Gå til innhold

Støysvakt PC-kabinett i kryssfinér

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge irritert meg over PC-støy. Særlig irriterer jeg meg over det konvensjonelle kabinett-designet som gjør det nesten umulig å lage virkelig støysvake systemer. Det er vifteåpninger overalt: I front (rett mot brukeren), ofte i venstre sidedeksel, og bak (strømforsyning + evt ekstravifte). Lyd fra innsiden av kabinettet har ingen problemer med å sive ut fra alle disse åpningene. Dette er mitt forsøk på å gjøre det bedre.

Jeg har hatt noen grunnideer jeg har lagt vekt på:

1) Ingen åpning i kabinettet skal vende mot brukeren -altså absolutt ingen åpninger i front.

2) Bruke støysvake komponenter -jo mindre lyd å isolere vekk, jo bedre. Derfor: Store, saktegående vifter (14 cm): én systemvifte + viften i strømforsyningen er nok! Vifteløst hovedkort og grafikkort. Prosessor som yter bra, samtidig som den holder seg kald (Core 2 Duo E8400). Alle harddisker henger i gummioppheng -skal IKKE høres.

3) Lyden skal ha en lang vei å gå fra kilden til alle kabinettåpninger. På vei ut skal lyden dempes.

4) Isolasjon: Kabinettet må lydisoleres på innsiden.

5) Det må være billig -kabinettbudsjettet er på max 1500 kroner.

Arbeidstegninger (laget i Google SketchUp):

nypckabinett2fronthyrelw2.jpg

nypckabinett2frontvenstcj6.jpg

nypckabinett2bunnxz9.jpg

nypckabinett2baksidegy3.jpg

Ytre mål er 48 x 28 x 50 cm (høyde x bredde x dybde)

Kommentartråden finnes på: Kommentarer til Støysvakt PC-kabinett i kryssfiner

Endret av Johnny_Twotimes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at platene nøye var limt og skrudd sammen til en boks, var det tid for å lage topplokket. Jeg så for meg at jeg ofte kom til å trenge å åpne PC'en for alle mulige og umulige gjøremål, så dette måtte være så enkelt som mulig. Og hva er vel enklere enn et lokk man bare tar rett av / på? Lokket er 5 cm "høyt".

image047kc4.jpg

image048ra7.jpg

Lenke til kommentar

Et viktig element i dette byggeprosjektet er lav støy. Kabinettet skal være helt tett og isolert i front, så der kan det ikke være en vifte. For å få god luftgjennomstrømming lager jeg derfor en falsk bunn i "boksen" min, ca 3-4 cm over den egentlige bunnen. I denne falske bunnen skal jeg sette inn en 14 cm, svært støysvak vifte, som skal pumpe opp luft fra "kjelleren" og opp i kabinettet. "Kjelleren" vil da konstant ha et undertrykk, og luft kan dras inn i smale spalter bak og nede på sidene av kabinettet (se arbeidstegning).

Den falske bunnen lagde jeg slik:

image049pu4.jpg

image050pb2.jpg

Lenke til kommentar

For å komme godt til inne i kabinettet for å bytte f eks harddisker etc, må det være et avtagbart sidedeksel på venstre side. Dette lagde jeg ved å sage ut en del av den venstre veggen, og så lime vertikale lister til dekselets sider. Oppe presser lokket dekselet på plass, og nedre dekselkant holdes på plass av en list limt til kabinettet.

Like so:

image054ys8.jpg

image057bf8.jpg

image058fp4.jpg

image060us9.jpg

Finishen ble overraskende bra!

Lenke til kommentar

Luftinntak:

Som nevnt over er luftinntak en også et støyutslippspunkt. Luftinntaket må derfor vende bort fra brukeren. Men det er også en fordel om støyen fra kabinettet må vandre langt før den kan slippe ut. Dette oppnår jeg ved å ha 3 smale luftinntaksspalter: bak og nede på hver side. Her trekkes luft inn i "kabinettkjelleren", og derfra pumpes det videre opp i kabinettet av den innvendige og støysvake 14 cm viften. Husk at over luftinntakene ligger en isolert "falsk bunn" og hindrer kabinettstøy å slippe direkte ut.

image063gt8.jpg

image064pj7.jpg

image065nl6.jpg

image066mo7.jpg

På det siste bildet har jeg skåret ut plass i fronten til et Aero Cool-frontpanel og CD / DVD.

Lenke til kommentar

Innkjøp av diverse "innmat":

Aero Cool 14 cm vifte og frontpanel med temperaturdisplay, RPM for viften, HD-temp, minnekortleser og 2 USB-innganger.

image061se1.jpg

Ellers er det lagt vekt på støysvakhet i valg av hovedkort, skjermkort (begge passivt kjølt), prosessor nå er en Core2Duo E8400 som ligger på ca 39-40 grader C jamt. Prosessorkjøler er svært støysvak når den går på lavt turtall (ca 2200 RPM). Bruker Seagate 7200.11 og Samsung Spinpoint harddisker.

img0626wz5.jpg

Lenke til kommentar

På tide å feste hovedkortet. Laget hull i bakplaten til alle tilkoblinger. Laget 8 festepunkter til HK.

image068pb1.jpg

Her har jeg også begynt å klebe på isolasjonen (kjøpt på Biltema). Den falske bunnen er kappet i to deler, for lettere å kunne ta den ut. Funksjonen vil imidlertid være akkurat som om den var i én del.

image071bu4.jpg

image073cp7.jpg

Lenke til kommentar

Lagde fester til strømforsyningen, som for øvrig er meget støysvak, med en saktegående 14 cm vifte den også. Beklager den vekslende bildekvaliteten...

image075lb1.jpg

Gjenget opp skruehullene til et større kaliber for å få mer robust feste i strømforsyningen; jeg har erfaring for at gjengene fort blir slappe med de små skruene som er standard: (viktig å gjøre dette opp-ned, slik at metallspon ikke faller inn i strømforsyningen!)

image078mf8.jpg

Her er strømforsyningen festet, skjermkort, prosessor og diverse kabler satt i: (Her trengs en alvorlig organisering av kabler, men greit...)

img0631qo8.jpg

Rear view:

img0646fw4.jpg

Her skimtes også utgangene fra TV-kortet :yes:

Strømforsyningen sett fra innsiden:

img0642ud3.jpg

Lenke til kommentar

En nærmere titt på viften i den falske bunnen. Legg merke til at den i sin helhet er festet i mykt skum, for å minimalisere vibrasjoner. Den står ikke fast, men mer enn fast nok. "Veggen" som er montert foran på platen vender inn mot kabinettets bakre vegg. Poenget med den er å holde kabler etc bak denne, samt å konsentrere den oppadgående kalde luftstrømmen foran i kabinettet. Denne luftstrømmen treffer først harddiskene, og fortsetter så oppover og bakover i kabinettet.

Bak i kabinettet står prosessorviften og pumper varm luft ned til grafikkortets kjøleribbe, og så videre til strømforsyningen, som pumper den ut. Luften holder ca 9-10 grader C høyere temperatur ved utblåsningen enn ved inntaket.

I motsetning til mange andre kabinett står altså strømforsyningen i dette kabinettet ganske langt nede. Luftstrømmen blir altså slik: Foran: Kald luft opp. Bak: Varm luft ned og ut.

image079qb0.jpg

Lenke til kommentar

Satte gummiknotter (m/ filtlapper) på kabinettet. Dette løfter kabinettet ca 1 cm opp fra bordflaten, og det kommer litt mindre støv inn i luftinntakene.

image077mc2.jpg

Monterte av / på-ledningen, men har ingen knapp enda, så maskinen slås av og på ved å kortslutte de to ledningene. Planlegger å være litt "crazy" og bruke et "Friedland" ringeapparat som av / på-knapp, men dette kommer jeg tilbake til...

img0634pi9.jpg

img0635mp8.jpg

Lenke til kommentar

Klargjøring før grunning og lakking. Grovpusset vekk ujevnheter i overflaten på kryssfineren, glattet kanter etc.

img0647kx6.jpg

img0648zu6.jpg

Grunnet -i mangel av andre fornuftige grunningsstoff- med lateksmaling. Dette skulle vise seg å være en stor tabbe, fordi pussingen etterpå ble svært vanskelig. Lateksmaling lar seg rett og slett ikke pusse noe særlig bra...

img0649ag1.jpg

img0650ot4.jpg

img0651ih1.jpg

img0652km0.jpg

img0654cg2.jpg

img0655hi1.jpg

Etter første laget med sort blank lakk:

img0658kg8.jpg

img0659hu2.jpg

Fikk til slutt tak i et standard "Friedland" ringeapparat, og tilpasset det slik at det kunne brukes som av / på-knapp. Når maskinen er på er det lys i ringeapparatet, ellers ikke. Dette er motsatt av hvordan ringeapparatet vanligvis virker (lys når ikke nedtrykket, når nedtrykket -> ikke lys), så her måtte det mekkes litt. Må le nesten hver gang jeg ser av / på-knappen min :!:

bilde002jf3.jpg

bilde004se6.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var jeg endelig ferdig å lage støvfiltre til luftinnsugene. Jeg snekret dem sammen i løpet av et par ettermiddager. De er laget i tre, og lakkert sorte.

Filtermaterialet er en Swiffer mikrofiberklut som er halvert i tykkelse. Denne nappeprosessen tok faktisk en 30-40 minutter, og det var nære på flere ganger at jeg rev hull rett gjennom kluten. Til slutt satt jeg igjen med et flortynt, men relativt sterkt filtermateriale, som hadde lav luftmotstand.

bilde008tm2.jpg

Dette er et kabinett som bare har 3 vifter: Én innsugsvifte, viften på strømforsyningen som blåser varmluft ut, og prosessorviften. Det er derfor et poeng at støvfiltrene ikke lager nevneverdig luftmotstand, slik at luftstrømmen gjennom kabinettet blir så god som mulig. Derfor er filtrene konstruert med mer enn dobbelt så stor overflate som innsugenes tverrsnitt. Det ble tre filtre alt i alt, selv om det bare er to på bildene:

bilde011ey9.jpg

bilde012nb9.jpg

bilde010jf8.jpg

Resultatet blir altså enkelt avtagbare støvfiltre, slik:

(Rengjøring tenker jeg å gjøre med støvsuger 3-4 ganger i året.)

bilde017vp4.jpg

bilde016lh2.jpg

bilde015si7.jpg

Idle CPU-temp steg 2-3 grader etter at filtrene ble satt inn, men det lever jeg godt med.

En bonus med filtrene er at de også fungerer som ekstra støydempere. Nettopp støysvakhet var hovedmålet med hele prosjektet, og jeg er svært fornøyd med resultatet. Maskinen er nå så stille at det er vanskelig å høre at den er på. Den lille lyden den gir fra seg kan best beskrives som en mørk og nesten uhørlig suselyd. Harddiskene (har 4 stk) hører jeg ikke i det hele tatt.

Den største lydkilden er prosessorviften, ettersom denne har en RPM på ca 2200. I tillegg er den festet med metallbraketter til hovedkortet, som igjen er festet til skruer i kabinettveggen. Vibrasjonene kan derfor forplante seg i kabinettet, men igjen: -dette er knapt hørbart...

Jeg vurderer å feste hovedkortet til kabinettet uten bruk av skruer. Kanskje ved å la kortets nedre kant hvile på et skumunderlag, samtidig som alle hjørner settes i klem mot skummatter. Dette må jeg tenke litt på -det skulle fint la seg gjøre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...