger altså ikke gjøre mer enn å skrive inn \# 0000, men merk mellomrommene (<mr>): {<mr>MERGEFIELD<mr><mr>”Postnummer”<mr>\#<mr>0000<mr>}

Endret av klomp1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...