Gå til innhold

Pro-amerikanske spill

Anbefalte innlegg

Heia Cappo!!!

Her er en tråd med mennesker som har som hobby (og levebrød?) å tilbringe timesvis hver uke med å virtuelt skyte, slakte, kanskje torturere og lemleste andre mennesker og vesener. For deretter å forarges i større eller mindre grad over at spillene er pro-amerikanske. Hallo?

Produsentene lager det folket vil ha. Så langt har ingen bedt om spill der man er araber som skal skyte amerikanere eller jøder, ihvertfall har de ikke hatt gjennomslagskraft. Folk vil spille mer eller mindre hjernedøde spill (meg selv undertegnet) der man spiller en eller annen helt - gjerne en amerikaner!! Uten å analysere ihjel konseptet.

Det som slår meg er at denne posten heller burde vært viet vår forkjærlighet for ultravoldelige spill, og det moralsk forkastelige, "altfor uintelligente" (sitat en eller annen) og "kvalme" ved dette.

Synes det er festlig å pepre somaliske "technicals" med maskinkanon jeg, gjerne fra et amerikansk Black Hawk. Analyze That!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jonah Hex? Er ikke det han cowboy fyren som har gjenngrodd øye eller en slags sak som har grodd over? Han er jo kul da. Savner han. :D

Men han het kanskje Jonathan Hex eller noe? Er jeg inne på noe her?

Hvis et spill er bra så er det jo fanken meg det samme om det kommer fra Electronic Arts, Blizzard eller Saddams Public Relations Group da.

Personelig liker jeg alle typer spill, og de gangene jeg tenker når jeg spiller er relatert til puzzels som må løses.

Special Forces er jo bare en ikke-amerikansk utgave av America's Army da. :p

Slutt å analyser sånne fiktive ting som spill og filmer. Men det er tydelig at dere blir påvirket. Kanskje ikke i den rettning USA hadde ønsket, men dere blir påvirket. Meg derimot er helt nøytral og lar meg ikke påvirke fordi jeg gidder ikke å tenke over eventuelle skjulte meninger i alle spilla jeg spiller.

Lenke til kommentar

Se der ja; en som kan sin tegneseriehistorie. Jonah var en enkel j.... som lot sine våpen tale for seg, slik man gjerne gjør når man setter seg ned foran et FPS - uten å stille eksistensielle spørsmål.

En Hizbollah-utgave av FPS? Jo, dersom man vil identifisere seg med sin spill-karakter og har USA-antipatier vil nok det være midt i blinken, jeg for min egen del setter andre kriterier. Heraldo har rett i en ting; det er store huller i min kunnskap om verdens spillutgivelser. Men så er jeg en enkel j..... da!

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli lei av at dere misforstår meninga med topicen. Jeg bare lurte på om det var noen som hadde lagt merke til det samme som meg; at mange spill har/skaper en pro-amerikansk holdning. Jeg burde vel forutsett det, men poenget var ikke å rakke ned på disse eller å prakke mine meninger på andre. Ser jo nå at jeg ikke har så mye mer å bidra med, så denne diskusjonen får vel få gå sin gang, om enn rundt andre deler av temaet.

Men jeg lurer fortsatt på det med når dette begynte. Noen glupe svar?

Hvor langt klarer man egentlig å spore denne holdningen til amerikansk krigføring i spill? (Hvis dere ikke har noe saklig svar, vær så vennlige å holde det for dere selv, takk.)  

Jeg legger ut et bud med Delta Force. Tror det kom i 1998 eller så.

Lenke til kommentar

Og her er sakens kjerne for meg: Spill som sprer en pro-amerikansk holdning forutsetter at mottakeren er mottakelig og påvirkelig. Dersom man lar seg påvirke i den retning er jeg redd for at man lar seg påvirke på andre måter også, som ikke krever noen slags indre politisk diskusjon: Man tar med seg spillets action ut på gata og sniper ned lærerrommet på en ungdomsskole.

Lar man seg påvirke politisk/holdningsmessig av et dataspill, er man definitivt i pzyko-gruppa, der politisk dreining er det minst bekymringsverdige!

Lenke til kommentar
Og her er sakens kjerne for meg: Spill som sprer en pro-amerikansk holdning forutsetter at mottakeren er mottakelig og påvirkelig. Dersom man lar seg påvirke i den retning er jeg redd for at man lar seg påvirke på andre måter også, som ikke krever noen slags indre politisk diskusjon: Man tar med seg spillets action ut på gata og sniper ned lærerrommet på en ungdomsskole.

Lar man seg påvirke politisk/holdningsmessig av et dataspill, er man definitivt i pzyko-gruppa, der politisk dreining er det minst bekymringsverdige!

Vi trenger ikke å gå lenger enn til media generelt (fx. TV/aviser/etc, etc.) for å finne observasjoner på (uavklarte?) sammenhenger mellom adferd og mediapåvirkning.

_Bevisstgjøring_ (uttrykket "eksistensiell analyse" og lignende blir som å skyte spurv med kanon her) omkring mulige sammenhenger mellom media og adferd, bidrar til oversikt og kontroll over egen påvirkning av medias rolle.

Forestillingen om det "upåvirkede individ" er utopisk eller uttrykk for ønsketekning, fordi flere tiår med eksperimentelle erfaringer innen fx. kognitiv psykologi gang på gang har vist at selv minimal mediapåvirkning som regel viser seg i aderd. Et kjent fenomen er subliminal persepsjon.

Prinsipielt tror jeg at de samme betraktningene gjelder dataspill :)

Lenke til kommentar
...at mange spill har/skaper en pro-amerikansk holdning

Det kommer vel av at de fleste slike spill lages i USA, og at man i de fleste land vel gjerne framhever seg og sitt/sine (patriotisme), og amerikanerne er vel ikke akkurat kjent for å holde igjen på det området....

Og patriotismen til amerikanerne gjør at de ofte (eller alltid?) bare vil "vite av" ting som "passer med patriotismen" (hvis det da ikke er penger å tjene), altså amerikanske helter o.l. Siden de fleste slike spill jo lages i USA, har ikke vi andre så mange andre muligheter enn å godta det vi får servert...

Battlefield 1942 er vel kanskje ett unntak. Selv om det er utgitt av EA, er det utviklet av europeere (svensker). Der kan man velge hvilken side man vil spille for, aksemaktene eller de allierte, og selv om amerikanerne jo er med (de spilte jo tross alt en stor rolle under WW2) er de ikke framhevet på noen spesiell måte i spillet i forhold til de andre nasjonene. All tale i spillet er t.o.m. default på språket til den nasjonen man spiller som.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer fortsatt på det med når dette begynte. Noen glupe svar?
Hvor langt klarer man egentlig å spore denne holdningen til amerikansk krigføring i spill? (Hvis dere ikke har noe saklig svar, vær så vennlige å holde det for dere selv, takk.)  

Jeg legger ut et bud med Delta Force. Tror det kom i 1998 eller så.

Siden det første krigspillet kom ut. Sikkert 1970-tallet en gang.

Lenke til kommentar

Jeg mener at denne diskusjonen har mistet den røde tråden som den begynnte med. :evil: Synd fordi det var et bra emne, jeg har lurt på det samme.

Ja, jeg er enig, pro-amerikaniserte spill gis ut hele tiden, og det virker som om EA i CC Generals har sett inn i fremtiden og til krigen i Irak. Men ser men på filmverdenen er den også veldig patriotisk. Så det er ikke bare spill-verdenen som er på "feil" spor.

Til Cappo:

Du blir ikke påvirket av reklame, propaganda eller markedsføring. TULL! Alle blir påvirket, ikke snakk om noe annet, du foretrekker sikkert Cola foran Pepsi eller omvendt, fordi det ene smaker "bedre" enn det andre, hvorfor? Markedsføring. Hvorfor går du heller i "DENNE" butikken i stede for "DEN DER BORTE?" Markedsføring. INGEN kan klare å holde seg nøytrale i den reklameverdenen som vi lever i, (m.m. du lever fullstendig tilbaketrukket på en øde øy da!) Respekter heller at folk har meninger. Det virker som om du er like opplyst som en pingvin. :grumpy:

Lenke til kommentar
Til Cappo:

Du blir ikke påvirket av reklame, propaganda eller markedsføring. TULL! Alle blir påvirket, ikke snakk om noe annet, du foretrekker sikkert Cola foran Pepsi eller omvendt, fordi det ene smaker "bedre" enn det andre, hvorfor? Markedsføring. Hvorfor går du heller i "DENNE" butikken i stede for "DEN DER BORTE?" Markedsføring. INGEN kan klare å holde seg nøytrale i den reklameverdenen som vi lever i, (m.m. du lever fullstendig tilbaketrukket på en øde øy da!) Respekter heller at folk har meninger. Det virker som om du er like opplyst som en pingvin. :grumpy:

Skjønner det er vanskelig for DEG å fatte at jeg ikke blir det. Jeg drikker like gjerne Pepsi som Cola. Same shit anyway! Jeg besøker bare butikker som har det jeg syns er intressant. Ting som data, tele, tegneserier, etc.

Så nei. Jeg er ikke påvirket samme hvor ufattelig det høres ut for deg. Så bare deal with it først som sist! Jeg respekterer andre meninger. Jeg respekterer at noen liker damer, mens andre menn. At noen liker Cola, mens andre liker Pepsi. Noen AMD andre Intel. Så kom ikke her å snakk om fordommer til meg din nisse! For du er trangsynt og nekter å tro at jeg ikke lar meg påvirke. :p

For the record, så finnes det ikke noe bedre enn pupper og lår. :D

Lenke til kommentar
Og kan du forklare dette?

nVidia fanboy 4evah!

:lol:

Så inn i skauen godt poeng! :D

Seriøst, Cappo, du bør ta en titt på medievanene dine.

Hoho. Hvorfor skulle jeg det det? Jeg har nVidia grafikk kort fordi det er det jeg har hatt nest erfaring med. Etter Matrox såklart. :D

Jeg er nVidia fanboy fordi jeg syns nVidia produserer bra grafikk kort. Bortsett fra Geforce FX. Den suger villt! Men ATI derimot. Damn! De lager fa3n meg enda bedre grafikk kort. Og hvis du ser siggen min så ser du at jeg har heller ikke det nyeste og beste fra nVidia. Har heller ingen planer om å kjøpe nytt før tidligst NV35. Kommer ann på hvor bra det blir i forhold til ATI R350. Har sett Radeon 9700 Pro i aksjon og jeg er ikke annet enn imponert. Så gjennomført bra grafikk kort kan nVidia se langt etter. Kanskje litt svake på driver siden, men fortsatt bedre enn nVidia.

Men så er det pes å bytte til ATI grafikk kort. For da må jeg formatere for å få vekk nVidia driver dritten for at alt skal fungere best mulig. Og det er så kjipt å måtte installere ALT på nytt igjen. :(

Men jeg kjøper ikke nytt nVidia kort med annet de for skikk på sakene sine. Hvis ikke så blir jeg nødt til å konvertere til ATInismen.

Og kan du si meg HVORFOR jeg skal ta en titt på medievanene mine?

Lenke til kommentar

En ting: Du trenger langtifra å installere allt på nytt, (om du har

XP da,) bare windows og drivere.

Jeg spør igjen, du har sikkert gått/går på vgs. hvorfor valgte du den linja som du valgte, evt. hvilken jobb skal du ut i/ er ute i?

Lenke til kommentar

nå styrer dere veldig av her..

det ingen tenker over er at all denne anti-amerikanismen og fokus på pro amerikanske spill fåregår en god del inne i hodene deres. og kom ikke her å si at det er 100% upåvirket av den pågående konflikten i irak.

for å ta c&c generals som eksempel, er det ingen av dere som har fått med dere at dere kan velge side? og spiller det noen rolle at amerika har pompøs heltemusikk? når GLA blåser amerikanerne til helheimen i enden av et skirmish, vil jo bare den (påståtte) amerikanske overlegenheten være et hån mot amerika. og hvis våpnene i spillet skal nevnes, ta en titt på historien vår.. Og hvis det skal trekkes paralleller til real life, så har faksjoner som gla tidligere brukt anthrax og scuds. sånn er det bare. (hadde det ikke virket merkelig om amerika hadde benyttet stinger missiles og hatt turbaner og ak47er?) og C&C generals setter ikke griller i hodet på deg om hvorvidt amerika er den "gode" eller ei.. det er helt opp til den enkelte spiller.

og en mulig annen grunn til at de fleste krigsspill tar utgangspunkt i amerikas side: Spillutviklerne er amerikanske. det er masse lettere å drive research om sin egen "side", og den informasjonen de får om andre får de til en viss grad fra amerikanske medier som alle har et mer eller mindre amerikansk perspektiv på ting. og jeg vil tro at hvis valget stod om å lage:

* et 100% objektivt spill med dårlig dokumentasjon om de forskellige partene.

eller:

* et spill med bunnsolide kunnskaper om ene siden, der den andre parten er litt mer diffus og stereotyp.

så ville jeg valgt å lage alternativ 2. av den enkle grunn at det ville rett og slett blitt mer gjennomført.

men til slutt kommer dagens gladnyhet til dere kvervulanter der ute. det finnes en spillsjanger som er blottet for amerikanisme. nemlig fantasy. spill det noen uker og la blodtrykket synke litt. :D

this is slash, signing off - my fingers hurt from execcive typing.

hail carmack,

peace out! :D

Lenke til kommentar
Cappo lær deg litt historie Nvidia er en gjeng med soperunger, uheldigvis lage de gode produkter også.

Det er akkurat sånne holdninger jeg ikke har.

nVidia og ATI folka kan være transvestitter, homser eller buddister for alt jeg bryr meg så lenge slutt produktet deres er bra. Er det ikke det, vel synd for dem. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...