Gå til innhold

Pro-amerikanske spill

Anbefalte innlegg

Hmm. Mange ting å mene noe om her. Tror jeg tar det punktvis:

- Spill hvor en styrer aliens og blir angrepet av slemme mennesker? Det norskutviklede "Interpose"! Jeg har riktgnok ikke spilt det selv, men jeg tror det er et sånt scrollende shoot them up flyspill. Ganske gammelt.

- Oki, dette er litt på siden, men slash sier "hadde det ikke virket merkelig om amerika hadde benyttet stinger missiles og hatt turbaner og ak47er?". Nå er vel stingerne amerikanskutviklet og produsert, og stort sett brukt av amerikanerne selv. (selv om de ble kjent for å ta ned helikoptere ved sovjets okkupasjon i afghanistan). Det er vel også det at USA blir fremstilt som den eneste faksjonen som har de verdiene de fleste av oss ser på som "gode", dvs de beskytter sivile (yeah right), kjemper for frihet (*host*), og er i det hele tatt mye hyggeligere enn alle de andre faksjonene. Samtidig blir de andre faksjonene latterligjort, demonisert, eller på andre måter fremstilt som "onde" og dårlige. Selv om en velger en av de andre faksjonene, så spiller en med en bevisthet av at det en gjør er "galt", ofte er det nettopp derfor det er så gøy. Dette er med på å gi spillerne en bevisthet av at dette er slik verden er, men bare om de ikke er beviste på denne prosessen (dvs, om de tar inn innholdet i spillet ureflektert), eller om de allerede har holdninger som samsvarer med de som blir presentert.

Propaganda virker best når den forsterker allerede eksisterende holdninger, på mennesker med motstridende holdninger har den ingen eller svært liten effekt. Selv tror jeg at flere amerikansk produserte spill bevist inneholder propaganda, og at andre ikke amerikanske spillprodusenter ofte også kjører med en tydelig proamerikansk holdning, nettopp fordi det store amerikanske markedet ville reagert negativt på det motsatte.

- Selv om forskjellige mennesker påvirkes i forskjellig grad av forskjellige medier er det ekstremt naivt å tro at et moderne menneske i dag ikke påvirkes i det hele tatt. Kjøper du T-skjorter for mer enn 100kr? Hvorfor det? fordi de er fine? Hvorfor tror du du synes de er fine? Hadde du likt dem like godt om fem år eller for fem år siden? Kunne dratt fram mange eksempler her, men jeg gjentar isteden at bare ekstremt naive eller totalt isolerte mennesker kan tro at han/hun ikke påvirkes av reklame.

- Jeg husker ikke hvem som sa det, men noen sa noe om at dataspill bare bør spilles, og at det å analysere dem bare er i veien for opplevelsen. Jeg er uenig. Tvert imot synes jeg en refleksjon rundt spillopplevelsen oftest gjør den bedre. En ting er at en blir oppmerksomme på sånne ting som vi diskuterer her nå, at mange spill viser ekstremt pro amerikanske holdninger, men jeg synes også at en får mer ut av spillet ved å se på forskjellige elementene og vurdere dem, iallefall om spillet er godt. (og med så mange utgivelser vi har i dag er det lite vits i å kaste bort tid på dårlige spill)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samtidig blir de andre faksjonene latterligjort, demonisert, eller på andre måter fremstilt som "onde" og dårlige. Selv om en velger en av de andre faksjonene, så spiller en med en bevisthet av at det en gjør er "galt", ofte er det nettopp derfor det er så gøy.

Yess, takk skal du ha! :yes:

Nam, den satt! Fader at jeg ikke fikk formulert det der sjøl!

Lenke til kommentar
Samtidig blir de andre faksjonene latterligjort, demonisert, eller på andre måter fremstilt som "onde" og dårlige. Selv om en velger en av de andre faksjonene, så spiller en med en bevisthet av at det en gjør er "galt", ofte er det nettopp derfor det er så gøy.

javel ja. slik hadde du ikke sett på det hvis du ikke allerede hadde hatt et standpunkt og en mening. hvis en person hadde levd skjermet fra omverdenen i 20 år, for så å sette seg ned og leve seg inn i (den forsovidt veldig tynne) historien, tror jeg nok at han hadde hatt vansker med å bestemme hvem av faksjonene som hadde mest "rett".

Så når du sitter å spiller GLA, og skal "frigjøre" sivile ved hjelp av selvmordsbomber, så vet du i bakhodet ditt at virkelighetens paraleller til slike situasjoner er onde handlinger. men om du ikke hadde hatt den ballasten du har, hvem vet hvem du ville holdt med?

så i bunn og grunn, det var faktisk det jeg prøvde å poengtere tidligere: pro-amerikanismen foregår ofte kun i hodene våre. for det er masse lettere å høre skumle lyder i huset etter du har sett på skrekkfilm.

hail carmack,

peace out! :D

Lenke til kommentar

javel ja. slik hadde du ikke sett på det hvis du ikke allerede hadde hatt et standpunkt og en mening. hvis en person hadde levd skjermet fra omverdenen i 20 år, for så å sette seg ned og leve seg inn i (den forsovidt veldig tynne) historien, tror jeg nok at han hadde hatt vansker med å bestemme hvem av faksjonene som hadde mest "rett".  

Så når du sitter å spiller GLA, og skal "frigjøre" sivile ved hjelp av selvmordsbomber, så vet du i bakhodet ditt at virkelighetens paraleller til slike situasjoner er onde handlinger. men om du ikke hadde hatt den ballasten du har, hvem vet hvem du ville holdt med?  

så i bunn og grunn, det var faktisk det jeg prøvde å poengtere tidligere: pro-amerikanismen foregår ofte kun i hodene våre. for det er masse lettere å høre skumle lyder i huset etter du har sett på skrekkfilm.

hail carmack,

peace out! :D

Vel, for å ta eksemplene dine: Nei.

Jeg sier ikke at oppfatningene mine ikke er preget av holdningene jeg har, slik vil det alltid være. Poenget mitt var likevel at om vi har noen felles "ikke kulturelt avhengige" oppfatninger av hva som er "godt", (frihet, respekt for sivile liv, blablabla (ikke at jeg påstår at disse nødvendigvis er slike almenngyldige verdier..)), så er disse stort sett verdier som USA utstyres med i disse spillene. Eksemplet med selvmordsbombere er ikke ideelt for å illustrere eksemplet ditt, for selv om de stort sett rammer sivile, noe de fleste av oss misliker, så er de eksempler på en desperat kamp mot en totalt overlegen undertrykker.

Jeg synes uansett det er langt værre å drepe sivile med ett kamphelikopter enn å ofre livet sitt for å oppnå det samme (selv om begge deler selvsagt er forkastelig, så har i det minste sistnevnte en pris til voldsutøveren selv).

Pro amerikanske holdninger er altså slett ikke bare i hodene på oss "liberale", "venstrevridde", eller "lyserosa bamsebjørner", men er ett konkret trekk ved flere dataspill, og er lettere for oss å oppddage ettersom holdninger som krasjer med dine egne er langt lettere å legge merke til (men holdninger du er enige i letter påvirker deg (til å styrke din resulosjon eller til å gjøre ditt ståsted mer ekstremt). (CNN propaganda har altså ofte motsatt virkning på feite dumme høyrevridde texanere og høyt utdannede, sunne, venstreradikale franskmenn.)

Lenke til kommentar

Når det gjelder hvorvidt generelle spill har en pro-amerikansk mentalitet, er jeg 100% enig. Det har pågått IHVERTFALL siden C&C, som vel handlet om USA vs Russland, og det kom et par (5?) år etter den kalde krigen. Her kan vi se noe av det samme igjen, for eksempel Delta Force: Task Force Dagger. Det ble sluppet ikke så lenge etter 11. sept 2001, og var basert i Afghanistan, og det handlet om å drepe arabere/terrorister.

Men jeg trenger vel egentlig ikke si noe, Jellyfisk sier det egentlig mer enn godt nok 8)

Lenke til kommentar

Hadde vært gøy med en Russisk versjon av MOHAA, det var jo Russerne som sto bak de fleste og største/verste kampene.

Er ikke BF42 svensk? Hvilke sider kjemper man for der? Har litt lyst til å prøve det spillet. :)

Man kan spille tysker, brite, russer, amerikaner, japaner, og med Road

to Rome kan man også spille italiener og franskmann.

(Synd at det ikke er mulig å spiller briter mot japanere..)

Ja, at russerne deltok i de mest blodige kampene skyldes kun Stalins inkompetente "heltestrategi". Tyskerne var russerne overlegne når det gjaldt våpen og strategi og planlegging.

...Man må hele tiden beine som skitt mot fienden, du får selvfølgelig ikke lov til å bøye deg ned eller stanse (da blir du skutt i ryggen av dine egne).

At russerne var del i de blodigste slagene skyldes nok mer at tyskerne konsentrerte mer enn 4/5-deler av ressursene og mannskapet sitt på østfronten.

...Og det er jo LITT vanskelig for russerne å bli skutt i ryggen av sine egne når det bare var han som var fremst som hadde skytevåpen :roll:

Lenke til kommentar

Japp, vi hørte jo alle i historietimene om russerne som ventet på at sidemann skulle bli skutt for at de skulle kunne plukke opp bajonetten hans...

Jeg har kjøpt BF42 selv nå, så jeg skjønner tegninga litt bedre... hvilken nasjon kommer ann på hvilket brett en spiller på...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...