Gå til innhold

Hasta la vista, Steve!

hizzz

Anbefalte innlegg

Et lite gledessukk bare:

Endelig er tiden inne til å ta farvel med Microsoft. Etter en rekke forsøk er endelig Linux klar for skrivebordet mitt.

Jeg har hatt et langt og nært forhold til Microsoft gjennom mange år, gjennom operativsystemene MS-Dos, Windows 3.1, Me, Xp og Vista. Et lite hopp innom Apple viste at gresset ER grønnere på den andre siden av gjerdet.

Og innimellom har jeg eksperimentert litt med Linux over flere år. Installert, krasjet disker og herjet og styrt. Men Linux ble aldri boende på PC-ene. Det var akkurat litt for tungvindt til daglig bruk for en som ikke sitter og skriver i kommandolinja.

Men så skjedde det noe. Jeg har «bodd» i Microsofts Office-pakke gjennom mange år. Oppgraderinger har kostet flere tusen kroner. Nysgjerrigheten fikk meg imidlertid til å teste ut Openoffice.

Det ble et meget blidt møte, særlig etter at siste versjon, 3.0, ble sluppet. Selv om jeg har Microsofts pakke på jobb-PC-en, har denne blitt erstattet av Openoffice. Jeg klarer meg med Outlook, som jeg nesten må ha siden arbeidsgiver bruker Microsoft Exchange epostsystem.

Og hjemme forsvant plutselig epostleser fullstendig. Google Mail fungerer så mye bedre – enklere og raskere, og jeg slipper å tenke på å ta backup når jeg flytter maskin.

Stadig mer av PC-hverdagen foregår i nettleseren. Det blir stadig færre Windows-programmer jeg bare må ha.

Samtidig blir Linux stadig enklere og støtten for maskinvare bedre. Der jeg før slet i dagesvis for å få PC-en på trådløst nett, er det i dag bare å klikke på et ikon, skrive inn passord, og vips er jeg på nett.

Ut av boksen følger det med Linux utrolige mengder programvare – alt gratis. Trenger du mer, er det meste bare et tastetrykk unna.

Men det er ikke alt som er like enkelt. Kommandolinja blir fort nødvendig, og man lærer raskt å bli en racer på klipp og lim av kommandoer fra hjelpetråder på nett. For eksempel for å få delt ut en harddisk med musikkfiler over hjemmenettet.

Eller for å få den sære lille mini-PC-en min opp og gå. Noen søk, litt mekking, og dermed suste jeg inn på skrivebordet i Ubuntu 8.10. Og der kommer jeg til å bli – i hvert fall en stund framover. Kanskje til jeg gjør et lite forsøk med en annen Linux-variant.

For det gir litt ekstra glede å vite at Linux helt klart er det mest økonomiske valget – gratis fra ende til annen. Og litt mekking? Det styrker jo bare følelsen av at selvgjort er velgjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det! Det har vært en lang reise... Men nå er Windows helt på vei ut. :-)

Jeg kommer dog sikkert til å plage forumbrukerne med spørsmål etter hvert. Jeg har ikke forsøkt meg på nettverksutskrift enda, for eksempel...

Lenke til kommentar
Grattis hizzz. Nettverksutskrift er meget lett å sette opp, du finner direksjoner i signaturen min.

Jeg fant det ut selv - driveren var installert i utgangspunktet. Det var vel det letteste jeg har vært med på.

Nå skulle jeg bare funnet på hvordan jeg får trådløst nettverk opp umiddelbart etter "suspend" - og skjønne hvorfor jeg faller helt ut innimellom (da må jeg stoppe og starte trådløst nettverk, virker det som).

Ellers har jeg ingen problemer med fonter - men jeg sopte jo med meg Windows-fontene. Jeg har til og med sett en bruksanvisning på hvordan en laster ned Audible-lydbøker, så da er jeg vel berget :-)

Lenke til kommentar
Nå skulle jeg bare funnet på hvordan jeg får trådløst nettverk opp umiddelbart etter "suspend" - og skjønne hvorfor jeg faller helt ut innimellom (da må jeg stoppe og starte trådløst nettverk, virker det som).
Dessverre er verken suspend eller hibernate helt i mål ennå. Suspendproblemene dine skyldes antagelig trådløsdriveren og/eller suspend/hibernate implementasjone i linux. Suspend/hibernate holder på å skrives om, trådløsstacken med alle driverne ble skrevet om i år. Ofte har noen funnet workarounds og patcher som fikser problemene med akkurat ditt oppsett, så du kan forsøke en google-jakt.

Dersom trådløsnettet detter ut er det enten dårlig signalforhold, eller en umoden trådløsdriver. Hvilket trådløskort har du? Sjekk fra terminal med

sudo lshw -C network

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...