JoeDohn Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Er det flere enn meg som irriterer seg over alle de pro-amerikanske spilla som kommer ut, og som har kommet ut? Dette kan selvfølgelig spores til den pågående krigen i Irak, men jeg har grubla over dette en god stund nå... Hvorfor er "alle" spill som omfatter krig pro-amerikanske? Ta for eksempel C&C Generals, bruk det gjerne som et kroneksempel; - USA er de som er overlegne i teknikk og de som ene og alene kjemper for fred og rettferdighet, våpnene de bruker er tanks, rifler, flashbangs, Tomahawk-raketter og diverse fly utstyrt med missiler og bomber. Mottoet kan se ut til å være "så lenge vi dreper for rettferdighet gjør det ingenting". - Kina er de som er overlegne i mantall og som kjemper for fellesskapet, våpnene de bruker er napalm, mitraljøser og atomvåpen av diverse format. Mottoet kan se ut til å være "så lenge vi dreper flere enn vi mister gjør det ingenting". - GLA (i mine øyne Irak/Afghanistan) er de som ikke skyr noen midler for å lage kaos og fordervelse. Våpnene er kalasjnikover, SCUD-missiler, miltbrann og andre kjemikalier, i tillegg til at de bruker selvmordsbombere. Mottoet kan se ut til å være "så lenge vi dreper gjør det ingenting". Dette blir liksom litt merkelig for meg, USA blir de snille, Kina blir de gale, og GLA blir de onde. C&CG er derimot ikke det eneste spillet som går ut på å være amerikansk frihetsforkjemper. Forgjengerne RA og RA2 er jo av samme ulla, FPSer som Delta Force, Rainbow Six (okaj, de er internasjonale, men allikevel), Soldier of Fortune, Half-Life OpFor og sist men ikke minst Americas Army er også spill som i mine øyne faller inn under dette. (legg gjerne til i lista...) Spillerne derimot, ser ut til å benytte enhver sjanse til å gripe til våpen MOT amerikanerne, og da i form av multiplayer. Veldig ofte i modifikasjoner av spill. Burde ikke de som lager spill til oss gamere snart ta et hint, eller kanskje alle disse spillene egentlig er amerikansk propaganda, eller kanskje vi gamere bare skal begynne å boikotte de mest ekstreme tilfellene? Igjen vil jeg få minne om at dette ikke har så mye med krigen i Irak å gjøre, jeg er bare så lei av alt "we're the police of the world"-pjattet... Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Bare vent, snart kommer det spill hvor USA blir the bad guys :wink: Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Jeg vil vel mene at Half-Life i seg selv ikke kvalifiseres til å kalles et pro USA spill. Nevn ett eksempel fra HL. Lenke til kommentar
Zardoz Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Jeg vil vel mene at Half-Life i seg selv ikke kvalifiseres til å kalles et pro USA spill. Nevn ett eksempel fra HL. tror Jay|-|eM siktet til HL Opposing Force... Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Bare vent, snart kommer det spill hvor USA blir the bad guys :wink: Hvilke spill da? Jeg er absolutt enig med Jay|-|eM, og det er nærmest kvalmende å sitte og høre på hvor snille og greie amerikanerne er mens alle andre er onde og vil bare drepe og lemleste uskyldige amerikanere. Jeg synes Westwood skulle legge mer vekt på historien i Generals - hvorfor vil GLA kvitte seg med USA? Hvorfor hjelper Kina til? Jeg måtte nesten le da jeg hørte et GLA-medlem rope "For the cause!"...hva er så den? Det blir så altfor uintelligent. Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Bare vent, snart kommer det spill hvor USA blir the bad guys :wink: Jeg gleder meg til den dagen kommer... Men jeg må ærlig innrømme at jeg tviler sterkt på at det blir i nær fremtid, synes heller at det akkurat nå kan virke som om denne trenden er på en topp, med aktuelle spill som Generals, Raven Shield (etter min mening amerikanisert), og liknende... Hvis jeg ikke har bomma helt så er det også et spill ute som lar deg være amerikansk soldat i Vietnam-konflikten? Det synes jeg er litt kvalmt... :-? Og ja, det var Opposing Force jeg sikta til, "vær amerikansk soldat og jakt ned de slemme forskerne og redd verden fra trusler fra rommet"... Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Problemet er vel at de aller fleste spill kommer fra USA... Skulle Irakerne satt seg ned og lagd et spill ville det nok blitt ganske annerledes Hadde vært gøy å prøvd det spillet... Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Problemet er vel at de aller fleste spill kommer fra USA... Skulle Irakerne satt seg ned og lagd et spill ville det nok blitt ganske annerledes Hadde vært gøy å prøvd det spillet... Hehe, ja, rimelig godt poeng...:smile: Men jeg trodde jeg nevnte det i den første tråden? Jaja, vet jeg tenkte på det, i alle fall. Det er en ganske stor del av problemstillinga. Og akkurat America's Army er jo litt spesielt, siden det faktisk ER propaganda for den amerikanske hæren. Jeg skal i alle fall ikke laste det ned, selv om tanken har streifa meg før (bare for å se om det var så bra som folk sa). Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Det er sykt at spillprodusenter lager slike spill egentlig, hvertfall det med at de har selvmords bombere og kjemiske våpen som miltbrann i spillene sine! Disse tingene er jo også ganske aktuelle i disse dager... Trur ikke at jeg noen gang kommer til å spille sånne spill eller "glede" meg over dem.... Da er det bedre med blind voll og narkotika i spilla ;D Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Hehe, ja, rimelig godt poeng...:smile: Men jeg trodde jeg nevnte det i den første tråden? Jaja, vet jeg tenkte på det, i alle fall. Det er en ganske stor del av problemstillinga. Og akkurat America's Army er jo litt spesielt, siden det faktisk ER propaganda for den amerikanske hæren. Jeg skal i alle fall ikke laste det ned, selv om tanken har streifa meg før (bare for å se om det var så bra som folk sa). Unnskyld meg.. Går du i ekstremt trange ola-bukser og roper stygge ord mot "snuten"? Det du skrev der var bare helt IDIOTISK.. Hvorfor i huleste skulle man ikke laste americas army? Sier man da at "ja jeg er USA fan og jess håper de invaderer hele verden". At du kaller spillet "propaganda for den amerikanske hæren" er jo et helt forgjeves utsagn. Det er ment som et rekrutteringsverktøy på samme måte som forsvaret her hjemme gir ut brosjyrer på ungdomsskolen. Hvis du tror du statuerer et eksempel ved å ikke laste ned americas army gjør du et like sterkt inntrykk som flott norsk ungdom som var "levende skjold" helt til krigen startet. Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Hmm, vet ikke om du har spilt C&C Generals, hr. Bjaa, men hvis du ikke har det så kan jeg opplyse deg om at det er så mange elementer der fra det som foregår i Irak idag og det som skjedde i Statene for halvannet år sida, at en kunne begynne å lure på om EA har sponset den krigen som pågår nå... 3-4 uker før krigen brøt ut var som kjent Nord-Korea ute og viftet med sitt nylig gjenoppstartede atomvåpenprogram. Skal jeg nå begynne å trekke paralleller til C&CG må man kunne sammenlikne USA med seg selv som "verdenspolitiet", Kina i spillet med Nord-Korea og denne Global Liberation Army med Irak og Afghanistan. Okaj, nå begynner jeg å trekke dette over i en politisk tone - samtidig som jeg blander med egne synspunkter, så jeg stopper der, men det er veldig merkelig hvor mye det er der som stemmer... Som nevnt; SCUD-raketter, miltbrann, biokjemisk krigføring, selvmordsaksjonister, amerikanske bombere, Tomahawk krysser-raketter, Paladin-artilleri, Patriot luftvern og så videre og så videre... Får jeg også ta med at det første oppdraget til amerikanerne går inn i "Siege of Bhagdad: Day 3"? Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Unnskyld meg.. Går du i ekstremt trange ola-bukser og roper stygge ord mot "snuten"? Det du skrev der var bare helt IDIOTISK.. Hvorfor i huleste skulle man ikke laste americas army? Sier man da at "ja jeg er USA fan og jess håper de invaderer hele verden". Hehe, jeg skjønner poenget ditt, må jeg få ta med at dette er et personlig standpunkt og at jeg ikke oppfordrer andre til å følge mitt eksempel... Og nei, jeg er ikke pønker, jeg bare henger med de... 8) Men jeg står fortsatt på mitt om at AA er propaganda, dette skriver du jo under på selv ved å si at Det er ment som et rekrutteringsverktøy på samme måte som forsvaret her hjemme gir ut brosjyrer på ungdomsskolen.. Dette er jo i aller høyeste grad propaganda, men ikke nødvendigvis skjult, hvis det var det du tenkte på. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Propaganda, alså utbredelse av tro eller lære, er ikke hva jeg forbinder med spillet AA akkurat. Når jeg tenker etter så hadde brosjyrene til Forsvaret elementer av det så det må jeg vel trekke tibake. Sitat fra americasarmy.com: A thrilling first-person action game. Become a member of the world's premier land force; trained and equipped to achieve decisive victory anywhere. Earn the right to call yourself a Soldier, letting the enemies of freedom know that America's Army has arrived. Make a difference in the world-and in yourself-as you join thousands online, neutralizing threats wherever they arise. Honor and integrity will forge your character; bravery and firepower will prove your readiness in any situation. Teamwork. Respect. Action. The adventure starts here! *brekker seg i vanry Ok dette hadde jeg ikke sett før nå. Men man får ikke servert slik vås inne i selve spillet heldigvis. Tanken med å ikke spille AA fordi det er sponsa av den amerikanske hæren tenkte jeg også, vurderte det i hele.. 0,2 sek før jeg kasta den Lenke til kommentar
doofus Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Er typisk det ja, Ser man på spill som MOHAA osv. handler det bare om Amerikaske soldater. Amerikansk soldat i Trondheim under 2 verdenskrig? Ikke F. Ser man på spill som Battlefield 1942 får du litt bedre syn av hva det handlet om. Dette spillet er selvsagt ikke Amerikansk. Hadde vært gøy med en Russisk versjon av MOHAA, det var jo Russerne som sto bak de fleste og største/verste kampene. Doof Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Hadde vært gøy med en Russisk versjon av MOHAA, det var jo Russerne som sto bak de fleste og største/verste kampene. Hmm, godt poeng... Men igjen så blir det vel slik at amerikanerne bare lager historiske spill så fremt det får fram "bragder" i deres historie. (Nei, jeg kaller ikke Vietnam en bragd.) Er ikke BF42 svensk? Hvilke sider kjemper man for der? Har litt lyst til å prøve det spillet. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Er ikke BF42 svensk? Hvilke sider kjemper man for der? Har litt lyst til å prøve det spillet. USA og Tyskland. Hvor USA har de beste tanksene, våpna basene, etc. Jeg syns du trekker det litt vel lagt her i din "analyse" av Generals. Kina er uten tvil den beste faksjonen å være. Ingenting slår de kjempe tanksene med gattling guns og propoganda tower. Og atombomba er jo konge! Så du mener da at i den orginale Command & Conquer så er deg USA (GDI) mot Russland (NOD)? Så Counter-Strike er egentlig USA (CT) mot midtøsten landa (T)? Så du mener faktisk det at alle snille i spill som omhandler snill og slemme,at de snille alltid er USA mens de slemme alltid er midtøsten land? Og i Mafia er de slemme mafiosos russere, etc. mens de snille mafiosos er amerikanere? Å ja, holdt på å glemme at de characters du spiller i Diablo II er USA mens alle demonene er midtøsten land. Fryktelig mye Pro-amerika det er i alle typer spill for tiden altså. Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 At hvem trakk det for langt? :-? Jeg spiller Generals, det vedgår jeg gjerne, og jeg synes vel at du ikke er helt på jordet når du sier at Kina har mye bra. Men dette hadde vel egentlig ikke så mye å gjøre i den noenlunde seriøse diskusjonen jeg prøver å føre her nå? Og nå du begynner å trekke inn C&C, Mafia og til og med Diablo, så skjønner jeg at du ikke har så mye å tilføye her. Hadde håpa at du skjønte på tonen her at det var en smule seriøst ment, så jeg blir litt skuffa når du feilvurderer meg slik. -edit; skriveleif Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 I C&C Generals er også bakgrunnsmusikken en effekt som får amerikanerne til å fremstå som helter med mektig pompøs musikk, mens GLA og Kina har henholdsvis spinkel "ørkenmusikk" og det jeg husker som kinesisk minigitar eller hva det er. Selv trives jeg med GLA Lenke til kommentar
JoeDohn Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 I C&C Generals er også bakgrunnsmusikken en effekt som får amerikanerne til å fremstå som helter med mektig pompøs musikk, mens GLA og Kina har henholdsvis spinkel "ørkenmusikk" og det jeg husker som kinesisk minigitar eller hva det er. Selv trives jeg med GLA Åja! Husker at jeg stussa på det nå. Musikken til USA er DEN mest ekstreme "her-kommer-vi-og-redder-verden"-musikken, da! Men den skaper stemnning i spillet, det skal den ha... Liker GLA ganske mye på grunn av at de er så billige og mobile. Og så har de den beste unique-enheten, Jarmen Kell + Rebel-ambush er jo kjempeøy! Men dette ble litt offtopic, sorry. Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hadde håpa at du skjønte på tonen her at det var en smule seriøst ment, så jeg blir litt skuffa når du feilvurderer meg slik. Poenget er at hvis du vil, så ser du. For min del gir jeg fa3n i om det er amerikanere som blir hellige gjordt eller blir slakta ned. Et spill er et spill. Jeg spiller det og lar meg underholde. Men der stopper det også. Jeg tenker ikke på om hovedpersonen jeg spiller er fra USA eller om de jeg plaffer ned er fra midtøsten. Så hvis spilla er laget slik med overlegg for at folk skal like USA mer, så fungerer det hvertfall ikke på meg fordi jeg ikke gidder å bry meg med å legge merke til sånt. Men nå har jo propoganda og reklame generelt ingen effekt på meg overhodet. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå