Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGenTel -> Ventelo | God / dårlig ide?

Anbefalte innlegg

Hei

Husker jeg hadde Telenor før, og det sugde hardt. Masse nedetid av en eller annen grunn. Faren min ba om å utsettelse på en regning et par ganger, og hver gang klarte de å sperre linja, gjerne rett etter at betalingen var gjort, og så måtte han betale for å åpne den igjen. De tok selvfølgelig ikke på seg skylda. Masse rot.

Jeg har hatt NextGenTel i et år nå. Det har jo vært greit. I starten fikk jeg 1.5MB/s ned og 128kB/s opp. Nå får jeg omtrent 1.1-1.2MB/s ned (kommer litt ann på tiden av døgne) og maks 90-100kB/s opp (varierer veldig, gjorde ikke det i starten).

Fikk med noe dritt av et trådløs rutermodem, Thomson Speedtouch 546i v6. Denne kræsjer så og si med 90% (om ikke mer) sansynlighet hver gang jeg har stor torrent trafikk og kobler meg på et større irc nettverk. :\ Møkka web ui har den også. Noe søppel med andre ord. Kunne selvfølgelig ha byttet den ut, har bare ikke tatt meg tid til det.

Jeg har hatt veldig stabil linke mens jeg har vært hos nextgentel, og har aldri hatt noen større problemer med dem, har fått litt rabatter her og der, og om jeg har klaget på prisen har jeg alltid fått det slik jeg vil, heh, noen ganger har jeg betalt alt for lite. Går litt rundt for dem også xD Har ikke hatt en dårlig erfaring med dem for å si det sånn. Har hatt en gangs nedetid i noen timer. Jeg var den første som hadde ringt inn ang dette problemet, de fant fort ut av problemet. Storfornøyd med dette, de har jo forbedret seg det siste året vet jeg. MERKER DETTE VELDIG GODT!!

Grunnet at jeg nå får 1/3-1/4 dårligere hastighet, både opp og ned var det noen som anbefalte meg å skifte leverandør. Tror nemlig de som bor under meg har NextGenTel også... Det er litt ymse linje opp til leiligheten jeg bor i, men den har jo vært mye bedre før.

Om jeg skifter til Ventelo, kan det hende jeg får raskere linje???

Jeg får et bedre modem uten ruter i, og tenkte jeg skulle kjøpe en eller to Linksys WRT54GL for å ha etter modemet.

Nedetid o.l. Jeg er usikker på dette, ettersom jeg via jobben har opplevd mye nedetid hos kunder som har hatt ventelo, nå har alle ventelo da, så kan ikke si om det er noe mer enn andre. Med nextgentel har det vært en gang i løpet av et år, noen ider om det vil bli mer med ventelo?

Får modemet gratis, oppstartspris osv alt gratis, er litt usikker på bindingstiden.

God eller dårlig ide å skifte?

Erfaringer?

(Har sikkert skrevet en del skrivefeil osv, noe du lurer på, bare spør)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med den hastigheten du har så regner jeg med at du bor langt unna sentralen. Årsaken til redusert hastighet ligger mest sannsynlig i linjekvalitet og støy. Hvis det er dette som er tilfelle så vil du ikke få bedre hastighet hos Ventelo. Mine erfaringer med Bluecom (Ventelo) og NGT er at NGT er langt mere stabil.

Du får kanskje bare vente og heller vurdere mobilt bredbånd om et år eller to. Hastigheten på super3G skal komme opp mot 20Mbit og senere kommer 4G med 100Mbit eller mere.

Lenke til kommentar
Med den hastigheten du har så regner jeg med at du bor langt unna sentralen. Årsaken til redusert hastighet ligger mest sannsynlig i linjekvalitet og støy. Hvis det er dette som er tilfelle så vil du ikke få bedre hastighet hos Ventelo. Mine erfaringer med Bluecom (Ventelo) og NGT er at NGT er langt mere stabil.

Du får kanskje bare vente og heller vurdere mobilt bredbånd om et år eller to. Hastigheten på super3G skal komme opp mot 20Mbit og senere kommer 4G med 100Mbit eller mere.

hmm

Det er IKKE linje avstanden.

Bor midt i oslo, sentralen er 350meter unna... 100% sikker.

Sa forresten ikke noe om pris forskjellen, den er lik.

Det er linja opp til leiligheten som er dritt. Mye forskjellig kvalitet, men som sagt har den vært svært så stabil det siste året. :)

Huff, men jeg prøver Ventelo litt. Tror nemlig litt av linja er satt av til andre i nærheten her. Vet NextGenTel er flinke til å senke hastigheten når noen i nærheten skal ha internet. Betaler forsåvet for 20Mpbs ned og 1Mbps opp. Koster meg sånn krona under 400 + linjeleie.

Noen flere kommentarer hadde vært fint, før det er for sent å kanselere.

Lenke til kommentar
Ser nå at du oppgir hastigheten i Bytes og ikke bits som jeg trodde da jeg leste posten.

Det betyr vel at du ligger rundt 10Mbit netto mens avstanden indikerer at du burde ha nærmere 20Mbit.

Det er jo ikke farlig å bytte, så du får bare ha lykke til :-)

Hehe, ja jeg brukte riktig betegnelse. b=bit, B=byte, k=kilo, M=mega :)

4G høres jo spennende ut da. Er ikke noe glad i trådløst nett. Har alltid hatt dårlig erfaringen med stabilitet på oppkobling og hastighet. Får sette en liten atenne i vinduskarmen, bør være meget god dekning der.

Vet også at de bygger hus nedi veien her, får se om de en eller annen gang snart oppdaterer nettet her også. Har blitt gjort mange steder nærme her. Fiber er greia :)

Endret av MMDE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...