kopperhead Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Si at man kjøper en mobiltelefon fra en bedrift/butikk til en sin egen bedrift. Da gjelder jo ikke angreretten man har som vanlig forbruker? Hvilke muligheter har en "forbruker" da, hvis man heller vil ha en annen mobil, eller ikke vil ha en mobil i det hele tatt. En forventer jo at en bedrift tenker seg nøye om kjøpet og skal være "proffe" med kjøpet? Har man som bedrift-/firmakunde noen som helst mulighet for å bytte vare eller noe i den duren? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Nei! i utgangspunktet ikke. Ved bedriftskjøp er det kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven, som gjelder. Her har man ingen angrerett what-so-ever og langt dårligere reklamasjonsrett. Dog er kjøpsloven fravikelig og man kan avtale seg til en individuell avtale med selger hvor du feks får angrerett. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 En "forbruker" som har kjøpt varer på firmaet sitt må lese hva betingelsene fra selger sier. Man får refundert momsen og tatt inn utgiftene i regnskapet, men rettigheter utover avtalen med selger kan man glemme. Ganske mange som må lære dette på den dyre måten. Lenke til kommentar
ellena Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Si at man kjøper en mobiltelefon fra en bedrift/butikk til en sin egen bedrift. Da gjelder jo ikke angreretten man har som vanlig forbruker?Hvilke muligheter har en "forbruker" da, hvis man heller vil ha en annen mobil, eller ikke vil ha en mobil i det hele tatt. Du skriver ikke noe om dette er nettbutikk eller fast butikk, men dersom det er nettbutikk har vel både privatpersoner og firmaer angreretten å falle tilbake på, tror jeg (rett meg om jeg har feil!)? Da er det to uker dersom angrettskjema fulgte med, 3 mnd dersom det ikke fulgte med. Er det kjøpt i vanlig butikk har hverken privatperson eller firma noe som helst krav om å bytte/angre i det hele tatt, men mange forretninger vil la kunden bytte til en annen telefon for å yte god service.. E. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Du skriver ikke noe om dette er nettbutikk eller fast butikk, men dersom det er nettbutikk har vel både privatpersoner og firmaer angreretten å falle tilbake på, tror jeg (rett meg om jeg har feil!) Du tar helt feil. Det hadde du funnet ut på kortere tid ved å søke f.eks med google.no enn du brukte å skrive det innlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå