Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Forvirret, klarer ikkje å godta kven eg er.

Gjest forvirret gutt

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret gutt

Heisann alle sammen.

Eg er ein gutt på 18 år og er ganske så forvirret med meg sjølv.

Eg går rett på sak.

Når eg er aleine pleier eg å vere deprimert og ha mange negative tankar. Eg tenkar at ingen liker meg på måten eg oppfører meg er og ønsker å vere meir som "alle andre"

Enklig så er eg klar over at eg skal vere meg sjølv. Når eg er med bestekompisen min er eg alltid redd for at vi aldri skal ha noke å prate om, og derfor blir eg redd når eg e er med han. Sjølv om eg får han til å le, blir eg likavell ikkje overbevist og trenger ein " bekreftelse " på at eg er ok. Eg er redd for at han skal bli lei av meg og at eg skal vere aleine at uten han. Eg har andre venner , men på dei stoler eg meir på .

eg veit enkli at eg skal vere meg sjølv og sånne ting, men det klarer bare ikkje å tenke det. der som noke i hode mitt seier at eg skal vere usikker . Dei negative tankane pleier som regel å ta knekken på dei positive tankane og dermed gjer det at eg begynner å tenke negativt, og er redd for å tenke positivt.

F.eks så spørte eg ei dame som eg nett hadde møtt om ho hadde lyst å finne på noko, og eg var så liv redd for at ho skulle avise meg, men ho sa ja, og vart me på det. Eg vart gla då, men etterkvart kom dei tankane med at når vi skulle finne på noke, så kunne ikkje ho for ein eller anna grunn og da fekk eg negative tankar igjen....

Eg er liksom redd for å tenke positivt for eg trur at det aldri kommer til å skje med meg ..

Kva skal eg gjere for å komme meg unna det ?

Takkar alle sammen for svar og tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start å tenk positivt. Tenk for deg selv at du er konge, du er best , hun liker deg og han liker deg. Ikke vær redd for å miste noe . Ikke være redd for å gjøre va du vil . Bare få igang gode tanker og kjøre på med det. Fra av når du står opp til du legger deg. Se på filmen nedenfra som ligger på youtube. Så får du et innblikk i va jeg mener.

Lenke til kommentar

Hei du -kjenner igjen det du skriver. Jeg har slitt mye med liknende ting. For min del handler det om selvfølelse - troen på at jeg er verdt noe som meg uavhengig av hvor flinke/pene/morsomme... andre måtte være.

Jeg vil anbefale deg på det varmeste å lese boken "selvfølelse nå" av Mia Törnblom

send meg gjerne en pm om du vil

Lenke til kommentar

Tren på å tenke kun positivt. Lær deg å ignorere de negative tankene. Alt handler om tankekontroll. Begynn å gjør ting som du ve du lykkes med. fortsett så med mer og mer utfordrende oppgaver, samtidig som du jobber med å gi faen i de nederlag som måtte komme. Lær deg å jobbe målbevisst mot ting du ønsker deg. Og om nødvendig, finn deg en psykolog. Tør du finne deg en psykolog har du allerede bevist at du er tøffere enn de fleste.

Lenke til kommentar

Enig men også lit uenig meg du brutale mann. Å gjøre ting man mestrer bedrer selvtilliten, men ikke nødvendigvis selvfølelsen. Jeg kan være fornøyd nør jeg sitter hjemme spiller gitar, og jeg vet at jeg spiller tilsvarende la oss si nivå 8 på en skala fra 1-10. Så er jeg ute og jammer en dag. Alt går fint og jeg er fornøyd helt til det kommer inn en som jeg vet spiller på nivå 9. Plutselig får jeg følelsen av at jeg bare kan gå hjem og legge meg og hive gitarene mine. Spillingen min blir ikke dårligere av at h-n kommer og blir med, men om selvfølelsen ikke er på plass føler jeg meg ubrukelig og verdiløs.

mine $0,02 i hvertfall

Lenke til kommentar
Enig men også lit uenig meg du brutale mann. Å gjøre ting man mestrer bedrer selvtilliten, men ikke nødvendigvis selvfølelsen. Jeg kan være fornøyd nør jeg sitter hjemme spiller gitar, og jeg vet at jeg spiller tilsvarende la oss si nivå 8 på en skala fra 1-10. Så er jeg ute og jammer en dag. Alt går fint og jeg er fornøyd helt til det kommer inn en som jeg vet spiller på nivå 9. Plutselig får jeg følelsen av at jeg bare kan gå hjem og legge meg og hive gitarene mine. Spillingen min blir ikke dårligere av at h-n kommer og blir med, men om selvfølelsen ikke er på plass føler jeg meg ubrukelig og verdiløs.

mine $0,02 i hvertfall

Mens mesteparten av verden ligger på nivå 7 eller lavere ;) jeg ligger sånn sett på nivå 0 :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg var tidligere sånn som deg. Var bestandig pessimist, og hadde masse negative tanker om meg selv og alt rundt meg. VAr livredd for at ting skulle skje meg. Vet ikke om du har hørt om selvoppfyllende profetier. MEn det er sånn at det du tenker og fokuserer på, det skjer. Tenker du bare negativt og så blir ting rundt deg nagativt.

Vil anbefale deg å lese The Secret, eller Hemmeligheten på norsk av Rhonda Byrne. Den handler om akkurat dette.

HAr jobbet mye med meg selv og klart å snu tankegangen min. Det kan du og klare, men du må være bevisst på det.

Hvis du ikke greier det på egenhånd er jeg enig med Brutal mann at du burde gå til en psykolog å få hjelp der. Det er ikke noe flaut og du er ikke noen "nut case" fordet om. Er ikke så mye som skal til før du får snudd.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Et lite tips/triks som mange synes at hjelper:

Skriv ned alle dine negative følelser på et ark, med en gang du får de. Ingen regler annet enn å la det være en del mellomrom på arket, skriv ned alt du føler!

Ofte er det slik med følelser at man blir sittende å tenke på akkurat det samme hele tiden, om og om igjen, og det føles som regel verre og verre for hver gang. Å skrive det ned er en fin måte å få det "ut av systemet". Når du føler deg "ferdig" med skrivinga så begynner du å lese der du startet. Vurder det du skriver: Hva var grunnen til at du følte som du gjorde? Var det egentlig en god grunn i det hele tatt? Var det noe du gjorde (vær ærlig!) eller noe noen andre gjorde? Var det noe du hadde kontroll over? Hvis ja, hva kunne du gjort anderledes? Hvordan vil du unngå at det samme skjer igjen? Skriv ned dette også, gjerne med en annen farge.

En ting du må lære deg først som sist at dersom noe er utenfor din kontroll så må du bare "let it go". Du kan ikke endre ting som har skjedd, og å bekymre seg over noe som kommer til å skje hindrer det heller ikke å skje! Aksepter det, og fokuser heller på de tingene du faktisk har kontroll over.

Jeg ville også datert arket. Neste gang du har en slik sesjon og du etter å ha skrevet det ned tenker "hey, dette har jeg jo vært borti før" så henter du tilbake de tidligere arkene som hadde de samme emnene. Vurder om du gjorde det du hadde planlagt å gjøre? Fungerte det, fungerte det ikke? Hvis ikke det fungerte, hva skal du prøve da? Sett gjerne en hake ved de emnene som blir tatt opp mer enn en gang, en hake for hver gang du tar det opp. Sannsynligvis vil du finne at enkelte ting plager deg mer enn andre, og det er disse tingene du bør jobbe mest med! Kanskje er alle de andre småproblemene dine forårsaket av dette/disse større problemene, hvem vet?

Det kan også være veldig interssant å gå tilbake å se hvilke ting du så på som problemer tidligere. Du vil nok erfare at du utvikler deg til noe bedre på veldig mange felter uten at du merker til det sånn fra dag til dag. Å innse dette gir ofte selvtilliten en markant dytt oppover, naturlig nok ;)

Posten ble ganske random men jeg tror og håper det er noe av verdi der. :)

Lenke til kommentar
Gjest Forvirret gutt

Eg ser at eg har fått mange gode og fyldige svar, og ser at dåkke har rett..

Eg takker alle sammen for gode og fylde svar og takker igjen for alle som har tatt seg tid til å skrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...