Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Overvekt. trenger tips og råd

Gjest crabbe_calle

Anbefalte innlegg

Gjest crabbe_calle

Hei alle.

Håpper jeg har lagt denne på rett plass. vis ikke så bare til og flytte den.

The case;

Jeg sliter veldig med overvekt som jeg ikke klarer og bli kvitt. Jeg gutt på snart 20, e 180h ca og veie i overkant av 130kg. for dei som er raske på matten finner lett hva bmi`en er.

Tar litt back grund story også med jeg.

Det hører jo litt med at jeg alltid har vært litt stor. 5,5kg ved fødsel og som 13åring var jeg 175 og 80kg. Ikke verst det :D hehe Og veldig trent. var treningsnarkoman i endel år. Da fikk jeg beskjed av min lege og kutte ut treningen. Noe jeg gjorde. i 1-2år. kost holdet ble helt forferdelig. bare fastfood og denslags

Nå er det ca 3-4 år siden jeg sluttet med så intenstrening som jeg gjorde da. Nå går jeg masse turer. ca 6km per dag. sykler annen vær dag. og tar litt styrke trening en gang i uken.

jeg har lagt om kostholdet helt (klare ikke og legge fra meg colaen samme hva jeg gjør, får abstinenser vis jeg ikke drikker det en dag).

Men uansett hvor mye jeg prøver så går jeg ikke ned i vekt. Jeg er også mye mer sjuk enn hva jeg var før. Dette har medført at jeg har tatt masse blodprøver for og sjekke om det er noe gale der. Men ingen finner ut noen ting.

jeg har tenkt på oprasjon, men det blir fordyrt.

Så nå er jeg så desperat at jeg faktisk spør på et forum.

Men er det noen som har tips, råd, personlige erfaringer de vil dele med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regn ut din BMR (google det) og tell kalorier på det du eter. Høres ut som du er aktiv nok, så tipper det er kostholdet det er noe feil med. Du f.eks starte med å drikke cola zero/light istedet for vanlig cola.

Det hele bunner opp i kcal inn vs kcal ut. Få i deg mindre enn du forbrenner og vekta vil gå ned, helt garantert.

Lenke til kommentar
Gjest Crabbe_calle

Nå har jeg kjørt et kostholds program siste 3-5mnd fra legen(idrettslegen) som skal inneholde mindre kcal en hva jeg forbrenner.

En oversikt over hva jeg spiser i løpe av en dag.

Frokost;

2 ruggbrødskiver med fisk (laks,øret, sild, pepper makrell)

Lunsj

2 ruggbrødskiver, en med hvit ost og en med brunost + en gulerot

Middag;

1 fatt med middag. (fisk, kjøtt og grønt i en fin mix)

kveld;

1 skive med sylte tøy

Mellom måltidene går det for det meste i gulerot og eple, gjerne klementiner når dem kommer i hyllene på supern.

og en halv liter cola

lett brus er faktisk mer skadligt for kroppen en vanligt brus

Lenke til kommentar

Hvis du trener så mye som du sier og spiser det du sier så ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle bli kvitt det ekstra fettet ditt.

Du kan jo selvsagt kutte ut brusen, drikk vann/melk istedenfor. Det er ikke vanskelig å slutte bare du vil, drakk mye cola før, men sluttet for rundt 8 år siden, nå synes jeg det meste av brus er stygt, kan derimot drikke litt julebrus når den kommer i hyllene.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Den legen høres ut som en komplett idiot. Det kostholdet der er ikke godt nok for ei lita jente en gang, ihvertfall ikke en fyr på 130kg! Hvis ikke du ligger i starvation-mode deluxe skal jeg spise håret mitt.

Dessuten er det jævla ubalansert.

Idrettslege my ass.

Har du regnet ut BMR'en din?

Lenke til kommentar

Jeg er langt ifra noen ekspert, men det virket som ganske så lite mat.

Jeg spiser vanligvis 4+ brødskiver til frokost og til kvelds og forsyner meg mer enn en gang med midag for å si det sånn.

(PS: Er normal vektig og bruker ca. 1 time per dag på meget lette fysiske aktiviteter som feks. tur med hund osv)

Lenke til kommentar
Gjest Crabbe_calle
Jeg er langt ifra noen ekspert, men det virket som ganske så lite mat.

Jeg spiser vanligvis 4+ brødskiver til frokost og til kvelds og forsyner meg mer enn en gang med midag for å si det sånn.

(PS: Er normal vektig og bruker ca. 1 time per dag på meget lette fysiske aktiviteter som feks. tur med hund osv)

Det virker som lite mat ja. Men jeg er faktisk ganske met etter dette. og forblir met til neste måltid

Det er ganske så vanskelig og slutte med brusen. Har prøvd. Men er nede i en halvliter per dag. før var det opp mot to liter per dag. I'm trying hard to stop. And i will make it

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Setter meg heller ned og spiller russisk rulett enn å drikke det pissevannet Cola Zero......selv fangene på Gitmo fortjener bedre......lol *sarkasme*

Drikker alltid noe med sukker......er det ikke brus så blir det saft.

Lenke til kommentar

En halv liter cola er ca 50g karbohydrat 200 kcal

Bare en halv liter pr dag i 1 år vil gi deg ca 8 kg på kroppen om du utenom spiste det du trenger.

Med andre ord, ikke rør kosten og Bytt brusen til en sukkerfri cola

så har du da allerede 8 kg ned i året og her kan man også gjøre andre endringer i kosten i tillegg.

Om man er colafan og bare må ha cola med sukker hver dag og light/zero er helt bånn så har man jo et problem som man vet er usunt.

Da er eneste løsning å kutte tilsvarende kalorier i kosten som man får i seg fra cola. Så kommer en annen faktor inn , hvor mye glukose leveren kan lagre som er ca 70gram pr dag det er ca 140g sukker ala 1,5L brus

Det er koffeinen du er avhengig av og ikke sukkeret.

Bytt til Zero så er kroppen fornøyd selv om ikke tunga er det.

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjørt et kostholds program siste 3-5mnd fra legen(idrettslegen) som skal inneholde mindre kcal en hva jeg forbrenner.

Har du noen tall på dette? Vet du hvor mange kcal du skal ha per dag? Og veier du maten, regner sammen og teller kalorier på alt du spiser? Hvis ikke, begynn med det. Du burde også ha deg spisedager en dag i uka der du ikke går i kcal underskudd.

lett brus er faktisk mer skadligt for kroppen en vanligt brus

Skadevirkningen av lettbrus er omdiskutert. Og det finnes vel ingen håndfast dokumentasjon på dette per dags dato. Det som er sikkert er at du blir feitere av sukkerholdig brus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trikset er å få kroppen over i fettforbrenningsmodus. Dette kan du oppnå ved å benytte diett-indusert ketose. Dvs at kroppen omdanner kroppsfettet til energi og bruker dette som en energikilde. Nå er det slik at karbohydrater, og særlig de med høy GI (glykemisk indeks) slik som hvitt brød, poteter, ris, pasta osv er værstingene som gjør at kroppen går rett i fettlagringsmodus fordi blodsukkeret blir for høyt. Når du først er i fettlagrinsmodus p.g.a mye insulin i blodet så er det umulig for kroppen å forbrenne fett. Blodsukkeret blir etterhvert lavt, og du vil spise mer karbohydratrik mat som igjen lagrer mer fett. Det hele går altså ofte i en ond sirkel, og man legger på seg eller klarer ikke å få av overføldige kilo.

Det som er viktig hvis du skal igjennom et ketose-løp er å passe på at du får i deg riktig næring i tillegg til at syre/base balansen blir rett. Det er ekstremt lett at denne går mot for mye syre hvis du ikke vet hva du holder på med.

En enkel måte å forsøke ketose som er forsvarlig er å bruke tjenester som f.eks http://www.ketolyse.no/

Hvis du ikke har alvorlige helseproblemer så burde dette være en mulig løsning for deg.

Det som er fint med denne livsstilen er at du spiser god mat, har mye energi og samtidig går jevnt og trutt ned i vekt.

Lenke til kommentar
Trikset er å få kroppen over i fettforbrenningsmodus. Dette kan du oppnå ved å benytte diett-indusert ketose. Dvs at kroppen omdanner kroppsfettet til energi og bruker dette som en energikilde. Nå er det slik at karbohydrater, og særlig de med høy GI (glykemisk indeks) slik som hvitt brød, poteter, ris, pasta osv er værstingene som gjør at kroppen går rett i fettlagringsmodus fordi blodsukkeret blir for høyt. Når du først er i fettlagrinsmodus p.g.a mye insulin i blodet så er det umulig for kroppen å forbrenne fett. Blodsukkeret blir etterhvert lavt, og du vil spise mer karbohydratrik mat som igjen lagrer mer fett. Det hele går altså ofte i en ond sirkel, og man legger på seg eller klarer ikke å få av overføldige kilo.

Ingen grunn til å ty til piller. Men helt riktig som du sier, man må holde forbrenningen oppe. Det gjør man ved å spise riktig mat (trege karbohydrater, proteiner, grønnsaker), og ikke passe på at man ikke er sulten. Cola er selfølgelig det første som du må vende av deg.

Endret av krigun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...