Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan kjæresten min være gravid?

Gjest Guest_Lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Lurer_*

I dag tok kjæresten min den siste p-pillen på brettet sitt, hun bruker Loette 28. For en uke siden glemte kjæresten min å ta tabletten sin. Enten var det på Tirsdag, eller så var det på Onsdag. Det er uansett i uke tre. Fredagen før, altså fire-fem dager før hun glemte pillen, hadde vi ubeskyttet sex.

Er det en fare for at hun kan være gravid?

Hun er 16, kan hun ta abort uten at foreldrene får høre om det, hvis det går galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4-5 dager før ja... Men jeg har fått det for meg at de kan leve inni henne i nesten ei uke... Er det sant? Og er det sånn at hun kan bli gravid sånn på flekken etter at hun har glemt pillen, eller tar det et par dager?

Hun er 16, men problemet er at jeg har sett att hun må til sykehuset 3 ganger ellno sånt. Først en dag, så to dager etterpå, og så til kontroll tre uker etterpå. Det er litt vanskelig når sykehuset ligger så langt unna, for det blir så vanskelig å gjøre det uten at foreldrene finner det ut... Gjør de det, blir det månelyst, og det vil jeg helst unngå...

Lenke til kommentar
Hun er 16, men problemet er at jeg har sett att hun må til sykehuset 3 ganger ellno sånt. Først en dag, så to dager etterpå, og så til kontroll tre uker etterpå. Det er litt vanskelig når sykehuset ligger så langt unna, for det blir så vanskelig å gjøre det uten at foreldrene finner det ut... Gjør de det, blir det månelyst, og det vil jeg helst unngå...

Det er veldig liten sannsynlighet for at kjæresten din er gravid. Men om dere først har begynt å tenke tanken, så ta en test for å kvitte dere med den. Testen skal tas 2 uker etter "befruktning".

Angående abort.

Når man er mindre enn 7 uker på vei så kan jenta selv velge om hun vil fjerne fosteret medisinsk eller kirurgisk.

Medisinsk så må du til sykehuset to ganger. Første gangen for å få en pille som setter igang "veer", og så kommer hun tilbake dagen etter/to dager etter (husker ikke). Når det settes i gang på den måten må hun føde ut fosteret, og det kan oppleves som ganske smertefullt og man må gjennom hele prosessen på en veldig bevisst måte.

Kirurgisk så trenger hun bare å dra til sykehuset en gang. Da får hun narkose, og inngrepet er ferdig på under ti minutter. Kan dra hjem så fort hun føler seg i god nok form etter narkosen, og bør da ta det med ro resten av dagen.

Man kan få sykemelding inntil tre dager etter en abort.

Men hun må til en gynekolog først, for å få henvisning til sykehuset. Så uansett må hun avgårde to ganger HVIS hun er gravid, da ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke bekymret meg for mye før det er nødvendig. Ta testen for sjekke om hun er gravid eller ikke, og ta konsekvensene og bekymringene etter det om det viser seg at hun er gravid. Testen koster ikke mye, og tar vekk den gnagende uroen du tydeligvis går med nå. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...