albester Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Ja, lurer da på å bygge meg en HTPC, dette er vel litt på grunn av at jeg vil få litt bedre plass i stua, og andre ting. Altså det jeg har sett for meg er et htpc kabinett i tv reolen (har en sharp 46 toms 1080p lcd tv), med kabler opp til tven (hdmi) samt en kabel bort til pc bordet mitt, med dvi tilkobling til min 22toms skjerm der. Dette vil la meg kunne fjerne hele kontormøbelementet mitt, så stuen blir litt mer som en stue Det jeg har i pcen min nå, er følgende : hk: Intel BADAXE2 ram: 4gb cpu: core 2 duo 2.4ghz lyd: audigy 4 cd/dvd: nec et eller annet hdd: 1 stk raptor 150 gb sata, 2 stk 500 gb sata vifte: zalmann et eller annet (slik som ikke blåser ned på cpu, men på høgkant) har ikke navnet på den her nå, men uansett. psu: 450watt grafikk: geforce 7600GT er det noe her som ikke vil funke i et htpc kabinett? altså tenker da på ytelsen? For å se hd osv? Bruker en moddet xbox nå som media center, men den støtter ikke HD osv, så er vel derfor jeg lurer litt på htpc nå. Noen som har noen tips angående det jeg har i maskina mi? mvh AB Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Yteslesmessig er dette mer en godt nok. Det kan dog hende et nyere skjermkort (nVidia 9-serie eller ATi 4-serie) kan være en grei oppdatering (selv om det evt. er "svakere"). Lenke til kommentar
albester Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 men er det noe annet man bør ha i tillegg ? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) men er det noe annet man bør ha i tillegg ? Eneste jeg kommer på i farta er en brent cd med ubuntu 8.04.1 LTS og så laste ned XBMC som forklart i denne guiden. Såklart, enda mere strømlinjeformet kan du få oppsettet om du kjøper en WMCE usb remote. Foreløpig klarer ikke XBMC å nyttigjøre seg av GPU-krefter, så all dekoding blir gjort brute-force av CPU. Sånn sett kan du teste hva du klarer med den prosessoren du har, og så evt. vurdere litt overklokking. DrE Endret 5. november 2008 av DrErling Lenke til kommentar
albester Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Kanskje slenge med et spørsmål til her som jeg plutselig kom på. Dersom man har et skjermkort med dvi, så har man vel en overgang til hdmi vil jeg tro. MEN hvordan er det med lyden? Skjermkortet sender vel ikke ut lyd, samme om det er dvi eller hdmi på kortet? Så hvordan får man lyden over på surround/tv da? må man bruke jackplugg fra lydkortet eller hva? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 ATI sine Radeon HD kort sender lyd ut via DVI-HDMI Hvordan de får det til får du spørre dem om. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 ATI sine Radeon HD kort sender lyd ut via DVI-HDMI Hvordan de får det til får du spørre dem om. Riktignok via "sine egne" medfølgende DVI-HDMI adaptre mener jeg å huske? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Noen skjermkort har integrert HDMI og: http://www.newegg.com/Product/ShowImage.as...rd%20-%20Retail Dog: Positivt tiltak Endret 5. november 2008 av Spragleknas Lenke til kommentar
albester Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 Ser ut som jeg faller for HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5, Turbo, PCI-Express 2.0, 2xDVI/ HDMI/ HDCP ser iallefall ut som god knall på papiret Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Skal du ha det skjermkortet i pcen i første post? Da tror jeg du må skifte strømforsyning. HD4870 er beregnet for kraftig spill pcer, og er ikke akkurat stillegående Lenke til kommentar
albester Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Nja, det ble litt endringer i planen min her. Har funnet ut at det som er mest praktisk for meg er en 24" skjerm på kontorpulten, det kabinettet jeg allerede har, + et bra skjermkort som lar meg se film og spille enten på 24" eller på 46" min. Men hva strømforsyning bør man satse på da tro? Den jeg har er på 471w, er vel kanskje en smule kjipt ja Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 En Corsair VX550W er mer enn bra nok. Lenke til kommentar
albester Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Blaargh baller på seg med kronasjer her nå ser jeg Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Fatter ikke hvorfor du ikke bare kan skaffe deg et rimelig kort i 4-serien eller 9-serien... Lenke til kommentar
albester Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 Nei jeg har da ikke sagt at jeg ikke kan ha hverken det ene eller andre, men syns ikke 2000 spenn for det kortet var så ille. Men dersom det er andre kort som kan overføre lyd via pci-e og hdmi, så tar jeg imot tips. Jeg er ikke noen heftig gamer, men syns det er ok å kunne kjøre nye spill på noe bedre enn 1024 og 10fps. Så lenge jeg kan bruke 24" pc skjerm og 46" lcd tv, og få bra ytelser på spill og film på disse, så er jeg fornøyd Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Du har både 4830 og 4850 som også overfører lyd via HDMI. Lenke til kommentar
albester Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 men er det stor forskjell i ytelse? til mitt bruk? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 De klarer begge å spille av HD materiale, vis det er det du tenker på? Lenke til kommentar
albester Skrevet 6. november 2008 Forfatter Del Skrevet 6. november 2008 tenker på det jeg skrev oppi her, hd, spille i ny og ne uten å måtte bruke 1024 i oppløsing og 10 fps Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå