Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bensinpriser pga oljepriser

Ihasabucket

Anbefalte innlegg

Tidligere i år var prisen på nordsjøolje 146Dollar ( 03-07-08 )

Da husker jeg en bensinpris som var høyrer enn 12-13 kr

idag er den nesten halvert ( 62 dollar )

Hvorfor er da ikke bensinpris også redusert,, ikke hlavert. men den burde da i detminste blitt kraftig redusert??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens renten følger NIBOR og ikke norges banks utlånsrente (som mange feilaktig tror), så følger ikke bensinprisen oljeprisen slavisk. Prisen på bensin som er rafinert kan ha en helt annen pris enn råolje.

Her er det blant annet eterspørsel, produksjon og dollarkurs som også er inne ibildet. På toppen av dette kommer fortjeneste, avgifter og moms.

Alt dette er med å fastsette hvor mye bensinen skal koste.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Her har bensinprisene kommet under 10 kroner, og det var en god stund siden det skjedde sist. Dere må huske på at vi har mye skatter og avgifter sånn at forandringer i oljemarkedet fører ikke til like raske forandringer i bensinprisen.

Hva er det med at folk må klage uansett på slike tvete ting. Når bensinprisen går opp på grunn av at oljemarkedet går opp klager man på at bensien er for dyr. Det er ingen som er lykkelige fordi at bensinprisen ikke gikk til 25 kroner som den ville ha gjort hvis den fulgte oljemarkedet, og når den går ned igjen klager man på at detn ikek går like fort som oljemarkedet.

Lenke til kommentar
jeg er enig i at det er andre faktorer som også spiller inn,,

men de kan da f*** ikke senke den så lite som de har gjort nå???!

Var du også en av de som klagde på at bensinprisen steg for lite når oljeprisen var på sitt høyeste. Hvis ikke vil jeg hevde at du er en hykler.

elg-elg123: Jaja, har ikke peiling på Bodø, men her i Oslo følger de vanlige priser.

Lenke til kommentar

bensinstasjoner kan ta den prisen de vil.

det er helt utrolig hvor mange reaksjoner det blir når prisene på varer og tjenester øker og holder seg høye. folk får begynne å tilpasse seg. blir det for dyrt, kjør mindre. ta bussen. bensinstasjoner driver ikke veldedighet.

folk går jo til arbeidsgiveren sin og forlanger høyere lønn hvert år. fra arbeidsgivers ståsted er dette også kjipt da det blir mindre penger i kassen. hadde dere godtatt at arbeidsgiver reduserte lønnen deres fordi arbeidsmengden ble mindre?

Lenke til kommentar
hadde dere godtatt at arbeidsgiver reduserte lønnen deres fordi arbeidsmengden ble mindre?

Det burde man gjøre innen rimelighetens grenser. Se på håndverkere som har hatt kunstig høy lønn i forhold til utdannelse de siste årene, nå reduseres byggeaktiviten kraftig og mange vil miste jobben. For arbeidsledighetens skyld burde det være normalt å gå ned i lønn når arbeidsmengden går ned, så firmaene har råd til å ha flere i arbeid.

Lenke til kommentar

her må tingene setter litt i perspektiv.

1 : prisen på bensin følger ikke råolje prisen som den burde gjøre.

og bensinstasjonene er uansett raskere til å sett opp prisen en de er til å senke den.

vi klager for avgiften til staten ikke blir brukt fornuftig

2: hvor får vil folk ha høyere lønn ?

jo fordi:

a: utgiften har steget ( skatter , priser o.s.v )

b: organisasjonene mener at man bør få høyere lønn og presser på

Problemet blir da at firmaet man jobber hos må ta litt høyere priser på varene de selger ( kjøper de varer hos andre firmaer til produksjonen så øker også utgiftene der ).

i tillegg så øker skattene med høyre lønn ( selv om den blir juster opp og ned avhenging av hvem som styrer landet )

og du sitter tilbake med litt høyre lønn men varen du kjøper er dyre. da står du tilbake med like mange vare for de antal timen du har jobbet.

det som kalles kjøpekraft har ikke økt i det hele tatt.

derimot for de som ikke har gått opp i lønn har miste litt kjøpe kraft. på kortsikt kan det hende at men før litt mere igjen for pangene , men på lang sikt så blir økningen spist opp

så hva er da vitsen med høyere lønn når man ikke får noe mer igjen for det ?

Lenke til kommentar

Mange som kommer med argumenter som er tatt ut av luften.

Hovedårsaken til at prisene på drivstoff ikke faller mer er at bensinstasjonene har kjøpt inn drivstoffet til høyere priser og det da tar lenger tid før prisene på drivstoffet faller.

Når prisen på olje går opp skrur de opp prisen på drivstoff med engang, frekt sier noen, markedskrefter sier jeg.

Lenke til kommentar

Hovedårsaken til at prisene på drivstoff ikke faller mer er at bensinstasjonene har kjøpt inn drivstoffet til høyere priser og det da tar lenger tid før prisene på drivstoffet faller.

Når prisen på olje går opp skrur de opp prisen på drivstoff med engang, frekt sier noen, markedskrefter sier jeg.

forsåvidt det jeg ville frem til, men av og til høres ting bedre ut inne i hodet mitt enn hva resultatet blir på papiret.

Lenke til kommentar

forsåvidt det jeg ville frem til, men av og til høres ting bedre ut inne i hodet mitt enn hva resultatet blir på papiret.

det er frekt for de tar ekstra fortjeneste på gammelt drivstoff

løn eller ikke : lønnspresset er ihvertfall med på å drive fram inflasjonen.

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Så lenge staten skal ha 7,60 kr eller deromkring pr. liter i avgifter kan vi ikke forvente særlig billigere drivstoff hvis oljeselskapene skal tjene penger.

Slik er bensinprisen bygget opp

Kroner pr. liter

Internasjonal produktpris 4,09

Bruttoavanse til oljeselskap og bensinstasjon 1,20

Bensinavgift til staten 4,28

CO2-avgift til staten 0,82

Merverdiavgift til staten 2,60

Sum 12,99

Eksempelet er basert på pris for blyfri 95-bensin i mai i år. Bruttoavansen er beregnet ved å trekke avgifter og internasjonal produktpris fra pumpeprisen.

Kilde: Norsk Petroleumsinstitutt (bransjeforening for oljeselskapene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...